Internet pomaga kupować
Internet dla 78 proc. użytkowników jest głównym źródłem informacji o produktach. Co więcej, aż 65 proc. osób, które dowiedziały się o jakimś produkcie w internecie, także jego zakupu dokonuje online - takie wnioski przynosi badanie na temat zachowań zakupowych polskich internautów.
Z badania "Internet pomaga kupować" wynika, że najlepiej z zakupami radzą sobie internauci w wieku od 25 do 34 lat. Aż połowa respondentów z tej grupy wiekowej w ciągu tygodnia przed badaniem szukała informacji o produktach na stronach producentów, ponad 40 proc. szukało opinii o produktach wyrażanych przez użytkowników, a ponad 30 proc. korzystało z porównywarek cen.
- Aż 63,3 proc. młodych internautów dzieli się informacją o produktach, chcąc polecić jakiś produkt innym albo ochronić innych przed kupnem bubla. Producent nie ma już kontroli nad informacją o swoim produkcie, ma ją konsument - podkreśla Piotr Toczyski z Gazeta.pl, współautor badania.
Osoby z grupy wiekowej 25-34 lata wnikliwiej poszukują informacji o produktach, które zamierzają zakupić. Najaktywniej też poszukują w internecie informacji o produktach i wiedzą, jak skutecznie dzielić się swoją wiedzą z innymi użytkownikami sieci.
Reklama w internecie budzi zaufanie 60 proc. użytkowników. Ponad połowa badanych docenia informacyjną rolę reklam internetowych. To doskonałe wyniki - dla porównania reklamie telewizyjnej jest skłonnych zaufać jedynie 36 proc. badanych. Warto zwrócić uwagę, że ten wynik odbiega od stereotypowych sądów o niechęci internautów do reklamy - deklarowanej w innych badaniach.
Według 58 proc. internautów ceny w sieci są niższe niż w zwykłych sklepach. Według 74 proc. wszystkie towary jakie są w sklepach, można dostać także w Internecie. Co ciekawe opinię tą podziela aż 80 proc. mężczyzn. Nic dziwnego, że 37 proc. ankietowanych ostatniego ważnego dla siebie zakupu dokonało właśnie w sieci. Najczęściej kupowanymi produktami były: komputery i sprzęt audio-wideo (40 proc.) oraz odzież i dodatki (20 proc.).
Kiedy internauta dokona już swojego zakupu, nie pozostaje bierny. Aż 57 proc. ankietowanych internautów zostawiło w sieci widoczną dla wielu innych konsumentów opinię o produkcie. Jednak jedynie 11 proc. z nich zostawiło swoją opinię na stronie producenta. Do recenzowania produktów służą głównie serwisy aukcyjne, fora dyskusyjne, oraz strony sklepów. 15 proc. badanych zostawia swoje opinie w przynajmniej 4 miejscach w internecie. Oznacza to, że producenci nie mają kontroli nad opiniami o ich produktach. Tymczasem opinie znalezione w sieci są istotne przy podejmowaniu decyzji dla 1/4 ankietowanych internautów.
Takie wnioski przynosi badanie portalu Gazeta.pl i działu interaktywnego NEXT grupy Starcom Media Vest na temat zachowań zakupowych polskich internautów. Badanie objęło 2 647 osób, korzystających z poczty w Gazeta.pl.
Dołącz do dyskusji: Internet pomaga kupować