SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN będzie mieć jeszcze większego właściciela, Komisja Europejska zgodziła się na fuzję Discovery i WarnerMedia

Komisja Europejska wyraziła bezwarunkową zgodę na fuzję amerykańskich koncernów Discovery (od prawie czterech lat jest właścicielem Grupy TVN) i WarnerMedia. Transakcja ma zostać sfinalizowana w połowie przyszłego roku.

- Zgoda Komisji Europejskiej to krok milowy do sfinalizowania naszej ogłoszonej transakcji z AT&T - stwierdził David Zaslav, prezes i CEO w Discovery, który ma zostać szefem połączonego podmiotu.

Discovery spodziewa się, że transakcja zostanie sfinalizowana w połowie 2022 roku. Potrzeba do tego jeszcze zgody walnego zgromadzenia akcjonariuszy tego koncernu, oraz - jak określono w komunikacie firmy - „dodatkowych, standardowych warunków, w tym zgód innych regulatorów”.

Discovery uzgodniło fuzję z AT&T

Plan fuzji Discovery z WarnerMedia, należącym obecnie do koncernu telekomunikacyjnego AT&T, ogłoszono w maju br. W połączonym Discovery i WarnerMedia większościowym akcjonariuszem będą obecni akcjonariusze AT&T z 71 proc. walorów. AT&T dostanie też 43 mld dolarów w gotówce, obligacjach i w formie zmniejszenia zadłużenia WarnerMedia. 29 proc. walorów połączonej firmy będzie należeć do obecnych akcjonariuszy Discovery.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Zapowiedziano, że połączona firma będzie działać pod nazwą Warner Bros. Discovery, zaprezentowano jej logo i hasło główne „the stuff that dreams are made of” („rzeczy, z których stworzono sny”).

Prezesem nowego podmiotu będzie David Zaslav. Rada dyrektorów nowej firmy ma składać się z 13 członków, początkowo sześciu zostanie powołanych przez AT&T, a sześciu (w tym David Zaslav) przez Discovery.

- Naszą wspólną wizją jest firma zajmująca się czystą rozrywką. Łącząca najbardziej cenione formaty na świecie z najlepszych gatunków programowych, w tym telewizji i filmów premium, animacji, światowego sportu i wiadomości, dzieci i rodzin, stylu życia - rozrywka pod jednym dachem - poinformował David Zaslav.

 

Discovery i WarnerMedia razem oszczędzą 3 mld dolarów

Fuzja ma pozwolić osiągać wyższe przepływy pieniężne, które umożliwią szybkie zmniejszenie poziomu zadłużenia - do wartości 3-krotności rocznego zysku EBITDA w ciągu 24 miesięcy (z ok. 5-krotności w momencie fuzji). Potem zadłużenie ma utrzymywać się w przedziale 2,5-3-krotności rocznej EBITDA. WarnerMedia ma zapewniono finansowanie od JP Morgan i spółek zależnych Goldman Sachs.

W prezentacji podano, że jeśli fuzja zostanie sfinalizowana w połowie przyszłego roku, w 2023 roku nowy podmiot ma osiągnąć 52 mld dolarów wpływów, z czego ponad 15 mld dolarów od subskrybentów cyfrowych. W ub.r. Discovery i WarnerMedia łącznie miały 39 mld dolarów przychodów.

Skorygowany zysk EBITDA połączonych firm w 2023 roku ma sięgnąć 14 mld dolarów, wobec 12 mld dolarów ich łącznej skorygowanej EBITDA w ub.r. Synergie kosztowe są prognozowane na ponad 3 mld dolarów.

Nowy koncern w ponad 220 krajach

Koncern powstały w efekcie fuzji będzie obecny w ponad 220 krajach i 50 obszarach językowych. Jego biblioteka wideo będzie liczyć ponad 200 tys. godzin.

- Nowa firma będzie mogła rywalizować na całym świecie w szybko rosnącym sektorze usług bezpośrednio do konsumentów - zapewniając frapujące treści subskrybentom w ramach całej swojej oferty, obejmującej HBO Max i niedawno uruchomione discovery+ - zapowiedziano w komunikacie w maja br.. Zwrócono uwagę, że oferta WarnerMedia obejmuje głównie produkcje fabularne, natomiast Discovery tworzy wiele treści niefabularnych.

- Nowa firma będzie mogła inwestować w więcej oryginalnych treści na platformy streamingowe, zwiększyć możliwości programowe swoich globalnych płatnych stacji linearnych oraz kanałów nadawanych na poszczególnych rynkach oraz oferować więcej innowacyjnych doświadczeń wideo - wyliczono.

- Umowa łączy dwóch liderów rozrywki z komplementarnymi atutami w zakresie treści i pozycjonuje nową firmę jako jedną z czołowych globalnych platform streamingowych. Wesprze fantastyczny wzrost i międzynarodową ekspansję HBO Max oraz globalną obecność Discovery oraz pozwoli osiągnąć wydajność umożliwiającą tworzenie więcej wspaniałych treści, żeby dawać konsumentom to, czego chcą - podkreślił John Stankey w AT&T.

Zaznaczył, że AT&T skupi się na rynku telekomunikacyjnym, natomiast akcjonariusze telekomu dodatkowo będą mieć akcje nowego podmiotu.

WarnerMedia kupiony za 85 mld dolarów

Do WarnerMedia należą przede wszystkim nadawcy telewizyjni CNN, HBO i Cartoon Network, a także wytwórnia filmowa Warner Bros. W połowie 2018 roku firma, wówczas działająca pod nazwą Time Warner została przejęta przez operatora telekomunikacyjnego AT&T za ok. 85 mld dolarów, z czego 42,5 mld dolarów w gotówce.

Transakcję zapowiedziano jesienią 2016 roku, po czym prawie dwa lata zabrało uzyskanie zgody sądu federalnego na jej realizację. Negatywnie wypowiadał się o niej Donald Trump, już w czasie kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2016 roku zapowiedział, że ją zablokuje.

Obecnie AT&T skupia się na rynku telekomunikacyjnym, zbiera środki na zakup częstotliwości do rozwoju sieci 5G. Niedawno koncern wziął kredyt 14 mld dolarów kredytu, a w lutym br. sprzedał funduszowi TPG Capital jedną trzecią udziałów platformy telewizyjnej DirecTV za 16,25 mld dolarów. W 2015 roku kupił ją za 68 mld dolarów.

Discovery kupiło Eurosport i Scrippsa z TVN

Koncern Discovery w latach 2012-2015 roku przejął 100 proc. udziałów Eurosportu, a na początku 2018 roku za 14,6 mld dolarów kupił Scripps Networks Interacitve, ówczesnego właściciela Grupy TVN, płacąc 8,4 mld dolarów w gotówce, a resztę w swoich akcjach.

W drugim kwartale br. Discovery osiągnął wzrost przychodów o 21 proc. do 3,06 mld dolarów oraz zysku netto z 271 do 672 mln dolarów.

Dołącz do dyskusji: TVN będzie mieć jeszcze większego właściciela, Komisja Europejska zgodziła się na fuzję Discovery i WarnerMedia

46 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Były Leming
Chwila, chwila, a co z polskim regulatorem UOKiK? Teraz już nawet polskie ustawodawstwo pomijają?
0 0
odpowiedź
User
Tomasz
Im większe powstaje korpo, tym większe g***o ma do zaoferowania. To samo dzieje się z motoryzacją. Normalny wolnorynkowy świat odchodzi do lamusa...
0 0
odpowiedź
User
Gość 2
W tym przypadku ukoik nie ma nic do gadania.
0 0
odpowiedź