Duże stacje tracą, małe zyskują. TVP1 wyprzedziła TVN
W listopadzie 2013 roku wszystkie główne stacje zanotowały spadki oglądalności. Nowym liderem całego rynku została TVP1, a najwięcej stracił TVN. Ta ostatnia stacja była jednak najchętniej oglądana w grupie komercyjnej.
Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w listopadzie 2013 roku zajęła TVP1, rok temu plasująca się na pozycji drugiej. Udział tego kanału względem listopada 2012 roku zmniejszył się o 6,90 proc. i wyniósł 13,08 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Z pierwszego na drugie miejsce spadła natomiast telewizja TVN, której udział zmalał o 16,09 proc. i wyniósł 12,99 proc. Na trzeciej lokacie utrzymał się Polsat, tracący 12,65 proc. do 11,81 proc. Natomiast czwarte miejsce należało do TVP2. Udział tej stacji w badanym miesiącu zmniejszył się o 11,11 proc. i wyniósł 10,64 proc.
Ogółem łączny udział czterech głównych stacji telewizyjnych w analizowanym okresie zmalał z 55,02 proc. do 48,52 proc. - Widzów od głównych stacji odciąga alternatywa w postaci darmowych stacji cyfrowych oraz kanałów kablowo-satelitarnych. Młodsze grupy widzów szukają ulubionych programów telewizyjnych również w sieci - oglądają je wtedy kiedy mają na to czas i ochotę. Nie widać nowych trendów, głównym czynnikiem wpływającym na zmiany na rynku telewizyjnym jest cyfryzacja - mówi Wirtualnemedia.pl Marcin Świderski, analityk domu mediowego OMD.
Z cyfryzacji naziemnej telewizji korzystają stacje zajmujące kolejne lokaty w rankingu. Na piątym miejscu uplasował się kanał TVN7, którego udział poszedł do góry o 9,42 proc. do 3,37 proc. Nieco mniej zyskała konkurencyjna TV Puls. Znalazła się ona oczko niżej z wynikiem na poziomie 3,29 proc., notując wzrost o 5,11 proc. O dwa miejsca niżej znalazła się TV4, której udział wzrósł z 2,63 proc. do 2,88 proc.
Bardzo duży spadek udziału odnotował z kolei odświeżony kanał TVP Info, którego średni miesięczny wynik zmniejszył się aż o 51,39 proc. do zaledwie 1,57 proc. Tym samym stacja w rankingu spadła z miejsca piątego na dziesiąte.
Wszyscy 4+ |
listopad |
|
2012 |
2013 |
|
Stacja |
SHR % |
SHR % |
TVP1 |
14,05% |
13,08% |
TVN |
15,48% |
12,99% |
Polsat |
13,52% |
11,81% |
TVP2 |
11,97% |
10,64% |
TVN7 |
3,08% |
3,37% |
TV PULS |
3,13% |
3,29% |
TVN24 |
2,84% |
2,99% |
TV4 |
2,63% |
2,88% |
Polsat2 |
1,63% |
1,85% |
TVP INFO |
3,23% |
1,57% |
Puls 2 |
0,38% |
1,34% |
TVP Seriale |
0,71% |
1,21% |
TTV - Twoja Telewizja |
0,57% |
1,16% |
TVP Regionalna |
0,00% |
1,06% |
Polsat News |
0,81% |
1,05% |
ATM Rozrywka |
0,43% |
0,93% |
TV6 |
0,25% |
0,83% |
TVP Rozrywka |
0,00% |
0,82% |
Discovery |
0,63% |
0,79% |
Polo TV |
0,58% |
0,77% |
TVN Style |
0,68% |
0,76% |
AXN |
0,68% |
0,69% |
MiniMini+ |
0,68% |
0,66% |
TVP Polonia |
0,52% |
0,66% |
Polsat Sport |
0,73% |
0,63% |
W najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej 16-49 pozycja lidera należała już jednak do stacji TVN, której udział w listopadzie br. spadł o 9,22 proc. do poziomu 14,87 proc. Kanał ten zanotował najmniejszy spadek wśród wszystkich stacji tworzących tzw. “wielką czwórkę”.
Drugie miejsce zajął Polsat (12,52 proc. udziału; spadek o 18,28 proc.). Z kolei na ostatniej pozycji podium uplasowała się Dwójka, której udział zmalał o 10,36 proc. do 9,17 proc. Natomiast czwartą lokatę zajęła Jedynka (9,15 proc.; - 12,36 proc.).
- Czas spędzony przed odbiornikami telewizyjnymi w grupie wszystkich widzów w wieku 16-49 lat praktycznie się nie zmienił w stosunku do zeszłego roku. Udział oglądalności czterech dużych stacji w listopadzie 2013 wynosi 46 proc. i jest niższy o 13 proc. niż w roku ubiegłym. Natomiast w stosunku do 15-proc. spadku w skali roku (styczeń - październik 2013 versus styczeń - październik 2012) listopad prezentuje się lepiej- spadek jest niższy niż średnia roczna - mówi nam Świderski.
