Facebook testuje wyświetlanie w Related Articles wiarygodnych źródeł informacji, żeby walczyć z fake newsami
W ramach walki ze zjawiskiem fake news Facebook wprowadził na próbę nową wersję widżetu Related Articles. Zamiast treści luźno powiązanych tematycznie z konkretnym artykułem w sekcji pojawiają się alternatywne i sprawdzone źródła informacji na temat poruszony w publikowanym tekście.
O testach związanych z nowym sposobem zwalczania fake news Facebook poinformował oficjalnie, zaznaczając, że mają one na razie ograniczony charakter i tylko wybrani użytkownicy serwisu mogą w nich uczestniczyć.
Nowość polega na zmianie funkcjonowania widżetu o nazwie Related Articles (Powiązane Artykuły), który użytkownicy Facebooka widzą po kliknięciu na link prowadzący do konkretnej treści i powrocie do serwisu. Wyświetlane są wówczas sugestie przeczytania innych artykułów związanych tematycznie z tym obejrzanym przed chwilą.
W nowej wersji Related Articles propozycje pojawiają się poniżej opublikowanego linku jeszcze zanim użytkownik z niego skorzysta. Są tam zamieszczane alternatywne i sprawdzone źródła informacji związane ściśle z tematem poruszanym w proponowanym materiale. To zdaniem Facebooka może ustrzec czytelników przed kliknięciem na link prowadzący do materiałów dezinformujących czytelników, czyli tzw. fake news.
Zgodnie z podanym przykładem kiedy użytkownik zobaczy w swoim News feedzie zapowiedź artykułu o tym, że czekolada leczy raka pochodzącym z mało znanego bloga to poniżej tego linku internauta znajdzie kilka innych sprawdzonych źródeł (np. materiały z poważnych pism medycznych) odnoszących się do związków między rakiem a czekoladą. Czytając je, użytkownik dowie się, że czekolada jest antyoksydantem i spożywana w rozsądnych ilościach może w pewnym stopniu chronić przed nowotworami, jednak w żadnym wypadku nie jest lekiem stosowanym przez medycynę w leczeniu raka.
Istnieje szansa, że po zapoznaniu się ze sprawdzonymi i prawdziwymi treściami na konkretny temat czytelnik nie skorzysta z podsuniętego mu linku prowadzącego do nieprawdziwych informacji.
Obecne testy Facebooka z Related Articles to w ostatnim czasie niejedyne próby walki serwisu z fake news i zmianą wizerunku platformy oskarżanej o bierność w rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji. W marcu br. Facebook rozpoczął testowe oznaczanie potencjalnych fake news jako materiałów „kwestionowanych”, do których należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem i rezerwą.
W ub.r. Facebook zanotował 27,64 mld dol. przychodów, co oznacza wzrost o 54 proc. w skali roku. Zysk netto firmy wzrósł z 3,69 do 10,22 mld dol. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników Facebooka na koniec grudnia ub.r. wynosiła 1,86 mld.
Dołącz do dyskusji: Facebook testuje wyświetlanie w Related Articles wiarygodnych źródeł informacji, żeby walczyć z fake newsami