Cyfrowy Polsat przed TVN i TVP, Bauer więcej od ZPR i Agory, Onet nad Google i WP (największe w branży medialnej)
Wśród właścicieli polskich mediów największe przychody zanotował w ub.r. Cyfrowy Polsat, wyprzedzając na rynku telewizyjnym TVN i Telewizję Polską. Grupa Bauer znalazła się wyżej niż ZPR i Agora, a Onet wyprzedził Google Polska i Wirtualną Polskę.
Grupa Cyfrowy Polsat miała w ub.r. 2,91 mld zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 4,8 proc. w skali roku), 789,8 mln zł zysku operacyjnego i 525,4 tys. zł zysku netto (zatrudniając prawie półtora tysiąca osób), co dało jej 117. miejsce na liście dwóch tysięcy największych firm w Polsce przygotowanej przez „Rzeczpospolitą”. Warto zaznaczyć, że wyniki te nie obejmują jeszcze operatora telekomunikacyjnego Polkomtel, którego przejęcie spółka sfinalizowała w maju br. (więcej na ten temat).
Polkomtel zanotował w ub.r. 6,68 mln zł przychodów ze sprzedaży, mając 3,5 tys. pracowników (spółka nie podała zysku operacyjnego i netto) i uplasował się na 32. pozycji w rankingu (cztery miejsca niżej niż przed rokiem), wyprzedzając nieznaczenie T-Mobile Polska (6,65 mln zł wpływów). Zdecydowanie największym operatorem telekomunikacyjnym jest Orange Polska, który z 12,92 mld zł wpływów (a także 788 mln zł zysku operacyjnego i 294 mln zł zysku netto, przy 19,9 tys. pracowników) uplasował się na 12. miejscu (po spadku o dwa oczka). Na 35. pozycji znalazła się spółka PTK Centertel (6,62 mld zł wpływów, 482 mln zł zysku operacyjnego i 363 mln zł zysku netto), która z początkiem br. została połączona z Orange (więcej o tym), natomiast na 82. miejscu jest P4, operator sieci Play (3,72 mld zł wpływów, brak danych o zysku, 2,4 tys. zatrudnionych osób).
Jeśli chodzi o właścicieli mediów telewizyjnych, to Grupa TVN zajęła 206. pozycję z 1,55 mld zł wpływów w ub.r., po spadku o 1,9 proc. w skali roku (a także 297,2 mln zł zysku operacyjnego i 206,9 mln zł straty netto, przy 1,3 tys. pracowników), a Telewizja Polska - 1,49 mld zł przychodów, o 32,7 proc. więcej niż rok wcześniej (oraz 20,5 mln straty netto, mając 3,3 tys. pracowników). Warto zaznaczyć, że należąca do Grupy TVN spółka TVN Media (zajmująca się obsługą stacji telewizyjnych w zakresie sprzedaży oferty reklamowej) miała 250,7 mln zł przychodów (a także 192,4 mln zł zysku operacyjnego i 118,8 mln zł zysku netto), co dało jej 1080. miejsce.
Sama Telewizja Polsat zanotowała 1,13 mld zł wpływów, o 4,1 proc. więcej niż w 2012 roku (a także 307 mln zł zysku netto), i uplasowała się na 273. pozycji (wzrost o 24 w skali roku).
Wśród dostawców płatnej telewizji i usług telekomunikacyjnych, to za Cyfrowy Polsatem uplasowała się Netia (na 170. pozycji. o 11 niższej niż rok wcześniej), mająca w ub.r. 1,88 mld zł wpływów ze sprzedaży, po spadku o 11,6 proc. w skali roku, oraz 92,8 mln zł zysku operacyjnego i 46,3 mln zł zysku netto. UPC Polska zajęła 224. miejsce (spadek o jedno oczko) z 1,45 mld zł wpływów (1,7 tys. pracowników, brak danych o zysku), Multimedia Polska - 416. (wzrost o 26) z 699,2 mln zł wpływów (2 proc. więcej niż rok wcześniej), 144,5 mln zł zysku operacyjnego i 70,7 mln zł zysku netto (przy 2,1 tys. zatrudnionych osób).
Inea z 198,2 mln zł przychodów, o 15,5 proc. wyższymi niż przed rokiem (a także 12,2 mln zł zysku operacyjnego i 4,4 mln zysku netto) znalazła się na 1334. pozycji, a Toya z 140,9 mln zł wpływów (wzrost o 4,4 proc. w skali roku), 13 mln zł zysku operacyjnego i 14,8 mln zł zysku netto - na 1781. miejscu.
Z kolei HBO Polska zanotowała 256,8 mln zł przychodów (0,2 proc. więcej niż rok wcześniej), 8,3 mln zł zysku operacyjnego i 9,1 mln zł zysku netto, plasując się na 1051. pozycji. Natomiast zajmująca się produkcją telewizyjną i filmową ATM Grupa ze 121,3 mln wpływów (10,3 proc. w górę), 7 mln zysku operacyjnego i 6,3 mln zysku netto zajęła 1987. miejsce.
