SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

IDC: Przyszłość to serwisy OTT, muzyka tworzona przez sztuczną inteligencję i blockchain w reklamie

W nadchodzących latach coraz większe znaczenie będą miały internetowe serwisy zastępujące tradycyjną telewizję, co ósmy mieszkaniec Ziemi będzie korzystał z wirtualnej rzeczywistości, a muzyczne hity z list przebojów stworzy sztuczna inteligencja - prognozuje firma analityczna IDC.

International Data Corporation (IDC) to jedna z największych firm zajmujących się badaniami rynku i doradztwem w zakresie informatyki, telekomunikacji i elektroniki użytkowej. Jej analitycy stworzyli prognozę wskazującą na najważniejsze trendy związane z nowymi technologiami, które w kolejnych latach zmienią w istotny sposób życie ludzi.

Inteligentne domy

IDC przewiduje, że wartość światowego rynku inteligentnych urządzeń domowych w ciągu najbliższych kilku lat znacząco wzrośnie. O co najmniej 16 proc. rok do roku. Motorem napędowym rynku będzie rozwój inteligentnych asystentów takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant. Klienci obyci z rozwiązaniami konwersacyjnymi, niezależnie od tego czy będą one stanowiły element inteligentnych głośników, lodówek, telewizorów czy kuchenek mikrofalowych, będą coraz chętniej sięgać po rozwiązania IoT.

Dzięki temu będą też lepiej rozumieć korzyści wynikające z posiadania całego ekosystemu inteligentnego domu. Cyfrowi asystenci staną się rdzeniem rozwiązań smart home umożliwiając klientom dostęp do szerokiej gamy usług: począwszy od rozrywki, przez e-zakupy, po np. możliwość rezerwacji hoteli. Platformy konwersacyjne zapewnią nowy poziom współpracy między urządzeniami, co bezpośrednio wpłynie na pozytywne doświadczenia użytkowników i rozwój rynku.

Platformy streamingowe na fali

IDC szacuje, że do 2020 r. użytkownik platform streamingowych będzie korzystał z trzech subskrypcji usług, takich jak m.in. Netflix czy Amazon Prime. Stosunkowo niskie ceny za usługi, w połączeniu z produkcją własnych treści skłaniają konsumentów do większej liczby subskrypcji. IDC w styczniu 2018 r. przeprowadziło badania które pokazało, że abonenci w Stanach Zjednoczonych średnio korzystają już z dwóch platform streamingowych. W Niemczech, Chinach i Korei Południowej liczba subskrypcji była jeszcze wyższa.

Konsumenci będą coraz częściej odchodzić od tradycyjnych usług płatnej telewizji na rzecz rozwiązań OTT (over-the-top – subskrypcja kanałów przez internet), które będą przypominały w coraz większym stopniu płatną telewizję. W tym sensie, że najlepsi dostawcy usług obok udostępniania własnych treści będą też agregatorami innych kanałów i usług.

Inteligentne zegarki połączone online

Do 2021 roku 53 proc. inteligentnych zegarków sprzedanych na świecie będzie wyposażonych w moduł łączności komórkowej – prognozuje IDC. Większość będą stanowiły urządzenia Apple’a, ale także w przypadku innych platform - Android, Tizen, WearOS eksperci spodziewają się zakupu modeli pozwalających na połączenie z internetem. Spowoduje to rozwój nowych funkcjonalności smartwatchy.

Sztuczna inteligencja stworzy muzyczne hity

Masowa rozrywka: scenariusze Disneya, seriale telewizyjne i popularne powieści mają powtarzalne, przewidywalne elementy. To doskonałe pole do popisu dla cyfrowych algorytmów. IDC prognozuje, że do 2021 r. blisko połowa (45 proc.) najpopularniejszych utworów światowej muzyki popularnej będzie tworzona przez narzędzia sztucznej inteligencji. Przykładów potwierdzających zasadność tej prognozy nie brakuje już dzisiaj – w ub.r. artystka Taryn Southern skomponowała cały album muzyczny wspomagając się rozwiązaniami sztucznej inteligencji.

E-sport stanie się potężnym biznesem

Przychody wygenerowane przez branżę e-sportu wzrosną w skali globalnej z 1,2 mld w 2018 r. do poziomu 3 mld dol. w 2022 r. Na tę kwotę złożą się: wynagrodzenia dla graczy, przychody ze sponsoringu i reklam, biletów oraz zakładów i handlu. Na wartość rynku największy wpływ będzie miała Ameryka Północna, ale Europa Zachodnia będzie trzecim  największym graczem na świecie.

Do 2020 roku połowa nowych smartfonów y układami sztucznej inteligencji

Obecnie smartfony z wyższej półki wyposażone są w układy wspierające sztuczną inteligencję. Ich wydajność pozwala na wykonywanie lepszych zdjęć, polepsza wrażenia dostarczane przez rozwiązania rozszerzonej rzeczywistości dzięki zaawansowanym algorytmom. IDC spodziewa się, że te możliwości obliczeniowe zachęcą producentów sprzętu i aplikacji do tworzenia nowych produktów i usług z myślą o sztucznej inteligencji.

Biorąc pod uwagę obecne dostawy smartfonów z układami dedykowanymi AI firma prognozuje, że do 2020 r. połowa nowych smartfonów dostarczanych na rynek będzie w stanie obsługiwać aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję.
Dedykowany układ AI w smartfonie pozwoli na wykonywanie części obliczeń na krawędzi (Edge), zmniejszenie opóźnień w komunikacji w porównaniu do przesyłania np. obrazów do chmury, pozwoli także na uniknięcie problemów z prywatnością użytkownika.

