SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

CNN ma nową oprawę graficzną. Stacja próbuje ratować się przed upadkiem

W czwartek 1 czerwca, w 43. rocznicę powstania Cable News Network (CNN), stacja zmieniła swoją oprawę graficzną, zarówno na rynku amerykańskim, jak i w innych krajach. - Nowa grafika pokazuje naszą siłę jako organizacji zajmującej się wiadomościami. Jest to przejrzysta i nowoczesna prezentacja, która zapewnia znacznie większą elastyczność w sposobie przekazywania informacji naszym widzom na całym świecie - zapowiedział dyrektor generalny stacji Chris Licht.

Nowa oprawa CNN, fot. screen ze strony CNN.com Nowa oprawa CNN, fot. screen ze strony CNN.com

Widzowie, oglądający w czwartek CNN, mieli niespodziankę - stacja po ponad dekadzie odświeżyła swój wizerunek graficzny. Zmiana pojawiła się, w momencie, kiedy CNN przeżywa poważny kryzys - według danych Nielsena jej oglądalność spadła w marcu tego roku o 61 proc. To największy spadek oglądalności wśród amerykańskich gigantów informacyjnych.

Zmianie uległ pasek na dole ekranu, na którym pojawił się czerwony napis CNN na białym tle, a dodatkowe informacje pojawiają się na węższym czerwonym i czarnym pasku, nad białym. Nie zmieniła się paleta kolorów ani bezszeryfową czcionka, dotąd stosowana. Jak ocenia portal Mediaite.com, nowa grafika jest wyraźniejsza i bardziej przestrzenna.

Czytj także: Zwolniono czołowego dziennikarza stacji CNN

"Nowa grafika jest przejrzysta i nowoczesna"

O zmianie oprawy graficznej poinformował dyrektor generalny stacji Chris Licht w wewnętrznej notatce, skierowanej do pracowników.

- Czterdzieści trzy lata temu Ted Turner uruchomił pierwszą na świecie całodobową telewizję kablową i podzielił się swoją wizją tej organizacji: "tworzyć pozytywną siłę w świecie pełnym cyników i dostarczać ludziom informacji, które nie były dotąd dostępne". Jego słowa są dla nas wszystkich jak gwiazda polarna. Postrzegam je zarówno jako zaproszenie, jak i wyzwanie – aby pozostać skupionym na prawdzie, pociągać rządzących do odpowiedzialności i opowiedzieć historie, które mają znaczenie dla naszych odbiorców na całym świecie - napisał do kolegów z CNN Chris Licht.

 

- Nowa grafika pokazuje naszą siłę jako organizacji zajmującej się wiadomościami telewizyjnymi. Jest to przejrzysta i nowoczesna prezentacja, która zapewnia znacznie większą elastyczność w sposobie przekazywania informacji i pilności naszym widzom na całym świecie. To pierwsze duże odświeżenie od dekady, które sprawi, że wiadomości staną się gwiazdą każdego ekranu - dodał Licht.

CNN założył Ted Turner

Cable News Network (CNN) to amerykańska telewizja informacyjna, założona w 1980 r. przez Teda Turnera i Reese Schonfelda. Stacja nadająca programy informacyjne przez całą dobę, była pierwszym kanałem telewizyjnym tego typu na świecie. Obecnie należy do koncernu Warner Bros. Discovery. Powszechnie dostępna jest w Stanach Zjednoczonych i w wielu innych krajach świata. Jej główna siedziba znajduje się w Atlancie, ma również ośrodki w Nowym Jorku, Londynie, Hongkongu oraz wielu innych miastach. CNN nadaje kilka wersji swojego kanału, m.in. CNN USA (wersja amerykańska), CNN International (dostępne także w Polsce).

Od czasu debiutu, CNN rozszerzyło swój zasięg obejmując nim większość sieci kablowych i satelitarnych. Ponadto istnieje kilka witryn internetowych oraz dwie sieci radiowe należące do CNN. Sieć ma 36 biur (10 krajowych, 26 międzynarodowych), 900 stowarzyszonych lokalnych stacji telewizyjnych, i kilka regionalnych na całym świecie. Telewizja zawdzięcza sukces magnatowi i założycielowi Tedowi Turnerowi. Time Warner zakupił Turner Broadcasting, przez co stał się jego właścicielem.

Długa lista kanałów, które Warner Bros. Discovery mógłby uruchomić w Polsce

TVN24 także zmieniło grafikę ekranową

TVN24 - inny kanał informacyjny z portfolio Warner Bros. Discovery także zmieniła swój wygląd. Nowe grafiki wdrożono rano, w sobotę, 13 maja.

Do poprzednich zmian w oprawie graficznej TVN24 doszło w 2009 roku, kiedy stacja przechodziła z formatu 4:3 na 16:9. Teraz dolna belka i pasek z informacjami zostały wydłużone. W związku z tym lewego dolnego rogu zniknął ticker, w którym znajdują się informacje o kolejnych pozycjach programowych w TVN24. Umieszczono go teraz w górnym lewym rogu i wygląda zupełnie inaczej - jest podłużny. Po weekendzie stacja zrezygnowała jednak z pokazywania nowego tickera, nie wiadomo czy on powróci.

Oprawa dalej utrzymana jest w kolorach białym i niebieskim, przy informacjach pilnych pojawia się - tak jak dotąd - belka w kolorze żółtym. Żółty kolor pojawia się tez w tle napisu „na żywo”.

Nową czołówkę otrzymało pasmo „Dzień na żywo”, nadawane w dni powszednie o 10, a w soboty o 11. Bez zmian pozostała grafika używana np. w zapowiedziach programów.

Sam TVN Warner Bros. Discovery nie komentuje szerzej zmian, nie ogłaszał ich także wcześniej. - Trochę odświeżamy. Nic więcej się nie zmienia, na razie nic więcej nie będzie się działo - usłyszeliśmy w biurze prasowym firmy.

Widzowie liczyli na minimalizm

Z logotypu TVN24 zniknęły litery HD. To naturalna zmiana, bo dzisiaj większość stacji telewizyjnych jest nadawanych w wysokiej rozdzielczości. Choć część widzów TVN24 w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych zmiany uznała za pozytywne, inni krytykowali stację. - Zamiast mniejsze, minimalistyczne, to jest to co było - tylko by mocniej biło po oczach i jeszcze bardziej wypalało ekrany. I te straszliwe zapowiedzi latające 24/h u góry, która mają jedno zadanie - przeszkadzać. Jak w jakiejś telewizji osiedlowej. Po co tyle śmieci na ekranie? Chyba każdy słyszy o czym mowa. Ale nie, musi mieć jeszcze potwierdzenie na pięciu belkach jednocześnie. I żeby one pojawiały się co jakiś czas przy ważnej informacji, to nie co zdanie, wątek - nowa olbrzymia belka. Obłęd – napisał pod artykułem na Wirtualnemedia.pl jeden z internautów.

Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że intensywne kolory w logotypach stacji i paski kanałów informacyjnych mogą prowadzić do „wypalenia” matryc telewizorów OLED. - Zjawisko retencji, czyli właśnie wypalania matrycy poprzez długotrwałe wyświetlanie jednego statycznego elementu na ekranie (np. logo stacji telewizyjnej czy paska nawigacji w grach) występuje w przypadku telewizorów OLED. Wynika to po prostu z konstrukcji samej matrycy z diodami organicznymi i jest efektem nadmiernej eksploatacji sprzętu. Problem wypalenia może pojawić się przy codziennym naprawdę wielogodzinnym korzystaniu z telewizora w tym samym widoku, gdzie na ekranie nieprzerwanie wyświetlany jest jeden niezmienny element, np. logotyp lub pasek z newsami kanału informacyjnego. Właśnie dlatego producenci telewizorów przestrzegają przed takim sposobem korzystania z tych urządzeń - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciela marki Philips.

Widzowie od dawna apelują do nadawców i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o wprowadzenie półprzeźroczystych logotypów. Regulator twierdzi, że nie może ingerować w politykę poszczególnych stacji. - Kwestie intensywności natężenia koloru logo stacji, kategorii wiekowej, jak i innych elementów oprawy graficznej programu, nie podlegają kompetencjom KRRiT. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji nadawca kształtuje program samodzielnie (…) i odpowiada za jego treść – poinformowała internautów KRRiT.

Ułatwienie dla starszych widzów?

Krytyka wobec TVN24 dotyczy też dużego zegara towarzyszącego logotypowi. - Wielkie „coś” zajmujące, 1/3 ekranu, wyglądające, jak robione w Paincie 15 minut przed startem programu + wielki napis K R A J / Ś W I A T. Nie pasujący do niczego zegar, który wygląda jakby był przystosowany dla osób niedowidzących – ocenił jeden z użytkowników „Forum SAT Kuriera”.  Inny internauta bronił stacji. - Nie mierzyłbym swoją miarą. Poczekaj spokojnie do 50-tki. Ocenisz sam czy jesteś dowidzący czy niedowidzący. Mała czcionka, belka na mniejszych ekranach bez okularów dla wielu osób jest nieczytelna - zauważył.

Przed rokiem podawaliśmy dane o strukturze widzów TVN24. Wynika z nich, że 63 proc. odbiorców kanału stanowi grupa wiekowa 65+. Podobnie wygląda widownia TVP Info i Polsat News. Kanały informacyjne biorą więc pod uwagę demografię i starają się, żeby ich przekaz był jak najbardziej czytelny i słyszalny dla widzów. W przypadku niewielkiej czcionki mogą oni po prostu wybrać inną stację.

Z danych Nielsena wynika, że średni dobowy udział TVN24 w kwietniu 2023 roku wyniósł 4,72 proc., po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 19,45 proc. Stacja utrzymała pozycję najchętniej oglądanego kanału newsowego w Polsce.

Dołącz do dyskusji: CNN ma nową oprawę graficzną. Stacja próbuje ratować się przed upadkiem

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Telewidz
Kiedy rebranding TVN24 na CNN Polska?
27 11
odpowiedź
User
Mikołaj
No mam obawy czy pod wodzą Warner Antoś Discovery większość biznesów wpada w kryzys jak HBO a teraz CNN i wiele innych. Przypadek?
20 5
odpowiedź
User
Magda
HBO, może i TVN stracą na połączeniu z Discovery, to nie jest już ta jakość niestety. Za duże robią się te firmy i do takich przejęć po żadnej ze stron nie powinno dojść.
18 4
odpowiedź