Cyfrowy Polsat chce kupić za 500 mln zł 10 proc. eobuwie.pl: niska cena, synergie między mediami a e-commerce
Cyfrowy Polsat, tak samo jak firma A&R Investments należąca do prezesa InPostu Rafała Brzoski, zaczął negocjacje w sprawie kupna 10 proc. akcji eobuwie.pl od CCC. Zdaniem analityków Cyfrowy Polsat szuka kolejnych synergii między swoim biznesem telewizyjnym a e-commerce, a eobuwie.pl został wycenione dość nisko.
W czwartek wieczorem poinformowano, że Cyfrowy Polsat i A&R Investments do końca marca mają wyłączność negocjacyjną dotyczącą kupna łącznie 20 proc. akcji eobuwie.pl. Każda z firm chce kupić od CCC 10 proc. za 500 mln zł.
- Oczekuje się, że do tego dnia zostanie podpisana pełna dokumentacja transakcji, pod warunkiem uzyskania odpowiednich zgód korporacyjnych - stwierdzono w komunikacie giełdowym CCC.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Dla Cyfrowego Polsatu to inwestycja finansowa
Cyfrowy Polsat w swoim komunikacie zaznaczył, że ewentualne kupno akcji eobuwie.pl traktuje jako inwestycję finansową. - Ze ściśle określonym sposobem i momentem ewentualnego wyjścia z inwestycji, którym zgodnie z intencją stron byłaby pierwsza oferta publiczna eobuwie.pl (IPO ), planowana na 2022 lub 2023 rok, w zależności od warunków rynkowych i innych istotnych czynników - zaznaczono.
Firma Zygmunta Solorza liczy też na „pozyskanie doświadczenia w perspektywicznym obszarze e-commerce”. - Zarząd spółki uważa, że ewentualna Inwestycja ma szansę wygenerować atrakcyjną stopę zwrotu, pozwalając jednocześnie spółkom z grupy kapitałowej Spółki pozyskać kompetencje w budowaniu i rozwoju działalności w obszarze e-commerce, który stanowi naturalną ścieżkę rozwoju grupy kapitałowej spółki po nabyciu Grupy Interia.pl - dodano.
- Zaskakująca informacja, która wskazuje na rosnące ambicje Cyfrowego Polsatu w segmencie detalicznym - skomentował Dominik Niszcz, analityk z Trigon DM.
- Strategicznie kierunek rozwoju oceniamy pozytywnie, biorąc pod uwagę możliwość synergii między dotychczasową działalnością medialną a sektorem e-commerce. Spółka ma znacznie większe niż mniejsi konkurenci możliwości promocji zarówno w telewizji, jak i w internecie (Interia, możliwość bezpośredniego powiązania reklamy z efektem sprzedażowym), a ewentualne zakupy mniejszych podmiotów aktywnych na rynku sprzedaży online w przyszłości mogą budować wartość - opisał.
Cyfrowy Polsat kupno 100 proc. udziałów Grupy Interia.pl od Bauer Media za 422 mln zł sfinalizował w lipcu ub.r. Do zarządu i rady nadzorczej Interii weszli menedżerowie nowego właściciela, pracowników jej biura handlowego włączono do Polsat Media (w listopadzie zwolniono 23 osoby), zintegrowano też niektóre redakcje (naczelnym Interii został Piotr Witwicki, dziennikarz Polsat News i koordynator portalu internetowego stacji).
Cyfrowy Polsat zarobi 7 mld zł ze sprzedaży infrastruktury Plusa
Pod koniec lutego br. Cyfrowy Polsat podpisał z hiszpańskim Cellnexem umowę sprzedaży 99,99 proc. udziałów swojej spółki zależnej Polkomtel Infrastruktura. Cenę ustalono na 7,07 mld zł, transakcja ma zostać sfinalizowana w październiku br.
Polkomtel Infrastruktura jest właścicielem pasywnych i aktywnych warstw mobilnej infrastruktury Grupy Polsat, składających się z około 7 tys. masztów telekomunikacyjnych, około 37 tys. różnych systemów on-air (w tym około 1 tys. systemów obsługujących 5G) oraz sieci transmisyjnej.
- Nasz zamiar, aby współpracować z Cellnex Telecom przy dalszym rozwoju naszej sieci mobilnej, ma na celu umożliwienie jeszcze szybszego i bardziej efektywnego kosztowo uruchamiania nowoczesnych usług łączności dla naszych klientów, w tym obecnie w szczególności w technologii 5G - skomentował Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.
Zdaniem Dominika Niszcza dzięki środkom z tej transakcji mocno zmaleje zadłużenie Cyfrowego Polsatu - do ok. 1x rocznego zysku EBITDA. Inwestorzy spekulowali, na co oprócz obniżenia dźwigni finansowej firma może przeznaczyć pieniądze ze sprzedaży Polkomtel Infrastruktury.