Jeśli chodzi o zastosowania w biznesie, to smartfony wyposażone w układy wspierające sztuczną inteligencję mogą usprawnić logistykę i zarządzanie łańcuchem dostaw. Smartfony najlepiej radzące sobie z zastosowaniami sztucznej inteligencji będą droższe zarówno pod względem zakupu, jak i zużycia danych. Jednocześnie IDC zwraca uwagę, że wykorzystanie AI w telefonie jest efektywniejsze i tańsze niż chmura.

W przypadku polskiego rynku kilkanaście proc. urządzeń sprzedanych w ostatnim kwartale było wyposażonych w układy dedykowane sztucznej inteligencji.

Blockchain przeciw oszustwom

Do 2020 r., ponad 35 proc. całej światowej sprzedaży reklam wideo w internecie będzie obsługiwane przez technologię blockchain. Wszystko po bo, by zapobiec oszustwom i nadużyciom, które będą coraz częstsze ze względu na szybko rosnącą wartość rynku reklamy online. Szacuje się, że w 2017 r. rynek reklam wideo online  wart był 28 mld dol. W tym samym czasie rynek reklamy telewizyjnej wart był 193,7 mld. Warto jednak pamiętać o tym, że ta kwota trafi jednak prędzej czy później do wydawców online.  

Według analityków największym problemem dla powszechnego przyjęcia mechanizmów blockchain w reklamie stanowi fakt, że jest to technologia zbyt powolna. Wiele transakcji reklamowych odbywa się w czasie rzeczywistym, a czasy odpowiedzi muszą wynosić poniżej 100 ms. Tymczasem transakcje blockchain trwają nawet kilka minut. Jednak w tej chwili realizowane są projekty pilotażowe, które pozwolą ten czas znacznie skrócić.

Co ósmy mieszkaniec naszej planety zetknie się z wirtualną rzeczywistością

Do 2023 r. ponad 1 mld osób rocznie odwiedzi przynajmniej jeden „fizyczny” punkt handlowy posiłkujący się wirtualną rzeczywistością. Ponad 10 proc. z nich tę technologię przetestuje, dostrzegając sens jej zakupu.

Na świecie coraz więcej internetowych kafejtek, kin, parków rozrywki oferuje doświadczenia VR. Na przestrzeni ostatnich 18 miesięcy w USA sieć barów i restauracji Dave & Buster's wdrożyła rozwiązania HTC Vive w ponad 100 lokalizacjach, parki rozrywki Disney wprowadziły możliwość wirtualnego udziału w Gwiezdnych Wojnach. Już 110 tys. kafejek internetowych w Chinach oferuje gry wideo w VR. IDC szacuje, że do 2023 r. takie miejsca odwiedzi ponad 1 mld osób, co oznacza, że z wirtualną rzeczywistością zetknie się co ósmy mieszkaniec Ziemi.

Szybki rozwój interfejsów głosowych

Do 2024 r. ponad 70 proc. interakcji z urządzeniami inteligentnego domu będzie się odbywać poprzez interfejsy inne niż ekrany dotykowe. Obecny ekosystem inteligentnego domu bazuje na aplikacjach jako metodzie interakcji z użytkownikiem. Ma to swoje zalety, ale w miarę dodawania kolejnych urządzeń smart home, korzystanie z wielu różnych aplikacji do obsługi i konfiguracji ekosystemu staje się kłopotliwe dla użytkownika. To jeden z powodów dlaczego będą oni coraz częściej korzystać z funkcji rozpoznawania mowy czy też sterowania gestami. Inteligentni asystenci już teraz stają się głównym sposobem interakcji z urządzeniami inteligentnego domu.

Interfejs dotykowy pozostanie w użyciu tylko dla pewnych kategorii aplikacji, głos i gesty staną się podstawowym interfejsem komunikowania się użytkownika.

Inteligentne zegarki podstawowym źródłem informacji dla smart home  

17 proc. wszystkich inteligentnych domów będzie wykorzystywać inteligentne zegarki domowników jako podstawowe źródło danych o ich nawykach, preferencjach i oczekiwaniach, w celu jak największego zautomatyzowania ekosystemu smart home.

Ogromną zaletą smartwatchy jest rosnąca liczba funkcji. Przykładem mogą być aplikacje wspierające uprawianie sportu i monitorujące stan zdrowia czy rozwiązania, które pozwalają na współpracę z korporacyjnymi urządzeniami IoT. Ulepszone czujniki – akcelerometr, żyroskop czy czujnik tętna, który potrafi wychwycić wzorce oddechowe, bardziej zaawansowane systemy operacyjne i dostępność smart asystentów, pozwolą inteligentnym zegarkom rywalizować na rynku ze smartfonami. Wraz z rozwojem technologii, będą one coraz częściej integrowane z rozwiązaniami domowymi IoT.

Już dziś termostat Google Nest może być kontrolowany za pośrednictwem aplikacji na inteligentnym zegarku.  Ale prawdziwą wartością smartwatchy jest możliwość pasywnego zarządzania za pośrednictwem czujników wbudowanych w zegarki. Przykład? Załóżmy, że użytkownik usypia na swoim ulubionym fotelu podczas oglądania telewizji. Wówczas akcelerometr i żyroskop wychwytują, że puls obniżył się a użytkownik nie wykonuje żadnego ruchu. Ta informacje jest przekazywana do systemów IoT, które automatycznie przyciemniają światło, uaktywniają system bezpieczeństwa i dopasowują temperaturę otoczenia, by zapewnić jak największy komfort snu.

Dołącz do dyskusji: IDC: Przyszłość to serwisy OTT, muzyka tworzona przez sztuczną inteligencję i blockchain w reklamie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adi
Boże, to brzmi tak upiornie wszystko... To po co jeszcze człowiek?
odpowiedź
User
.
No future!
odpowiedź