11 proc. więcej na reklamę radiową. Trójka, Tok FM i RMF FM mocno w górę, Jedynka w dół (TOP 10)
W ub.r. cennikowe wydatki na reklamę radiową były o 11,2 proc. wyższe niż rok wcześniej. Wśród czołowych stacji największe wzrosty wpływów osiągnęły Trójka, Tok FM, Eska Poznań i RMF FM, a spadki zanotowały tylko Jedynka i Eska Wrocław.
Nakłady na reklamę w radiu cennikowo wyniosły w ub.r. 3,79 mld zł, o 382 mln zł więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Oznacza to wzrost o 11,2 proc.
Przy czym faktyczne wydatki mogły nie zwiększyć się aż tak, a nawet zmaleć, bowiem według szacunków Starlinka w pierwszych trzech kwartałach ub.r. rzeczywista wartość reklamy radiowej wyniosła 379,3 mln zł, o 5,3 proc. mniej niż rok wcześniej (więcej na ten temat).
Zdecydowanym liderem reklamy radiowej jest RMF FM. Cennikowo przychody tej stacji wyniosły w ub.r. 1,27 mld zł, o 127,4 mln zł więcej niż w 2012 roku (to wzrost o 12,7 proc.). Wpływy Radia ZET osiągnęły wartość 733 mln zł, po wzroście w skali roku o 66 mln zł (czyli o 9,9 proc.). Przychody tych dwóch stacji stanowiły aż 49 proc. wartości całego rynku.
>>> RMF FM liderem rynku radiowego w 2013 roku, w dół Jedynka i Trójka
Kolejna w zestawieniu Trójka (Polskie Radio) osiągnęła stosunkowo najwyższy wzrost cennikowych wpływów radiowych wśród czołowych rozgłośni. Jej przychody zwiększyły się o 29,7 proc. - z 163 do 211,4 mln zł. Z kolei Tok FM (Agora) zarobiło z reklam 69,2 mln zł, o 12 mln zł więcej niż rok wcześniej (to o 21 proc. w górę).
Wpływy reklamowe Eski Poznań (Grupa Radiowa Time) zwiększyły się w skali roku o 16,9 proc. (z 46,2 do 54 mln zł), a Złotych Przebojów Pogody Warszawa (Agora) - o 12,5 proc. (z 42,4 do 47,7 mln zł).
Niewielki wzrost - po 2,2 proc. - osiągnęły Eska Warszawa i Eska Rock (obie stacje należą do Grupy Radiowej Time). Przypomnijmy, że zasięg tej drugiej stacji od grudnia ub.r. został mocno ograniczony na rzecz Vox FM (przeczytaj o tym więcej), więc ostatni raz zanotowała tak duże przychody z reklam.
>>> Eska liderem sieci radiowych, Radio ZET Gold z lepszym wynikiem od Planety FM
W czołowej dziesiątce rankingu spadki cennikowych wpływów reklamowych zanotowały tylko Jedynka (Polskie Radio) i Eska Wrocław (Grupa Radiowa Time). Pierwsza rozgłośnia zarobiła o 6,1 proc. mniej niż rok wcześniej (w dół z 91,4 do 85,9 mln zł), a druga - o 6,7 proc. (spadek z 56,4 do 52,7 mln zł).
Pytani przez Wirtualnemedia.pl dwa tygodnie temu analitycy z czołowych domów mediowych prognozowali, że w 2014 roku wydatki na reklamę radiową zwiększą się od 1 do 5 proc. (zobacz szczegóły).
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2013 | 2012 |
RMF FM | 1 127 700 510 zł | 1 000 337 340 zł |
Radio ZET | 733 033 252 zł | 667 067 815 zł |
Program III Polskiego Radia | 211 441 260 zł | 162 962 830 zł |
Program I Polskiego Radia | 85 878 920 zł | 91 455 450 zł |
Tok FM | 69 237 930 zł | 57 201 610 zł |
Eska Rock | 57 077 630 zł | 55 825 580 zł |
Eska Poznań | 53 977 560 zł | 46 166 880 zł |
Eska Wrocław | 52 696 016 zł | 56 453 374 zł |
Eska Warszawa | 52 223 480 zł | 51 113 910 zł |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa | 47 676 101 zł | 42 386 581 zł |
monitorowane stacje razem | 3 795 032 346 zł | 3 412 823 531 zł |
Dołącz do dyskusji: 11 proc. więcej na reklamę radiową. Trójka, Tok FM i RMF FM mocno w górę, Jedynka w dół (TOP 10)