Piąte miejsce należało do TV Puls, która zanotowała wzrost o 5,92 proc. względem listopada 2012 roku. Jej udział wyniósł w zeszłym miesiącu 3,76 proc. W pierwszej dziesiątce kanałów po raz pierwszy znalazła się też siostrzana telewizja Puls 2 notująca wzrost aż o 297,22 proc. Jej wynik to 1,43 proc.
Wszyscy 16-49 |
listopad |
|
2012 |
2013 |
|
Stacja |
SHR % |
SHR % |
TVN |
16,38% |
14,87% |
Polsat |
15,32% |
12,52% |
TVP2 |
10,23% |
9,17% |
TVP1 |
10,44% |
9,15% |
TV PULS |
3,55% |
3,76% |
TVN7 |
3,11% |
3,41% |
TV4 |
2,81% |
3,12% |
TVN24 |
2,11% |
2,08% |
Polsat2 |
1,75% |
1,76% |
Puls 2 |
0,36% |
1,43% |
TVP Seriale |
0,89% |
1,35% |
TTV - Twoja Telewizja |
0,54% |
1,29% |
Discovery |
0,88% |
1,10% |
Polo TV |
0,75% |
1,10% |
TVN Style |
0,92% |
0,99% |
ATM Rozrywka |
0,42% |
0,96% |
Eska TV |
0,67% |
0,96% |
TV6 |
0,32% |
0,93% |
AXN |
0,91% |
0,77% |
TVN Turbo |
0,82% |
0,77% |
Polsat News |
0,65% |
0,75% |
MiniMini+ |
0,62% |
0,75% |
National Geographic |
0,65% |
0,73% |
TVP Rozrywka |
0,00% |
0,70% |
Polsat Film |
0,43% |
0,66% |
Wśród widzów w wieku 16-49 lat zamieszkałych w miastach pozycja lidera również należała do kanału TVN, którego średni udział wyniósł tutaj 15,91 proc., po spadku o 12,20 proc. Drugie miejsce przypadło Polsatowi (12,18 proc. udziału; w dół o 14,16 proc.). Kolejne pozycje zajęły: TVP2 (8,31 proc.; - 6 proc.) i TVP1 (8,24 proc.; - 11,59 proc.).
16-49 miasta |
listopad |
|
2012 |
2013 |
|
Stacja |
SHR % |
SHR % |
TVN |
18,12% |
15,91% |
Polsat |
14,19% |
12,18% |
TVP2 |
8,84% |
8,31% |
TVP1 |
9,32% |
8,24% |
TV PULS |
3,11% |
3,47% |
TVN7 |
3,06% |
3,10% |
TV4 |
2,55% |
2,80% |
TVN24 |
2,89% |
2,72% |
Polsat2 |
1,82% |
1,83% |
Discovery |
1,03% |
1,33% |
TVN Style |
1,19% |
1,20% |
TVP Seriale |
0,87% |
1,17% |
Puls 2 |
0,20% |
1,16% |
TTV - Twoja Telewizja |
0,38% |
1,14% |
MiniMini+ |
0,79% |
1,00% |
Eska TV |
0,57% |
0,91% |
Comedy Central |
0,84% |
0,87% |
TVN Turbo |
0,93% |
0,86% |
National Geographic |
0,78% |
0,86% |
AXN |
1,12% |
0,86% |
ATM Rozrywka |
0,24% |
0,85% |
TV6 |
0,25% |
0,82% |
Polsat Film |
0,39% |
0,69% |
Kino Polska |
0,70% |
0,68% |
Polsat Sport |
0,91% |
0,65% |
W listopadzie 2013 roku największą widownię zgromadził nadawany w TVP2 serial „M jak miłość”, którego odcinek wyemitowany 4 listopada br. obejrzało 7,13 mln widzów. Drugie miejsce zajął “Teleexpress” z widownią na poziomie 5,93 mln osób, a na trzeciej pozycji znalazł się Konkurs Pucharu Świata w skokach narciarskich (5,88 mln widzów).
W zestawieniu dwudziestu najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo jedenaście miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVN oraz TVP2, a tylko jedno miejsce zajął Polsat.
