SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Eksperci o nowym dzienniku Polskapresse

Polskapresse ujawniła nazwę nowego ogólnopolskiego dziennika, która brzmieć będzie po prostu 'Polska'. Tytuł ma ukazywać się w całym kraju, bazować będzie na istniejących dziennikach regionalnych i nowych gazetach, a w winiecie znajdzie się logo 'The Times'. Co sądzą na ten temat eksperci rynku prasowego?

Pytani przez nas komentatorzy zgodnie deklarują, że wybrany przez Polskapresse tytuł im się nie podoba. - Trochę banalna nazwa. Kojarzy mi się z hasłem "Teraz Polska". Wydawcy wyraźnie zabrakło inwencji twórczej, choć z drugiej strony obecnie nie jest łatwo wymyślić oryginalny tytuł dla dziennika opiniotwórczego - uważa Rafał Leszczyński, analityk CR Media Consulting.

Zdaniem dr Zbigniewa Bajki, prasoznawcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, jak na dziennik tego typu tytuł jest za "duży". - Dziwnie będzie jakoś prosić w kiosku o "Polskę". Natomiast "Polska" sprzedaje się dobrze w połączeniu z innym członem nazwy (Dziennik Polski, Gazeta Polska) - wyjaśnia nam Bajka.

- Ciekawy jestem brzmienia tytułu we Wrocławiu "Słowo Polskie Gazeta Wrocławska Polska The Times"? Brzmi skomplikowanie. Każdy z tytułów regionalnych ma nazwy dwuczłonowe zatem kolejne dwa człony utworzą dziwną winietę, do której czytelnicy mogą długo się przyzwyczajać - podkreśla Dariusz Sachajko, head of print w Universal McCann.

Obecność w nazwie dziennika podtytułu "Times" dziwi też Zbigniewa Bajkę. - Przecież gazeta nie będzie polską odmianą brytyjskiego dziennika, nie będzie robiona na licencji "Times'a", czy wydawcy sądzą, że ludzie będą chętniej kupować tę gazetę ze względu na logo prababki europejskich gazet? - zastanawia się prasoznawca.

We wtorkowym komunikacie Grupa Wydawnicza Polskapresse zapowiedziała również, że w regionach, w których nie posiada obecnie dzienników, na bazie "Polski" stworzy nowe gazety. Wydawca konsekwentnie nie ujawnia na razie, co to dokładnie oznacza.

- Wydaje mi się, że będą to dodatki, mutacje regionalne działające na podobnej zasadzie jak wyglądają obecnie tygodniki powiatowe dodawane do dzienników regionalnych Polskapresse. Niewykluczone, że będą miały wspólny tytuł. Podobnie jak ostatni projekt na Mazowszu - "Nasze Miasto", a w podtytule nazwa regionu. Byłoby to dobre rozwiązanie - uważa Rafał Leszczyński.

- Z przecieków wiadomo, że w regionach, gdzie Polskapresse nie ma swojej gazety będą pracować dla "Polski" jacyś dziennikarze. Ale jeśli ma to być produkt jednorodny ("grzbiet" ogólnokrajowy, dodatki i część regionalna), to nie da się tego zrobić przy pomocy kilku osób w województwie - podkreśla dr Bajka.

Dariusz Sachajko obawia się, że pod tym samym szyldem mogą powstać zatem dwie zupełnie różne gazety skupiające diametralnie różnych czytelników.

- Baza sześciu dzienników regionalnych charakteryzować się będzie mutowaną regionalną jedynką, skupiającą dotychczasowych czytelników, głównie ludzi starszych ze wsi i małych miast. W regionach mazurskim, lubelskim etc. z kolei tytuł będzie wyglądał podobnie jak inne gazety ogólnopolskie. Spodziewam się, że nośna nazwa 'The Times' przyciągnie raczej młodych aktywnych ludzi z większych miast, a jedynka będzie ogólnokrajowa - wyjaśnia nam Sachajko.

Jak zapowiedział niedawno Grzegorz Haftarczyk, wiceprezes Polskapresse, "Polska" ma być także gazetą społecznościową wykorzystującą m.in. fenomen blogów. Nie wiadomo jednak, w jakim stopniu czytelnicy będą mogli uczestniczyć w tworzeniu zawartości nowego tytułu. Dziennik będzie natomiast współpracował z portalem internetowym wiadomosci24.pl.

- Określenie "społecznościowa" robi w ostatnim czasie karierę - uważa dr Bajka - Rozumiem, że nowa gazeta i jej portal będzie forum wymiany różnych poglądów i informacji społeczności czytelników "Polski", co jest kursem dobrym - bo "na czytelnika". Jeśli odbiorcy zaakceptują pomysł, to może on być istotnym czynnikiem wzmacniającym ich lojalność w stosunku do gazety - dodaje.

Podobnie sądzi Dariusz Sachjako - Wydaje mi się, że chodzi o podjęcie roli rzecznika czytelników z jednej strony, a także umożliwienie wpływania czytelników na jej kształt. Takie są trendy światowe, na które powołuje się wydawca - uważa head of print w Universal McCann.

Polskapresse chciałaby swoim projektem zdobyć pozycję lidera na rynku prasy codziennej. Aby to uczynić nowy tytuł musiałby sprzedawać średnio ponad 500 tys. egz., choć we wcześniejszych deklaracjach przedstawicieli wydawcy padały nawet liczby od 800 tys. do miliona egz. Nasi rozmówcy podchodzą jednak do tych zapowiedzi ostrożnie.

- Nowy tytuł na starcie uzyska sprzedaż istniejących tytułów regionalnych. O sukcesie będzie można mówić po tym jak poznamy wyniki z regionów, w których Polskapresse nie ma swoich tytułów - uważa Dominik Tzimas, dyrektor zarządzający "Dziennika".

Zdaniem dr Bajki "Polska" może liczyć przede wszystkim na dotychczasowych czytelników gazet regionalnych Polskapresse, ale nie bezwarunkowo. - Jeśli będą oni musieli zapłacić za nową gazetę więcej, niż za dotychczasową regionalną (mówi się bodaj o cenie 1,5 zł), to może się okazać, że nie wszyscy będą chętni do płacenia wyższej ceny (dzisiaj dzienniki regionalne kosztują 1-1,2 zł) - uważa prasoznawca.

Zbigniew Bajka podkreśla, że nie wierzy, iż nowy tytuł zdobędzie wielu czytelników, którzy dzisiaj nie czytają gazet. - Raczej będzie musiał ich odebrać komuś. A to nie będzie wcale łatwe, tym bardziej, że konkurencja nie pozostanie bezczynna w takiej sytuacji. Dlatego opowieści o sprzedaży nowej gazety na poziomie 800 tys. egzemplarzy należy włożyć między bajki - tłumaczy nam.

Dariusz Sachajko zwraca z kolei uwagę na to, że nawet w sześciu bazowych dla projektu województwach dzienniki Polskapresse nie są liderami czytelnictwa w atrakcyjnych grupach celowych (np. miastach ponad 100 tys.) - Ewentualne osiągnięcie najwyższej w kraju sprzedaży nie musi zatem przełożyć się na proporcjonalne wpływy z reklam - podkreśla Sachajko.

A jaka jest Państwa opinia? Zapraszamy do komentowania na dole strony za pomocą opcji "dodaj komentarz".

Dołącz do dyskusji: Eksperci o nowym dzienniku Polskapresse

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl