Abstra ze wzrostem wpływów o 18 proc. i 3,4 mln zł straty, 2,2 mln zł od funduszu Wandzlów i Leśnodorskiego
W ub.r. firma Abstra, zajmując się produkcją wideo na YouTube’a, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 17,7 proc. do 9,36 mln zł oraz straty netto z 2,26 do 3,39 mln zł. Wiosną ub.r. została dokapitalizowana kwotą 2,2 mln zł, a lutym br. wzięła 1 mln zł pożyczki.
W sprawozdaniu złożonym w KRS podano, że w ub.r. przychody Abstra z własnych kanałów youtube’owych wzrosły z 6,46 do 7,23 mln zł, z produkcji zewnętrznych zmalały z 1,36 mld zł do 69 tys. zł, z kanałów dla marek zwiększyły się z 20 tys. zł do 1,72 mln zł, a pozostałe przychody ze sprzedaży produktów poszły w górę z 54 do 288,8 tys. zł.
Zdecydowanie najważniejszym kanałem własnym firmy jest Abstrachuje, którego twórcy Cezary Jóźwik, Robert Pasut i Rafał Masny są mniejszościowymi udziałowcami spółki. Inne takie kanały to m.in. Beksy, Nieprzygotowani, Foot Truck i Dla Pieniędzy.
W ub.r. Abstra uruchomiła kilka kanałów dla reklamodawców, m.in. „Jak TO Robić?” dla marki Durex oraz Kumaty dla Żabka Polska.
W sierpniu ub.r. firma podała, że w minionym półroczu osiągnęła wzrost przychodów reklamowych, o 49 proc. do 3,55 mln zł, liczba jej klientów zwiększyła się o 67 proc. do 40, a liczba realizacji reklamowych - o 38 proc. do 83.
1,9 mln zł kosztów więcej
Wydatki operacyjne Abstra kwotowo zwiększyły się znacznie mocniej od przychodów - z 10,71 do 12,59 mln zł, czyli o 17,5 proc. Koszty usług obcych poszły w górę z 4,72 do 5,98 mln zł, wynagrodzeń - z 4,55 do 5,09 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 486,8 do 537,4 tys. zł. Zespół firmy składa się głównie ze współpracowników, liczba pracowników etatowych zmalała z ośmiu do pięciu.
Nakłady na zużycie materiałów i energii skurczyły się z 700,4 do 340,8 tys. zł, te na amortyzację wzrosły z 83,2 do 296,5 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne - ze 175,8 do 347,8 tys. zł.
Znacząco pogorszyły się wyniki rentowności Abstra, także wskutek spadku pozostałych przychodów z 577 do 43,9 tys. zł oraz wzrostu kosztów finansowych z 24 do 182,1 tys. zł. Strata sprzedażowa zwiększyła się z 2,76 do 3,24 mln zł, strata brutto - z 2,22 do 3,39 mln zł, a strata netto - z 2,26 do 3,39 mln zł.
2,2 mln zł dokapitalizowania, 1 mln zł pożyczki
W 2018 roku w Abstra zainwestował fundusz Padrone Capital kontrolowany m.in. przez Bogusława Leśnodorskiego oraz Macieja Wandzla, byłych współwłaścicieli Legii Warszawa, oraz Olka Wandzla, prezesa Abstra. Za 40 proc. udziałów fundusz zapłacił 4 mln zł.
W kwietniu ub.r. Padrone Capital kolejny raz dokapitalizował spółkę: za 20 proc. nowych udziałów zapłacił 2,2 mln zł. Z kolei na początku lutego br. Abstra wzięło 1 mln zł pożyczki z terminem spłaty do końca czerwca br.
Na przełomie marca i kwietnia br. Abstra rozstała się z częścią pracowników wskutek spowolnienia gospodarczego wywołanego przez epidemię koronawirusa. - Odpowiedzialnością zarządu Abstra było podjęcie wszelkich niezbędnych kroków, pozwalających na nieprzerwane działanie firmy, bez straty dla jakości tworzonych przez nas produkcji na YouTube i podcastów. W rezultacie musieliśmy dostosować struktury firmy do nowych warunków. To były trudne decyzje, najtrudniejsze w historii naszej firmy. Mimo tych trudności przeważająca większość pracowników Abstra zostaje z nami - mówił portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Szwarc, ówczesny prezes spółki.
W połowie maja Szwarc przeszedł do rady nadzorczej firmy, a na stanowisku prezesa zastąpił go Olek Wandzel.
Czytaj także: wygraj nagrody po 10 tys. dolarów
Dołącz do dyskusji: Abstra ze wzrostem wpływów o 18 proc. i 3,4 mln zł straty, 2,2 mln zł od funduszu Wandzlów i Leśnodorskiego