24 proc. więcej na reklamy radiowe, Złote Przeboje Poznań i RMF Classic z największymi wzrostami (TOP 10)
Wartość reklam wyemitowanych przez stacje radiowe w 2015 roku wzrosła cennikowo w porównaniu z 2014 rokiem o blisko 24 proc. Realnie wzrost ten był na poziomie 10-11 proc. Największą dynamikę zanotowały Złote Przeboje Poznań i RMF Classic, najmniejszą - Eska Warszawa i RMF FM.
Stacje radiowe zarobiły cennikowo na reklamach w 2015 roku 5,47 mld zł, czyli 23,7 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
- Rok 2015 branża radiowa może zaliczyć do nadzwyczaj udanych. Mile zaskoczył, moim zdaniem, dwucyfrowy wzrost około 10- 11 proc., w niektórych przypadkach na pewno nieco większy. Tak deklarują radiowcy i domy mediowe i ja się z tym zgadzam. Najbardziej cieszy jednak fakt, że radio jest i ufam, że dalej będzie, medium ważnym dla słuchaczy, skutecznym i istotnym dla reklamodawców. Takie twierdzenie jest uzasadnione zważywszy na kilkukrotnie większy wzrost inwestycji reklamowych w to medium, w stosunku do całości rynku. Dodatkowo warto podkreślić, że pozytywny trend wydatków na radio trwa już od dłuższego czasu i oby trwał dalej - mówi Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.
Liderem wpływów z reklam niezmiennie pozostaje RMF FM - w tej stacji reklamodawcy zostawili w ub.r. blisko 1,5 mld zł, o 15,7 proc. więcej niż w 2014 roku
Drugie miejsce na reklamowym podium należy do Radia Zet z wpływami w wysokości 1,1 mld zł (wzrost o 22,9 proc.), a trzecie - do Programu III Polskiego Radia, które zarobiło 274,4 mln zł (23,1 proc. więcej niż rok wcześniej). Eurozet, do którego należy Radio Zet. w lutym ub.r. wprowadzając nową ofertę handlową podniósł ceny reklam w swoich rozgłośniach o kilka procent.
Największy wzrost przychodów z reklam zanotowały w omawianym okresie Złote Przeboje Poznań i RMF Classic. Pierwsza rozgłośnia zarobiła 77,7 proc. więcej w skali roku (71,8 mln zł), a druga – 61,3 proc. więcej (66,8 mln zł).
O 38,9 proc. wzrosły wydatki na reklamę w Vox FM (do 83,6 mln zł) i o 35,2 proc. - w Tok FM (do 111,4 mln zł). Ceny reklam w stacjach Vox FM, Radiu Eska i Esce Rock zostały podniesione w połowie lipca ub.r. o kilka procent.
Złote Przeboje Warszawa zarobiły w 2015 roku o 21,2 proc. więcej niż rok wcześniej (66,2 mln zł), a radiowa Jedynka – o 17,4 proc. więcej (152,9 mln zł). Najmniejszy wzrost zanotowała Eska Warszawa – jej wpływy z reklam wzrosły o 12,8 proc., do 72,1 mln zł.
Według Wojciecha Piwockiego wszystko wskazuje na to, że dobra passa będzie kontynuowana i rok 2016 będzie kolejnym korzystnym reklamowo okresem dla radia. - Ponadto, biorąc pod uwagę dane wzrostu PKB za 2015 rok i prognozy na 2016, będzie także pozytywny dla rynku reklamy ogółem. Radio jest i będzie medium skutecznym, potrzebnym i cenionym. Nie sądzę jednak, aby zachowana była dynamika z 2015 roku. Biorąc pod uwagę dostępną dzisiaj wiedzę i dane, ostrożnie mogę prognozować wzrost około 4 do 6 proc.. Kluczowy będzie okres jesienny i koniec roku, bo wtedy poznamy reakcje rynku na istotne zmiany zachodzące w naszym kraju, w Europie i na świecie - mówi Piwocki.
Wpływy reklamowe stacji radiowych |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
RMF FM |
1 293 008 395 zł |
1 495 997 720 zł |
15,7 |
Radio Zet |
871 644 395 zł |
1 070 945 330 zł |
22,9 |
Program III Polskiego Radia |
222 942 050 zł |
274 439 750 zł |
23,1 |
Program I Polskiego Radia |
130 271 610 zł |
152 888 750 zł |
17,4 |
Tok FM |
82 371 450 zł |
111 352 847 zł |
35,2 |
VOX FM |
60 194 620 zł |
83 638 170 zł |
38,9 |
Eska Warszawa |
63 917 110 zł |
72 109 370 zł |
12,8 |
Złote Przeboje Poznań |
40 429 863 zł |
71 832 675 zł |
77,7 |
RMF Classic |
41 385 634 zł |
66 755 633 zł |
61,3 |
Złote Przeboje Warszawa |
54 612 205 zł |
66 179 267 zł |
21,2 |
razem |
4 420 802 247 zł |
5 468 857 498 zł |
23,7 |
Dołącz do dyskusji: 24 proc. więcej na reklamy radiowe, Złote Przeboje Poznań i RMF Classic z największymi wzrostami (TOP 10)