Ministerstwo Kultury chce, by operatorzy płatnej tv rejestrowali telewizory i radia swoich klientów
Według propozycji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego nowelizacja ustawy abonamentowej ma nałożyć na operatorów płatnej telewizji obowiązek zbierania od swoich klientów oświadczeń, że mają telewizory i radia, oraz przekazywania tych danych Poczcie Polskiej.
Projekt nowelizacji ustawy abonamentowej, nad którym pracuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nie jest jeszcze gotowy, ale opublikowano już jego założenia. W resorcie za prace nad nowymi przepisami odpowiada wiceminister Paweł Lewandowski.
Podstawą nowelizacji ma być włączenie do procesu rejestrowania odbiorników radiowych i telewizyjnych operatorów płatnej telewizji, czyli głównie sieci kablowych i platform cyfrowych. - Dostawcom tych usług powierzony będzie - jako zlecone zadanie publiczne - obowiązek odebrania od klienta zgłoszenia rejestracyjnego odbiornika albo oświadczenia o jego zarejestrowaniu, oraz przekazania tego zgłoszenia albo oświadczenia operatorowi wyznaczonemu pobierającemu opłaty abonamentowe, czyli Poczcie Polskiej. Poczta Polska miałaby przy tym prawo do żądania informacji od dostawców usług telewizji płatnej co do klientów korzystających z tych usług. Dane osobowe zobowiązanych do uiszczania opłat byłyby odpowiednio zabezpieczone zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych - czytamy w opisie nowelizacji.
Zgodnie z nią dostawcy płatnej telewizji za pobieranie oświadczeń od klientów będą otrzymywać wynagrodzenie, którego wysokość określi Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Wiosną ub.r. w projekcie ustawy o składce audiowizualnej zawarto podobny schemat poboru tej opłaty, przy czym mieli być za to odpowiedzialni dostawcy energii elektrycznej. Procedowanie projektu w parlamencie wstrzymano w połowie ub.r., gdy okazało się, że nowe przepisy wymagają notyfikacji w Komisji Europejskiej.
Największym dostawcą płatnej telewizji w Polsce jest Grupa Cyfrowy Polsat, która na koniec września ub.r. miała sprzedanych 4,68 mln jednostkowych usług tego typu w modelu abonamentowym. Z kolei nc+ miała wtedy 2,09 mln abonentów.
UPC Polska na koniec ub.r. miał nieco ponad milion klientów telewizji cyfrowej, a Multimedia Polska na koniec trzeciego kwartału ub.r. - 835 tys. klientów wszystkich usług.
Projekt nowelizacji ustawy abonamentowej mający uszczelnić pobieranie tej opłaty zapowiadano od kilku miesięcy. Jedną z rozważanych opcji było to, że wszystkie gospodarstwa domowe będą domyślnie uznane za posiadaczy odbiorników telewizyjnych i radiowych, a brak tego sprzętu trzeba będzie zgłaszać Poczcie Polskiej.
W zeszłym tygodniu przewodniczący Rady Mediów Narodowych i poseł PiS Krzysztof Czabański zapowiedział, że operatorzy płatnej telewizji zostaną zobowiązani do przypominania swoim klientom o obowiązku płacenia abonamentu. W odpowiedzi Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, w liście do Czabańskiego zwrócił uwagę, że dostawcy telewizyjni za taki obowiązek powinni otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie, nie mogą natomiast przekazywać innym podmiotom baz swoich klientów.
W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln uprawnionych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w br. przychody abonamentowe zmaleją do 635 mln zł.
Opłacanie abonamentu RTV to obowiązek ustawowy. Nie zwalnia z niego płacenie rachunków za telewizję kablową czy satelitarną. Mimo tego ściągalność abonamentu nie jest duża.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie podwyższyła opłat abonamentowych w 2017 roku. Za używanie odbiornika RTV zapłacimy tyle samo co w 2016 roku - 22,70 zł miesięcznie.
Dołącz do dyskusji: Ministerstwo Kultury chce, by operatorzy płatnej tv rejestrowali telewizory i radia swoich klientów