Instagram promuje zdjęcia roznegliżowanych modelek i modeli. Sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników
Algorytm platformy Instagram częściej wyświetla użytkownikom zdjęcia kobiet w bieliźnie lub kostiumach kąpielowych i mężczyzn z nagim torsem niż inne treści - wynika z badań organizacji Algorithm Watch. Według analiz tego typu zdjęcia pojawiają się w feedach internautów o 54 proc. częściej od innych wpisów pochodzących z obserwowanych kont. Facebook odrzuca wyniki badania twierdząc, że nie są miarodajne.
Instagram funkcjonuje w sieci od 2010 r. W 2012 r. został przejęty przez Facebooka za ok. miliard dol. Obecnie serwis globalnie ma ponad miliard użytkowników.
Preferowane roznegliżowane zdjęcia
Początkowo mechanizm Instagrama wyświetlał posty na kontach użytkowników w kolejności chronologicznej. Później jednak algorytm został zmieniony w taki sposób że w feedzie główne miejsce zaczęły zajmować treści rekomendowane przez serwis oraz te, które potencjalne mają zainteresować użytkowników na podstawie ich zachowań na platformie.
Teraz organizacja non-profit o nazwie Algorithm Watch przedstawiła wyniki badań z których wynika, że algorytm Instagrama w dość szczególny sposób dobiera materiały które w pierwszej kolejności widzą internauci.
W okresie od lutego do maja 2020 r. badacze Algorithm Watch analizowali profile 37 rozmaitych twórców z punku widzenia kont 26 wolontariuszy. Badanie odbywało się z użyciem wtyczki zainstalowanej w przeglądarce internetowej, która automatycznie otwierała stronę główną Instagrama i śledziła treści pojawiające się na kontach wspomnianych wolontariuszy. W ten sposób dokonano obserwacji w sumie 2,4 tys. zdjęć.
We spent the last 6 months investigating Instagram's algorithm, talking to professional content creators, reading through patents and analyzing the newsfeed of 26 donors who volunteered their data. Read our findings ⤵️https://t.co/Al6jbKYjAq
— AlgorithmWatch (@algorithmwatch) June 15, 2020
Wyniki analiz wykazały, że zdjęcia kobiet w bieliźnie lub kostiumie kąpielowym z obserwowanych kont pojawiały się o 54 proc. częściej niż inne wpisy pochodzące z tych profili. W wypadku mężczyzn z nagim torsem częstotliwość pojawiania się takich fotografii była wyższa o 28 proc.
Czytaj także: Instagram będzie wymagał zgody na zamieszczanie treści na stronach internetowych. Chodzi o prawa autorskie
Badacze zaznaczają, że wyniki analiz mogą wskazywać na to, iż algorytm Instagrama jest nastawiony na to by zwiększać zaangażowanie odbiorców za pomocą treści o podtekście erotycznym, jednak aby to potwierdzić konieczne byłoby dokładne prześledzenie algorytmu Instagrama.
Z kolei Nicolas Kayser-Bril, jeden z analityków Algorithm Watch zdradził, że spośród twórców wspomnianych wcześniej 37 profili większość widzi konieczność publikowania co jakiś czas roznegliżowanych zdjęć, aby zapewnić sobie większy ruch i reakcje ze strony użytkowników Instagrama.
W odpowiedzi na wnioski opublikowane przez Algorithm Watch Facebook odrzucił je utrzymując, że z jednej strony badanie zostało przeprowadzone na zbyt wąskiej grupie użytkowników i kont, z drugiej zaś konkluzje badaczy świadczą o braku wiedzy na temat funkcjonowania algorytmu Instagrama.
Facebook w pierwszym kwartale br. osiągnął wzrost przychodów o 18 proc. do 18,7 mld dolarów i 4,9 mld dolarów zysku netto. Wyniki przekroczyły oczekiwania analityków. Firma Marka Zuckerberga odczuwa już jednak pierwsze efekty pandemii koronawirusa: w marcu jej przychody zmalały, a w kwietniu nie zwiększyły się rok do roku.
Czytaj także: Instagram z akcją #ShareTheMicNow. Popularne konta przejmą Afroamerykanki
Dołącz do dyskusji: Instagram promuje zdjęcia roznegliżowanych modelek i modeli. Sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników