TVN24 oglądają starsi widzowie, ale wykształceni i z wysokimi dochodami
TVN24 to lider kanałów informacyjnych w Polsce - chętniej oglądany przez kobiety niż mężczyzn. Wśród widowni stacji dominują osoby starsze, emeryci i mieszkańcy miast. Zauważalny jest wzrost udziału osób o wysokich dochodach - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.
TVN24 liderem kanałów informacyjnych
Średni dobowy udział TVN24 w lipcu 2023 roku wyniósł 5,46 proc., po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 2,33 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Wiceliderem było TVP Info. Średni miesięczny wynik kanału wyniósł 5,27 proc. (po wzroście o 10,48 proc.).
Podium uzupełnia Polsat News. W lipcu br. kanał miał 1,70 proc. udziału, po spadku względem lipca 2022 roku o 10,99 proc.
Tuż za podium znalazł się kanał TVP3, którego udział wyniósł 1,19 proc. (do góry o 16,67 proc.). Czołową piątkę uzupełnia kanał Wydarzenia24. Średni rynkowy udział stacji w lipcu br. wyniósł 0,79 proc. Stacja względem lipca 2022 roku zanotowała wzrost o 14,49 proc.
TVN24 ogląda więcej kobiet niż mężczyzn
W tym roku TVN24 oglądało średnio 54,72 proc. kobiet i 45,28 proc. mężczyzn. Struktura widowni stacji w podziale na płeć jest zbieżna z całym rynkiem telewizyjnym w naszym kraju - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,52 proc. kobiet i 46,48 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Stacja TVN24 porównywalną przewagę widowni kobiecej nad męską miała również rok temu. W okresie od 1 stycznia do 19 lipca 2022 roku kobiety stanowili 53,80 proc. (mężczyźni - 46,20 proc.).
53 proc. widzów stacji stanowi grupa wiekowa 65+
TVN24 na tle całego rynku charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w tym roku wynoszą poniżej lub w okolicy 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych stacja miała również w analogicznym okresie rok wcześniej.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie newsową stacją TVN Warner Bros. Discovery stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono bardzo wysokie w starszych grupach wiekowych.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności TVN24 notuje w grupie 65+, w której widownia stanowi 53,45 proc. wszystkich oglądających. Dla porównania w całym rynku jest to 34,50 proc.
Rośnie udział widowni wielkomiejskiej
Wyraźne dysproporcje oglądalności stacji TVN24 względem całego rynku notowane są także ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Kanał ma przewagę w strukturze widowni mieszkańców miast, którzy stanowią 75,90 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 61,66 proc.
Rośnie udział widowni wielkomiejskiej, która w okresie od 1 stycznia do 19 lipca 2023 roku wyniosła 19,23 proc., a w analogicznym okresie rok wcześniej było to 17,73 proc. W zmian spada udział widzów z miast do 50 tys. mieszkańców - z 28,93 proc. do 26,80 proc.
Rosną dochody widzów TVN24
Relatywnie niskie dysproporcje oglądalności TVN24 względem całego rynku notowane są ze względu na miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł). Stacja ma jednak zauważalną przewagę w mniej osób z wysokimi dochodami (pow. 5 tys. zł), którzy stanowią 45,78 proc. udziału wszystkich widzów stacji. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,77 proc.
Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 19 lipca ub.r. TVN24 śledziło mniej osób z wysokimi dochodami, a więcej - z niskimi. Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w okresie od 1 stycznia do 19 lipca ub.r. wynosił 40,75 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w tym roku wynik wynosi 1,35 proc., a rok temu - 2,07 proc.
Rośnie udział widzów z wykształceniem średnim
TVN24 w tym roku najchętniej oglądają osoby z wykształceniem średnim, którzy stanowią 41,25 proc. wszystkich widzów stacji (w całym rynku jest to 34 proc.).
Spada udział widzów z wykształceniem wyższym, którzy w tym roku stanowią 37,02 proc. widowni stacji (ale i tak jest to ponad dwukrotnie więcej niż w całym rynku - 18,06 proc.). Rok wcześniej było to 40,92 proc.
57 proc. widowni stacji stanowią emeryci
Ze względu na wykonywany zawód TVN24 najchętniej oglądane jest przez emerytów, którzy stanowią 57,12 proc. widowni stacji. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio mają 43,64 proc. emerytów.
ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.
Dołącz do dyskusji: TVN24 oglądają starsi widzowie, ale wykształceni i z wysokimi dochodami