Eksperci o fuzji o2 i WP: powstaje portal nr 1, zmieni się układ reklamowy
Połączenie Grupy o2 i Wirtualnej Polski zmieni nasz rynek internetowy, a potencjał nowego podmiotu pokażą już najbliższe miesiące. Dla Wirtualnemedia.pl komentują Rafał Oracz, Maciej Hazubski, Kamila Kownacka, Michał Wilczyński, Robert Bernaciak i Tomasz Dalach.
W piątek na konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono sfinalizowanie kupna Wirtualnej Polski od Orange przez Grupę o2 oraz fundusz Innova Capital. W skład zarządu nowo utworzonej Grupy Wirtualna Polska weszli założyciele o2, przedstawiciele Innova Capital oraz Łukasz Wejchert, który również został jej inwestorem (pisaliśmy o tym tu). Nowa firma ma skupić się przede wszystkim na takich obszarach działalności jak wideo, mobile, treści premium i e-commerce.
W opinii pytanych przez nas ekspertów, powstaje obecnie najbardziej liczący się wydawca internetowy w Polsce, który zagrozi dotychczasowej pozycji Grupy Onet. - Bez wątpienia głównym celem połączenia O2 i WP jest doprowadzenie do zmiany struktury wydatków reklamy displayowej, w której do tej pory dominował Onet. Dotychczasowa pozycja Onetu wynikała z dwóch elementów, które obecnie utracił: pozycji lidera na rynku portali oraz wspólnej oferty korporacyjnej z TVN - zauważa Rafał Oracz, szef OMG.
Nowa sytuacja w opinii Kamili Kownackiej, managing director z OMD Digital, nie tylko wymusi na innych portalach rozważenie zmiany bądź lepszego dopasowania swojego contentu, ale także stanowić będzie atrakcyjny punkt wyjścia przy pozyskiwaniu budżetów reklamowych.
- Statystyki połączonych podmiotów szacowane przez nowych właścicieli to nawet ponad 17 mln użytkowników i 80 proc. zasięgu; dane te są dość optymistyczne, ale nawet zakładając wersję bardziej pesymistyczną w wyniku połączenia powstanie podmiot numer jeden wśród portali, konkurujący pod kątem zasięgu z Facebookiem czy YouTube’em. W poszczególnych kategoriach tematycznych pozycja nowego podmiotu również na pewno wzrośnie, zapewniając silniejszą pozycję konkurencyjną w walce o budżety reklamowe - uzasadnia Kownacka.
W opinii Roberta Bernaciaka, digital planning & buying directora w Havas Media, wyzwaniem dla nowego podmiotu będzie sprawne zintegrowanie biur reklamy o2 i WP, w celu zapewnienia płynności obsługi dotychczasowych klientów. - Przed zarządzającymi spore wyzwanie, aby tak poukładać na nowo zespoły obsługujące klientów, by nie straciły na swojej sprawności i znajomości oferty już połączonych portali - mówi Bernaciak.
Z kolei Michał Wilczyński ze Starcom Mediavest Group zwraca uwagę, jak szeroką ofertą reklamową dysponuje Grupa Wirtualna Polska. - Mamy teraz dwie strony główne portali, istotny potencjał wideo, mailingów i mobile’u. Duże zasoby reklamowe powstałe w wyniku połączenia się WP i o2 umożliwiają dotarcie do zróżnicowanych grup docelowych - ocenia.
Tomasz Dalach z Online Partners uważa, że powstanie Grupy WP przyczyni się do zaostrzenia konkurencji wśród portali horyzontalnych, i zastanawia się, jak w nowym układzie odnajdą się inne portale. - Wydaje się, że dla Gazety.pl i Interii sytuacja staje się nieco mniej komfortowa niż dotychczas. Natomiast Onet powinien powalczyć o odzyskanie miana portalu numer 1 w Polsce - prognozuje Dalach.
Połączenie Grupy o2 i Wirtualnej Polski komentują dla Wirtualnemedia.pl Rafał Oracz z OMG, Maciej Hazubski z IQ Partners, Kamila Kownacka z OMD Digital, Michał Wilczyński ze Starcom Mediavest Group, Robert Bernaciak z Havas Media oraz Tomasz Dalach z Online Partners. Pełne wypowiedzi na kolejnej podstronie.
1 2
Dołącz do dyskusji: Eksperci o fuzji o2 i WP: powstaje portal nr 1, zmieni się układ reklamowy
Kiedy wreszcie to będzie?