Agora i Radio ZET rezygnują z udziału w konkursie na nadawanie w DAB+, wśród chętnych Radio Eska
Grupa Radiowa Agory i Eurozet nie będą uczestniczyć w konkursie na koncesję na rozpowszechnianie programu radiowego w technologii DAB+, który Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła w połowie lutego. - To przestarzała technologia, a inwestycje w nią nie przystają do obecnej rzeczywistości i są ekonomicznie nieuzasadnione - komentuje Maciej Strzelecki, prezes Grupy Radiowej Agory.
W lutym KRRiT rozpisała konkurs na sześć miejsc w ogólnopolskim multipleksie DAB+. Pozostałe mają przypaść RMF FM, Radiu ZET, Radiu Maryja i Polskiemu Radiu, o ile zechcą skorzystać z tej możliwości. Tym samym w multipleksie ogólnopolskim może być dostępnych 12 stacji.
Z opublikowanego w Monitorze Polskim ogłoszenia wynika, że o udzielenie koncesji na program uniwersalny lub wyspecjalizowany mogą ubiegać się też nowi gracze. Możliwe jest również rozszerzenie koncesji o nadawanie cyfrowe dla rozgłośni, które mają co najmniej osiem stacji nadawczych na terenie Polski i docierają przynajmniej do 3 mln mieszkańców Polski. Warunki te spełniają m.in. VOX FM i Radio SuperNova (należące do Grupy Radiowej Time), RMF Classic (Grupa RMF), TOK FM i Radio Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory), Muzo.fm (Polsat) czy Antyradio (Eurozet).
Termin na złożenie wniosków przez zainteresowanych nadawców minął w piątek. Z konkursu zrezygnowało dwóch dużych graczy. - Grupa Eurozet zdecydowała nie ubiegać się o koncesję na nadawanie w standardzie DAB+. Przedstawiciele naszej Grupy wielokrotnie krytycznie wypowiadali się na temat tego standardu - przekazał nam Michał Aleksandrowicz, rzecznik prasowy Eurozetu.
- Po uważnej lekturze zapisów konkursu oraz analizie kwestii dotyczących nadawania w DAB+, a przede wszystkim związanych z nim kosztów, Grupa Radiowa Agory postanowiła zrezygnować z ubiegania się o koncesję na nadawanie w tej technologii - mówi nam Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory. Zdaniem spółki rzeczywisty proces cyfryzacji radia następuje od dawna w internecie. Staniszewska podkreśla jednocześnie, że w Polsce nie ma spójnej polityki w tym zakresie, która określałaby m.in. datę odejścia od dotychczasowego nadawania na falach FM na rzecz DAB+ (tzw. switch off), planu promocji technologii DAB+ wśród radiosłuchaczy czy dofinansowania wymiany odbiorników, zarówno stacjonarnych, jak i tych w pojazdach.
Postępująca cyfryzacja radia w internecie
Z badania TePanel wynika, że na razie mniej niż 5 proc. Polaków posiada radiowe odbiorniki cyfrowe. Nadawcy komercyjni od lat mówią, że cyfryzacja radia powinna być oparta na internecie.
- Przyszłość radia jest cyfrowa i dlatego jako Grupa Radiowa Agory intensywnie rozwijamy się w internecie - mówi Maciej Strzelecki, prezes Grupy Radiowej Agory. - Pracujemy nad tym, by nasze stacje były dostępne online w sposób odpowiadający najnowszym i najbardziej powszechnym światowym trendom: w formie streamingu oraz on demand, jak również w samochodach z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi. Już teraz można w ten sposób słuchać Radia TOK FM, a wkrótce również wszystkich rozgłośni muzycznych z portfolio naszej Grupy.