Niszcz ocenił, że niektórzy inwestorzy mogli oczekiwać, że Cyfrowy Polsat będzie płacił jeszcze wyższe dywidendy niż ostatnio, więc inwestycję w spółkę e-commerce’ową mogą odebrać negatywnie. Od dwóch lat Cyfrowy Polsat wypłaca akcjonariuszom dużo wyższe dywidendy niż wcześniej: w 2019 roku przekazał 594,8 mln zł (po 93 grosze na akcję), a w ub.r. (drugą transzę wypłacono już w styczniu br.) - 639,5 mln zł (po 1 zł na akcję).
W piątek akcje Cyfrowego Polsatu podrożały o 0,14 proc. do 29,04 zł. Większościowym akcjonariuszem jest Zygmunt Solorz, ma akcje stanowiące 56,95 proc. kapitału i 63,98 proc. głosów na walnym zgromadzeniu spółki.
W ostatnich latach Cyfrowy Polsat przeprowadził kilka inwestycji poza swoich głównym sektorem działalności, czyli mediami i telekomunikacją. Największą było kupno pod koniec 2019 roku za 1,17 mld zł 21,7 proc. akcji firmy informatycznej Asseco.
W połowie 2019 roku Cyfrowy Polsat za 31 mln zł przejął większościowy pakiet udziałów firmy windykacyjnej Vindix, a na początku ub.r. zapłacił 6,9 mln zł za 51 proc. udziałów firmy Alledo oferującej usługi z zakresu systemów oświetleniowych i fotowoltaiki pod marką Esoleo.
Do grupy kapitałowej Cyfrowego Polsatu oprócz Polkomtelu należą m.in. Telewizja Polsat, Eleven Sports i większościowy pakiet akcji Netii. W trzecim kwartale ub.r. grupa zanotowała wzrost przychodów o 3,8 proc. r/r do 3 mld zł i kosztów operacyjnych o 2,4 proc. do 2,49 mld zł, dzięki czemu jej zysk netto poszedł w górę z 236,5 do 345 mln zł.
eobuwie.pl z niską wyceną?
Do CCC należy obecnie 74,99 proc. akcji eobuwie.pl. Firma kupiła je na początku 2016 roku za 130 mln zł, a teraz wyceniła eobuwie.pl na 5 mld zł. Dla porównania, obecna kapitalizacja giełdowa całego CCC wynosi 5,23 mld zł.
- Oceniam tę informację raczej negatywnie. Uważam, że wycena eobuwia na poziomie 5 mld zł może być przez rynek odebrana jako niska. Patrząc na spółki porównywalne, eobuwie mogłoby być warte nawet 6 mld zł - stwierdził Konrad Grygo, analityk Erste Securities.
- Biorąc pod uwagę bardzo dobre wyniki spółki za czwarty kwartał, spodziewałem się, że pozyskanie 500 mln zł będzie się wiązać z mniejszym rozwodnieniem w akcjonariacie niż 10 proc. Tymczasem mamy 20 proc. i to przy niższej wycenie niż można się było spodziewać - dodał.
Zdaniem Konrada Grygo sytuacja bilansowa CCC może zmuszać firmę do transakcji na takich warunkach. - Rozumiem jednocześnie argumenty dotyczące jakości tych inwestorów, szczególnie jeśli chodzi o Rafała Brzoskę, akcjonariusza InPostu, który może dać know-how - zaznaczył analityk.
Podobną opinię wyraził Piotr Bogusz, analityk BM mBanku. - Biorąc pod uwagę szacowaną dla eobuwia EBITDĘ na 2021 r. na poziomie 230-250 mln zł, spółka jest wyceniana na 20-21,7xEV/EBITDA/21, z dyskontem do konkurentów. W naszej opinii, inwestorzy dyskontowali wyższą wycenę spółki eobuwie (co najmniej 5,5-6 mld zł) i opublikowany komunikat może spowodować negatywną reakcję rynku - skomentował w piątek przed rozpoczęciem sesji giełdowej.
Za to Sylwia Jaśkiewicz, analityk DM BOŚ, oceniła, że to dobra informacja dla CCC, bo spółka dostanie 1 mld zł, których bardzo potrzebuje. - Uważam, że cena jest atrakcyjna i uwzględniająca boom w e-commerce - stwierdziła Jaśkiewicz w rozmowie z PAP Biznes.
Analitycy zauważyli, że struktura transakcji jest inna niż wcześniej podawano. CCC mówiło też o emisji akcji i pozyskaniu pieniędzy dla eobuwie. pl.
W piątek kurs akcji CCC zmalał o 2,32 proc. do 95,30 zł. To wyższy spadek niż we wcześniejszych dniach, mimo że ogłoszono wtedy decyzję rządu o przywróceniu poprzednich ograniczeń epidemicznych (m.in. zamknięcia większości sklepów niespożywczych w centrach handlowych) w kolejnych dwóch województwach.
W 2022-23 debiut giełdowy eobuwie
Grupa CCC plan pozyskania inwestorów dla eobuwie.pl ogłosiła jesienią ub.r. Na początku lutego prezes CCC Marcin Czyczerski zapowiedział, że firma chce sfinalizować rozmowy do końca bieżącego kwartału.
Ogłaszając negocjacje z Cyfrowym Polsatem i A&R Investments, CCC wyliczyło, że 1 mld zł ze sprzedaży walorów eobuwie.pl przeznaczy na trzy główne cele:
- ogólne cele korporacyjne, w tym częściową spłatę zadłużenia w wysokości ok. 0,4 mld zł i refinansowanie istniejącego zadłużenia grupy kapitałowej CCC,
- bufor gotówkowy w celu skompensowania skutków ewentualnych dalszych lock-downów w związku z pandemią Covid-19,
- rezerwę gotówkową niezbędną do przygotowania i częściowego sfinansowania nabycia przez CCC pozostałych 25,01 proc. akcji w eobuwie należących obecnie do MKK3, obecnego mniejszościowego akcjonariusza eobuwie, zgodnie z warunkami istniejącej opcji call.
- Oczekujemy, że dzięki tej transakcji wzmocni się instytucjonalny akcjonariat Eobuwie. Pozyskane wpływy pozwolą nam natomiast na zabezpieczenie całej Grupy CCC w czasach trwającej obecnie pandemii, a także wesprą proces refinansowania zobowiązań, przy jednoczesnym zachowaniu pakietu większościowego Eobuwia. Oznacza to, że jesteśmy w stanie zaadresować najbardziej kluczowe wyzwania wszystkich stron - rozwój, płynność, cele finansowe, bezpieczeństwo - stwierdził Marcin Czyczerski.
Ponadto zapowiedziano, że debiut giełdowy eobuwia jest planowany na 2022 lub 2023 rok, „w zależności od warunków rynkowych i innych istotnych czynników”.
- Biorąc pod uwagę bardzo dobre wyniki i relatywnie niskie zadłużenie eobuwie, zarząd CCC uważa, że eobuwie będzie w stanie w pełni sfinansować bieżący plan biznesowy, bez pozyskiwania dodatkowego kapitału. W związku z powyższym zarząd uznał, że powyższe decyzje oraz struktura transakcji są adekwatne do długoterminowych interesów CCC i eobuwie oraz wartości dla akcjonariuszy CCC - zaznaczono.
Wprowadzenie eobuwie.pl na giełdę było zapowiadane przez CCC jesienią 2018 roku. Na początku 2019 roku firma wycofała się z tego planu, jako uzasadnienie podając pogorszenie koniunktury.
eobuwie z dużym wzrostem wpływów i zysku
Od października ub.r. do stycznia br. Grupa eobuwie.pl osiągnęła wzrost przychodów rok do roku o 66 proc., z 578 do 961 mln zł. W Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wpływy wzrosły o ponad 50 proc., natomiast w Europie Północno-Zachodniej i Południowej - o ok. 130 proc.
Marża brutto grupy eobuwie zwiększyła się z 42,4 do 42,8 proc. Mocno wzrosły wyniki rentowności: zysk EBITDA z 36 do 85 mln zł, marża EBITDA z 6,2 do 8,9 proc., a zysk operacyjny z 26 do 67 mln zł.
Do spółki należą przede wszystkim sklepy internetowe w wielu krajach. Jej przychody z e-commerce od października ub.r. do stycznia br. wzrosły rok do roku o 69 proc. do 919 mln zł, natomiast wpływy ze sklepów stacjonarnych zmalały o 11 proc. do 26 mln zł. Na koniec stycznia br. spółka miała 25 placówek stacjonarnych, o cztery więcej niż rok wcześniej.
Cała grupa kapitałowa CCC od października ub.r. do stycznia br. zanotowała minimalny wzrost przychodów sprzedażowych - o 9 mln zł do 1,98 mld zł. Wpływy detaliczne w sklepach stacjonarnych zmalały o 40 proc., z 1,33 mld zł do 797 mln zł (m.in. wskutek czasowego zamknięcia sklepów w centrach handlowych), za to przychody z e-commerce poszły w górę o 84 proc. do 1,09 mld zł. Zysk EBITDA firmy spadł z 276 do 96 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat chce kupić za 500 mln zł 10 proc. eobuwie.pl: niska cena, synergie między mediami a e-commerce