Duży spadek sprzedaży 'Dziennika', 'Rzeczpospolitej' i Gazety Wyborczej'
W marcu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dzienników ogólnopolskich - najwięcej stracił Dziennik, bardzo słaby wynik zanotowała "Rzeczpospolita". Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Sprzedaż gazety w marcu 2009 r. wyniosła 490 898 egz., czyli o 7,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "Gazety Wyborczej" (Agora) wyniosła 370 784 egz. Jest to wynik o 11 proc. gorszy niż w marcu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express" (Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 4,5 proc. do 198 399 egz.
Tuż za podium znalazła się "Rzeczpospolita" (Presspublika), która zanotowała spadek o 12 proc. W marcu br. tytuł sprzedawał się w ilości 120 172 egz. - to najgorszy wynik w historii.
Na piątym miejscu "Dziennik" (Axel Springer Polska) ze średnią
sprzedażą ogółem wynoszącą 83 460 egz. (spadek o 40
proc.).
Tytuł | marzec | |||
2009 | 2008 | |||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem* | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Fakt | 667 240 | 490 898 | 718 676 | 531 800 |
Gazeta Wyborcza | 514 361 | 370 784 | 589 302 | 418 997 |
Super Express | 322 115 | 198 399 | 359 621 | 207 418 |
Rzeczpospolita | 194 733 | 120 172 | 231 419 | 139 206 |
Dziennik | 215 195 | 83 460 | 267 041 | 136 706 |
Gazeta Prawna | 105 241 | 70 323 | 107 849 | 73 234 |
Przegląd Sportowy | 114 220 | 58 521 | 124 948 | 66 462 |
Puls Biznesu | 22 565 | 15 852 | 29 959 | 19 578 |
Parkiet | 19 596 | 8 998 | 27 185 | 11 860 |
W marcu** br. w porównaniu z lutym największy spadek sprzedaży
odnotowała "Gazeta Prawna".
Tytuł | 2009 | |||
marzec | luty | |||
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem* | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem* |
Fakt | 667 240 | 490 898 | 675 588 | 500 066 |
Gazeta Wyborcza | 514 361 | 370 784 | 516 466 | 365 209 |
Super Express | 322 115 | 198 399 | 328 204 | 211 497 |
Rzeczpospolita | 194 733 | 120 172 | 201 371 | 126 623 |
Dziennik | 215 195 | 83 460 | 218 412 | 87 871 |
Gazeta Prawna | 105 241 | 70 323 | 117 942 | 82 285 |
Przegląd Sportowy | 114 220 | 58 521 | 111 559 | 60 361 |
Puls Biznesu | 22 565 | 15 852 | 22 802 | 16 088 |
Parkiet | 19 596 | 8 998 | 21 808 | 9 262 |
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie - taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasie przedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatne razem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż w ramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30% ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedaży egzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przez wydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. w samolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych w zamian za towary lub usługi.
**
Dane od stycznia 2009 r. są przygotowane według nowej wersji
"Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione zostały m.in. zasady
prenumeraty tzw. pakietów pism, składających się z co najmniej
dwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP. Poprzednio do prenumeraty
można było zaliczyć tylko jeden z nich, a pozostałe były
kwalifikowane jako "inne płatne formy rozpowszechniania". Obecnie,
po spełnieniu określonych warunków, do prenumeraty można zaliczyć
wszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty pakietowej jest oferta
"Dziennik" + "Gazeta Prawna", która dotychczas była kwalifikowana
do rubryki "prenumerata" w przypadku "Gazety Prawnej" i jako "inne
płatne formy rozpowszechniania" w przypadku "Dziennika".
Dołącz do dyskusji: Duży spadek sprzedaży 'Dziennika', 'Rzeczpospolitej' i Gazety Wyborczej'