Jeśli chodzi o wydawców prasowo-internetowych i nadawców radiowych, to największą firmą jest Grupa Bauer (do której należą Wydawnictwo Bauer, Grupa RMF i Grupa Interia). W ub.r. zanotowała 1,85 mld zł wpływów ze sprzedaży (0,4 proc. w górę w skali roku), 420,4 mln zł zysku operacyjnego i 432,6 mln zł zysku netto (mając 2,2 tys. pracowników) - co dało jej 173. miejsce (o 4 wyższe niż przed rokiem).
Grupa ZPR (właściciel m.in. Muratora, Grupy Radiowej Time, a także kilku kanałów telewizyjnych) miała 1,31 mld zł wpływów (4,5 proc. w dół), 4,9 mln zł zysku operacyjnego, 8,4 mln zł zysku netto i 1,1 tys. zatrudnionych osób - i znalazła się na 245. pozycji, natomiast Agora (oprócz tytułów prasowych i internetowych i rozgłośni radiowych mająca też udziały w kanale telewizyjnym Stopklatka TV) - 1,31 mld zł wpływów (4,5 proc. mniej niż przed rokiem), ,4 mln zł zysku operacyjnego i 1,2 mln zł zysku netto (przy 3 tys. pracowników).
Działająca tylko w branży prasowej i internetowej Polskapresse zanotowała 352,3 mln zł wpływów (po spadku o 8,5 proc. w skali roku) ,49 mln zł zysku operacyjnego, 36,7 mln zł zysku netto - co dało firmie 798. pozycję, o 19 niższą niż rok wcześniej. Natomiast Eurozet (nadawca stacji radiowych pod marką ZET i związanych z nimi stron internetowych) miał 173,7 mln zł wpływów (4 proc. w dół), 911 tys. zł straty operacyjnej i 10 mln zł zysku netto, zajmując 1490. miejsce.
Wśród wydawców stricte internetowych najwyżej uplasowała się Grupa Onet.pl (należąca do Ringier Axel Springer Media), która z 256,6 mln zł wpływów ze sprzedaży (to tyle samo co przed rokiem), 45 mln zł zysku operacyjnego i 44,8 mln zł zysku netto jest na 1054. miejscu. Google Poland miało 179,2 mln zł wpływów (15,7 proc. w górę w skali roku), 11,1 mln zł zysku operacyjnego i 7,5 mln zł zysku netto, co dało spółce 1450. pozycję, natomiast Wirtualna Polska - 166,1 mln zł wpływów (7,1 proc. mniej niż rok wcześniej), 24,1 mln zł zysku operacyjnego i 19,9 mln zł zysku netto - co dało 1542. miejsce. Przypomnijmy, że w lutym br. Wirtualna Polska została przejęta od Orange Polska za 383 mln zł przez Grupę o2 oraz fundusze Innova Capital i MCI Management (więcej o tym).
W rankingu nie ujęto m.in. Ringier Axel Springer Polska (wchodzącego w skład Ringier Axel Springer Media), Grupy Allegro (należącej do koncernu Naspers), Grupy Canal+ i Grupy Burda International.
Większe przychody niż właściciele mediów osiągnął dystrybuujący prasę Kolporter, którego wpływy w ub.r. wyniosły 4,46 mld zł (7,8 proc. więcej niż rok wcześniej), zysk operacyjny - 40,3 mln zł, a zysk netto - 33,1 mln zł, dzięki czemu spółka znalazła się na 69. miejscu (o 3 niższym niż przed rokiem). Empik Media & Fashion z 3,04 mld zł wpływów (2,1 proc. w górę), 114,6 mln zł zysku operacyjnego i 305,6 mln zł straty netto zajął 110. pozycję, a Ruch z 1,73 mld zł wpływów (22,2 proc. w dół) - 183. miejsce.
Zdecydowanym liderem wśród wszystkich firm w Polsce jest grupa PNK Orlen, której zeszłoroczne wpływy ze sprzedaży wyniosły 113,8 mld zł (5,2 proc. mniej niż rok wcześniej), zysk operacyjny - 333 mln zł, a zysk netto - 90 mln zł. Kolejne miejsca zajęły Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki) z 32,9 mld zł wpływów, PGNiG (32,1 mld zł wpływów), PGE (30,1 mld zł), Grupa Lotos (28,6 mld zł) i KGHM Polska Miedź (24,1 mld zł).
Ranking „Rzeczpospolitej” opracowano na podstawie sprawozdań finansowych z ponad 6 tys. firm, które w ub.r. zanotowały powyżej 100 mln zł przychodów, a także ogólnodostępnych raportów, zweryfikowanych przez biegłych rewidentów.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat przed TVN i TVP, Bauer więcej od ZPR i Agory, Onet nad Google i WP (największe w branży medialnej)