SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

85 procent materiałów wideo na Facebooku odtwarzane bez dźwięku. „Szansa dla kreatywności marek”

Według szacunków około 85 proc. treści wideo na Facebooku jest oglądanych bez włączonego dźwięku. - Dla marek to może być problem i wyzwanie dla kreatywności. Reklamodawcy muszą przystosowywać przekaz wideo nie tylko do internetu jako takiego, ale na poszczególne platformy osobno - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl Marcin Żukowski i Adam Gołub.

Informacji dotyczących sposobu odtwarzania filmów wideo w serwisie Facebook dostarczył serwis Digiday. Według zebranych danych i przykładów obecnie ok. 85 proc. treści wideo użytkownicy Facebooka oglądają z domyślnie wyłączonym dźwiękiem i rzadko decydują się na włączenie głosu.

Według amerykańskiego serwisu LittleThings, który na Facebooku notuje miesięcznie 150 mln odwiedzin 85 proc. jego materiałów filmowych jest odtwarzanych w trybie niemym. Podobnie jest w wypadku serwisu Mic, a obecna na Facebooku strona PopSugar mówi o udziale odtworzeń wideo bez dźwięku na poziomie od 50 do 80 proc.

Podobne dane podaje też północnoamerykański oddział MEC. W wypadku jego klientów reklamowe klipy na Facebooku są w 85-90 procentach odtwarzane w opcji bez dźwięku.

Brak dźwięku to wyzwanie dla kreacji

Powstaje pytanie, czy powszechny nawyk użytkowników Facebooka do oglądania filmów z wyłączonym dźwiękiem może stanowić problem w wypadku reklamowego przekazu wideo, który jest w coraz większym stopniu obecny na największej platformie społecznościowej.

W rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl eksperci social media uważają, że brak dźwięku w treściach wideo może powodować trudności w komunikacji reklamowej. Nie przeceniają jednak wagi tego problemu zaznaczając, że brak dźwięku to wyzwanie dla marki, któremu można sprostać.

- Każdy medal ma dwie strony - podkreśla Marcin Żukowski, team leader w Mint Media. -  Z jednej to oczywiście źle, że aż 85 proc. użytkowników Facebooka nie korzysta w pełni z możliwości jakie daje wideo. Z drugiej natomiast jest to szansa. Facebook to dziś znakomite medium do dystrybucji treści wideo. Trzeba tylko pamiętać o tym, że wideo nie jest tym wideo, do którego przyzwyczaił nas YouTube - dodaje

- To, że wideo na Facebooku odtwarza się bez dźwięku, automatycznie, stwarza wiele możliwości. Daje nam to możliwość wyróżnienia się na tle innych, jeśli wiemy jak to robić. Ważne jest, aby zadbać o przyciągający uwagę początek filmu. Ważne, aby użyć takich fontów by wszystko było widoczne. Dziś w sieci nie wystarczy stworzyć jeden dobry film, trzeba go jeszcze dostosować do grupy docelowej i medium, w którym go publikujemy. To całkowicie normalny mechanizm. Inaczej produkowane są spoty reklamowe dla telewizji, a inaczej dla kin czy internetu. Tak samo inne muszą być produkcje wideo dla poszczególnych platform społecznościowych - zaznacza Marcin Żukowski.

Na jakość treści wideo, która pozwala zniwelować brak w nim dźwięku zwraca też uwagę Adam Gołub, CEO Videomill. - Reklamy wideo bez dźwięku powodują przekaz uboższym. Wideo jest wspaniałą formą promowania firm i produktów, ponieważ łączy obraz z dźwiękiem, tworząc przekaz jeszcze bardziej emocjonalnym w odbiorze - zauważa Adam Gołub.

- Treści wideo są skuteczniejsze od reklam radiowych (sam dźwięk) oraz od displayowych czy e-mailowych (sam obraz). Faktem jest, że na Facebooku jest coraz więcej treści wideo i tak jak kilka lat temu nauczyliśmy się skanować nagłówki w artykułach, tak samo zaczynamy skanować wideo w news feedzie. Zatrzymujemy się tylko na tych treściach, które nas zainteresują. W związku z tym przygotowanie filmu pod Facebooka wymusza kreatywność po stronie agencji. Film musi być ciekawy i na tyle interesujący i angażujący, żeby widzowi chciało się kliknąć "włącz dźwięk" i obejrzeć ponownie już pełny film - podsumowuje Gołub.

Dołącz do dyskusji: 85 procent materiałów wideo na Facebooku odtwarzane bez dźwięku. „Szansa dla kreatywności marek”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl