Co czwarty Polak bierze udział w programie lojalnościowym
Dwie trzecie Polaków ma kontakt z konsumenckimi programami lojalnościowymi, a 26 proc. bierze w nich udział - wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Najwięcej klientów pozyskują w ten sposób stacje benzynowe, natomiast najmniej - kina.
Z konsumenckimi programami lojalnościowymi ma obecnie kontakt 66 proc. Polaków, czyli mniej więcej tyle samo, ile w poprzednich czterech latach. Zmniejsza się za to grupa osób uczestniczących w tych akcjach - w 2005 roku stanowili oni 31 proc. ogółu konsumentów , a teraz - 26 proc.
Najwięcej lojalnych klientów pozyskują w ramach długotrwałych działań promocyjnych stacje benzynowe - 56 proc. ankietowanych bierze udział w prowadzonych przez nie programach lojalnościowych. Co trzeci Polak jest związany w ten sposób z hipermarketem, a mniej więcej co piąty - z operatorem komórkowym albo apteką. Najmniej klientów pozyskują w ramach programów lojalnościowych sklepy odzieżowe i kina - odpowiednio 6 proc. i 4 proc. ogółu konsumentów. Jest to o tyle zaskakujące, że ok. 20 proc. badanych deklaruje chęć wzięcia udziału w takich akcjach, z czego wynika, że nie są one odpowiednio reklamowane. Natomiast tylko co czwarty Polak z ochotą uczestniczy w programach lojalnościowych prowadzonych przez stacje benzynowe.
38 proc. ankietowanych do brania udziału w długotrwałych działaniach promocyjnych tego typu zniechęca fakt, że trzeba być systematycznym i pamiętać, żeby mieć przy sobie kartę. Z kolei dla 30 proc. respondentów najbardziej uciążliwe jest długie zbieranie punktów o niskiej wartości.
Wśród samych uczestników programów lojalnościowych 28 proc. można określić jako aktywnych - na bieżąco wiedzą, ile mają punktów, i starają się je wykorzystywać. Natomiast 23 proc. konsumentów biorących udział w takich akcjach zbiera punkty tylko, jeśli przypomni im o tym sprzedawca, i nie zna swojego aktualnego statusu w programie.
Badanie stosunku Polaków do konsumenckich promocji lojalnościowych zostało przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia w lipcu i sierpniu bieżącego roku metodą ilościową i jakościową na grupie 1106 respondentów.
Dołącz do dyskusji: Co czwarty Polak bierze udział w programie lojalnościowym