Zysk Akson Studio spadł o 1,8 mln zł. W dorobku seriale dla TVP, Polsatu i trzy filmy
W ub.r. Akson Studio zanotowało wzrost wpływów sprzedażowych o 0,4 proc. do 58,51 mln zł i 68,7 tys. zł zysku netto (wobec 1,89 mln zł rok wcześniej). Firma wyprodukowała kilka seriali dla Telewizji Polskiej oraz trzy filmy fabularne. Jej siostrzana spółka Akson Dystrybucja miała 4,2 mln zł wpływów sprzedażowych i 27,4 tys. zł zysku.
Łączne przychody Akson Studio zwiększyły się z 51,78 mln zł w 2017 roku do 55,15 mln zł w ub.r. (czyli o 6,5 proc.), co wynika ze spadku z -6,51 do -3,36 mln zł wyniku ze zmiany stanu produktów.
W sprawozdaniu z działalności firma wyliczyła, że w ub.r. dla Telewizji Polskiej zakończyła produkcję dwóch sezonów serialu „O mnie się nie martw” i zaczęła realizację dwóch kolejnych oraz skończyła drugi sezon „Wojennych dziewczyn” i zaczęła trzeci (który będzie emitowany w TVP1 od września).
Z kolei dla Polsatu wyprodukowała kolejną serię „Przyjaciółek” oraz zaczęła realizację dwóch dalszych. Zrealizowała też pilot serialu „Zawsze warto”, a pod koniec roku nadawca zdecydował się zlecić nakręcenie całego sezonu. Jak podaliśmy w zeszłym tygodniu, będzie on pokazywany od września, w rolach głównych wystąpią Julia Wieniawa, Katarzyna Zielińska i Weronika Rosati.
Ponadto Akson Studio wyprodukowało trzy filmy fabularne: w koprodukcji z TVP „Jak pies z kotem” w reżyserii Janusza Kondratiuka, samodzielnie „Atak paniki” w reżyserii Pawła Maślony oraz dla TVN komedię romantyczną „Miłość jest wszystkim”. Pierwszy trafił do kin w styczniu ub.r., drugi w październiku, a trzeci w listopadzie.
Firma zaczęła też przygotowania do produkcji dwóch innych filmów fabularnych: „Solid Gold” w reżyserii Jacka Bromskiego i „Jak najdalej stąd” Piotra Domalewskiego.
Realizację trzeciego sezonu „Wojennych dziewczyn” w bilansie Akson Studio na koniec ub.r. wyceniono na 9,45 mln zł. W przypadku dwóch sezonów „O mnie się nie martw” to 5,37 mln zł, dwóch serii „Przyjaciółek” - 2,15 mln zł, a „Zawsze warto” - 3,29 mln zł.
- Nasze obecne możliwości produkcyjne bazują przede wszystkim na zdobyciu zaufania partnerów - telewizji publicznej i prywatnej. Współpracujemy z większością polskich studiów technicznie wspomagających produkcję telewizyjną i filmową oraz wszystkimi agencjami aktorskimi, mając pełny, przegląd rynku. Współpracujemy z najlepszymi reżyserami, operatorami, aktorami, scenarzystami oraz studiami postprodukcyjnymi - podkreśliła firma w sprawozdaniu.
Dużo więcej na usługi obce
Koszty operacyjne Akson Studio zwiększyły się w skali roku o 10,1 proc. do 54,75 mln zł. Ich zdecydowaną większość stanowią wydatki na usługi obce, które poszły w górę o 12,5 proc. - z 38,32 do 43,1 mln zł.
Na wynagrodzenia firma przeznaczyła w ub.r. 10,16 mln zł, wobec 9,91 mln zł rok wcześniej. Nakłady na zużycie materiałów i energii wzrosły minimalnie (z 1,33 do 1,38 mln zł), a pozostałe koszty rodzajowe zmalały ze 127,4 do 97,4 tys. zł.