Maciej Strzelecki dodaje, że technologia DAB+ jest nieadekwatna do podstępującej cyfryzacji radia w internecie. - Nie przystąpimy do konkursu na nadawanie w DAB+, bo to przestarzała technologia, a inwestycje w nią nie przystają do obecnej rzeczywistości i są ekonomicznie nieuzasadnione - uzasadnia decyzje prezes Grupy Radiowej Agory. Należą do niej trzy sieci lokalnych radiostacji muzycznych: Radia Złote Przeboje (nadaje w 24 miastach), Radia Pogoda (osiem miast) i Rock Radia (cztery miasta). Grupa Radiowa Agory jest także większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego Radia TOK FM (nadaje w 23 miastach).
Polskie Radio i Wirtualna Polska inwestują w cyfrowe radio
Wśród podmiotów, które wystartowały w konkursie na nadawanie na ogólnopolskim multipleksie radia, wnioski złożyły Grupa ZPR Media i spółka Michała Winnickiego MWE Radio. Jak podał Presserwis, ta pierwsza chce nadawać w DAB+ stację pod nazwą Radio Eska, a druga - Mixradio.
Komentować sprawy nie chciał rzecznik Grupy RMF. - Nie wypowiadamy się w sprawie toczących się i planowanych konkursów koncesyjnych - uciął temat Krzysztof Głowiński, rzecznik tej grupy.
Z kolei Polskie Radio inwestuje w cyfrowe radio. W ostatnim czasie ruszyło kilka multipleksów lokalnych. Pojawiły się w nich głównie lokalne, niszowe i katolickie rozgłośnie. Polskie Radio oferuje w DAB+ najwięcej stacji. To Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland), Radio Dzieciom, Chopin, Radio Kierowców, a także rozgłośnie regionalne i ich kanały tematyczne. W przyszłym roku ma wystartować Polskie Radio Literatura.
Również Wirtualna Polska będzie nadawać w DAB+ pod nazwą WP Radio (na zmianę nazwy z Open FM KRRiT zgodziła się w marcu). Choć stacja może już nadawać w tym standardzie, nadal jej nie słychać w cyfrowych odbiornikach. 9 stycznia br. w Tarnowie ruszył pierwszy lokalny multipleks cyfrowego radia. Kilka dni później wystartowały kolejne dwa: w Toruniu i w Rzeszowie. Z kolei na początku lutego firma DABCOM uruchomiła multipleksy cyfrowego radia w Częstochowie, Warszawie, Poznaniu i Katowicach. W każdym z tych miast zgodę na nadawanie programu dostała Wirtualna Polska. - Prace nad uruchomieniem radia przebiegają zgodnie z założeniami - powiedział nam Michał Siegieda, rzecznik prasowy WP Holding, do którego należy rozgłośnia. Niewykluczone, że stacja rozpocznie nadawanie jeszcze wiosną tego roku. Rzecznik WP dodaje, że na razie jest za wcześnie, by podać szczegóły dotyczące programu i muzyki granej w rozgłośni, a także osób zaangażowanych w jej działalność.
Dołącz do dyskusji: Agora i Radio ZET rezygnują z udziału w konkursie na nadawanie w DAB+, wśród chętnych Radio Eska
Dab+ to idealny system z doskonałym dźwiękiem bo cyfrowym, do tego niezależny od internetu. Problemem w Polsce jest nadal zasięg i liczba odbiorników w gospodarstwach domowych (nowych nikt nie kupuje, bo po co jak stare się nie psują). Reasumując, system jest bardzo dobry, ale jeszcze nie jesteśmy do niego przygotowani.
Ktoś kto twierdzi, że to przeżytek jest kre**nem, bo równie dobrze można można powiedzieć że w czsach TV i internetu radio to przeżytek.
W epoce internetu DAB jest takim samym przeżytkiem jak linearna telewizja w epoce serwisów streamingowych, do tego wymaga specjalnych odbiorników, z których ludzie do tej pory nie korzystali (w przeciwieństwie do telewizorów). Kto tego nie widzi, nie ma pojęcia o rynku.