Top 20 programów - wszyscy 4+ |
|||||
Program |
Stacja |
Data |
Godz. |
AMR |
SHR% |
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ |
TVP2 |
04-11-2013 |
20:45 |
7 129 628 |
44,72% |
TELEEXPRESS |
TVP1 |
24-11-2013 |
17:00 |
5 931 878 |
39,52% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH - SKROT |
TVP1 |
24-11-2013 |
17:17 |
5 878 669 |
38,92% |
NA DOBRE I NA ZLE /SER.OBYCZ.POL./ |
TVP2 |
27-11-2013 |
20:45 |
5 810 811 |
35,50% |
OJCIEC MATEUSZ /SER.KRYM.OBYCZ.POL./ |
TVP1 |
14-11-2013 |
20:30 |
5 288 465 |
33,36% |
STUDIO SPORT |
TVP1 |
24-11-2013 |
16:39 |
5 282 708 |
35,53% |
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./ |
TVP2 |
04-11-2013 |
20:07 |
4 688 579 |
29,68% |
FAKTY |
TVN |
03-11-2013 |
19:00 |
4 679 446 |
28,61% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH |
TVP1 |
29-11-2013 |
17:12 |
4 607 107 |
36,71% |
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJ /TRANSMISJA/ |
TVP1 |
15-11-2013 |
20:31 |
4 495 883 |
30,14% |
SPORT /SERWIS SPORT./ |
TVP1 |
24-11-2013 |
20:02 |
4 358 260 |
25,12% |
SZLACHETNA PACZKA /KRONIKA/ |
TVP1 |
24-11-2013 |
16:52 |
4 355 720 |
29,70% |
WIADOMOSCI |
TVP1 |
24-11-2013 |
19:30 |
4 144 201 |
24,76% |
JAKA TO MELODIA ? /TELETURNIEJ/ |
TVP1 |
24-11-2013 |
18:39 |
3 661 167 |
23,13% |
KULISY SERIALU M JAK MILOSC |
TVP2 |
18-11-2013 |
21:39 |
3 631 943 |
24,70% |
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ |
TVN |
03-11-2013 |
20:00 |
3 566 570 |
20,61% |
WYDARZENIA |
Polsat |
11-11-2013 |
18:50 |
3 558 772 |
21,51% |
MARIA Z NAZARETU /SER.REL.NIEM.WLO./ |
TVP1 |
29-11-2013 |
20:32 |
3 504 368 |
22,59% |
LISTY DO M. /FILM KOM.POL./ |
TVN |
29-11-2013 |
20:03 |
3 400 433 |
22,97% |
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./ |
TVN |
30-11-2013 |
20:00 |
3 389 224 |
22,52% |
Wirtualnemedia.pl |
|||||
Top 20 programów - wszyscy 16-49 |
|||||
Program |
Stacja |
Data |
Godz. |
AMR |
SHR% |
M JAK MILOSC /TELENOW.POL./ |
TVP2 |
25-11-2013 |
20:45 |
2 616 554 |
37,65% |
NA DOBRE I NA ZLE /SER.OBYCZ.POL./ |
TVP2 |
27-11-2013 |
20:45 |
2 056 800 |
30,12% |
MASTERCHEF /REALITY SHOW POL./ |
TVN |
03-11-2013 |
20:00 |
1 991 306 |
26,17% |
FAKTY |
TVN |
24-11-2013 |
19:00 |
1 926 997 |
29,33% |
LISTY DO M. /FILM KOM.POL./ |
TVN |
29-11-2013 |
20:03 |
1 884 012 |
32,04% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH - SKROT |
TVP1 |
24-11-2013 |
17:17 |
1 760 531 |
29,81% |
POJUTRZE /FILM DRAM.USA/ |
Polsat |
11-11-2013 |
20:06 |
1 737 268 |
24,45% |
MECZ TOWARZYSKI PILKI NOZNEJ /TRANSMISJA/ |
TVP1 |
19-11-2013 |
20:31 |
1 725 325 |
27,03% |
TELEEXPRESS |
TVP1 |
24-11-2013 |
17:00 |
1 635 104 |
28,24% |
STUDIO SPORT |
TVP1 |
24-11-2013 |
16:39 |
1 627 623 |
27,82% |
UGOTOWANI /REALITY SHOW POL./ |
TVN |
24-11-2013 |
17:59 |
1 611 398 |
25,78% |
BARWY SZCZESCIA /SER.POL./ |
TVP2 |
04-11-2013 |
20:07 |
1 548 207 |
24,93% |
OJCIEC MATEUSZ /SER.KRYM.OBYCZ.POL./ |
TVP1 |
14-11-2013 |
20:30 |
1 497 831 |
23,16% |
LEKARZE /SER.OBYCZ.POL./ |
TVN |
25-11-2013 |
21:29 |
1 487 451 |
23,52% |
PRZEPIS NA ZYCIE /SER.KOM.OBYCZ.POL./ |
TVN |
10-11-2013 |
21:01 |
1 466 834 |
21,07% |
PROGNOZA POGODY |
TVN |
03-11-2013 |
19:37 |
1 458 587 |
20,73% |
KUCHENNE REWOLUCJE /REALITY SHOW POL./ |
TVN |
14-11-2013 |
21:31 |
1 443 300 |
24,14% |
MAM TALENT! / PROGR./ROZR./ |
TVN |
02-11-2013 |
20:00 |
1 440 517 |
22,36% |
KULISY SERIALU M JAK MILOSC |
TVP2 |
12-11-2013 |
21:42 |
1 432 684 |
21,88% |
PUCHAR SWIATA W SKOKACH NARCIARSKICH |
TVP1 |
24-11-2013 |
13:06 |
1 428 421 |
26,34% |
Dołącz do dyskusji: Duże stacje tracą, małe zyskują. TVP1 wyprzedziła TVN