Pozostałe wpływy operacyjne spadły z 546,3 do 4,5 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne wzrosły ze 173 do 207,5 tys. zł.
W konsekwencji mocno pogorszyły się wskaźniki rentowności firmy: zysk sprzedażowy zmalał z 2,06 mln zł do 400 tys. zł, zysk operacyjny - z 2,44 mln zł do 197,1 tys. zł, zysk brutto - z 2,37 mln zł do 129 tys. zł, a zysk netto - z 1,89 mln zł do 68,7 tys. zł.
Na koniec ub.r. firma miała na rachunkach bankowych 544,9 tys. zł, a rok wcześniej - 3,96 mln zł. Nie posiadała natomiast jakichkolwiek zobowiązań długoterminowych.
Natomiast należności krótkoterminowe wobec niej (głównie dotyczące usług i dostaw) wynosiły na koniec ub.r. 7,25 mln zł, wobec 5,21 mln zł rok wcześniej.
Kupione scenariusze za ponad 1 mln zł
W bilansie Akson Studio jako długoterminowe rozliczenia międzyokresowe wpisano ponad 20 scenariuszy filmowych i serialowych, które kupiła spółka.
Najdroższe są scenariusze ekranizacji powieści Janusza Głowackiego „Good night, Dżerzi” (238 tys. zł), „Sekrety rodzinne” (142 tys. zł), „Filip/wściekłość” (117,7 tys. zł) i ekranizacja powieści Michała Witkowskiego „Lubiewo” (108,6 tys. zł).
90 proc. udziałów Akson Studio ma Dorota Kwiecińska, a 10 proc. - prezes firmy Michał Kwieciński. Wspólnicy zdecydowali, żeby zeszłoroczny zysk przeznaczyć na kapitał zapasowy spółki.
Akson Dystrybucja zarabia głównie na dystrybucji kinowej i sprzedaży do tv
Dorota Kwiecińska i Michał Kwieciński w identycznych proporcjach jak przy Akson Studio są też udziałowcami spółki Akson Dystrybucja. Akson Studio zleca jej dystrybucję praw do wyprodukowanych filmów, w ub.r. sprzedała jej usługi za 1,84 mln zł i kupiło za 30,9 tys. zł. W bilansie Akson Studio zapisano też 421,9 tys. zł międzyokresowych rozliczeń wpływów z dystrybucji filmów, z czego 350,6 tys. zł przypadło na „Miłość jest wszystkim”, a 65 tys. zł na „Atak paniki”.
Przychody sprzedażowe Akson Dystrybucji wyniosły w ub.r. 4,2 mln zł, po spadku o 1 proc. w skali roku. Ponadto wynik ze zmiany stanu produktów skurczył się z 1,14 mln zł do 124 tys. zł, wskutek czego łączne wpływy firmy zmalały z 5,38 do 4,32 mln zł.
W sprawozdaniu firma wyliczyła, że osiągnęła w ub.r. 2,63 mln zł wpływów z dystrybucji kinowej i 1,21 mln zł ze sprzedaży praw do telewizji. Do tego doszło m.in. 85,7 tys. zł ze sprzedaży DVD, 72,2 tys. zł z serwisów VoD i 75,2 tys. zł ze sprzedaży barterowej.
Z drugiej strony koszty operacyjne spółki poszły w dół z 5,65 do 4,23 mln zł, czyli o 25,2 proc. W ub.r. koszty promocji i dystrybucji filmów wyniosły 2,65 mln zł, a opłaty licencyjne - 1,09 mln zł.
Poprawiła się rentowność Akson Dystrybucji: wynik sprzedażowy z 278,6 tys. zł straty do 91,5 tys. zł zysku, wynik brutto - z 311,3 tys. zł straty do 27,4 tys. zł zysku, a wynik netto - z 345,3 tys. zł straty do 27,4 tys. zł zysku.
Dołącz do dyskusji: Zysk Akson Studio spadł o 1,8 mln zł. W dorobku seriale dla TVP, Polsatu i trzy filmy