Facebook dołączył do brytyjskich gazet poradnik, jak rozpoznawać fake news
Facebook opublikował w największych brytyjskich dziennikach reklamy zawierające poradnik rozpoznawania fake news. Akcja jest związana z nadchodzącymi wyborami w Wielkiej Brytanii i zagrożeniem ze strony fałszywych informacji, z którymi Facebook deklaruje zdecydowaną walkę.
Informacje na temat nowej kampanii informacyjnej prowadzonej przez Facebook dostarczyły brytyjskie media.
Zgodnie z nimi serwis wykupił w największych dziennikach (m.in. w „The Times”, „The Guardian” i „Daily Telegraph”) reklamy w których publikuje poradnik na temat tego jak odróżnić rzetelne informacje w sieci od tych fałszywych znanych jako fake news.
Facebook's fake news adverts in today's papers pic.twitter.com/0SHc1YI4JF
— James Titcomb (@jamestitcomb) 8 maja 2017
Facebook w 10 krokach wyjaśnia na co użytkownicy internetu powinni zwrócić uwagę aby poprawnie rozpoznać autentyczne treści. Wśród nich jest m.in. wskazówka by z dystansem podchodzić do zapowiadanych w sieci artykułów, a szczególnie do tytułów i leadów zamieszczanych przez wydawców, dokładnie przyjrzeć się adresowi materiału w przeglądarce, sprawdzić datę opublikowania informacji oraz upewnić się, że nie chodzi o materiał o charakterze żartobliwym czy satyrycznym i zweryfikować podawane w artykule informacje w innych źródłach.
Obecne działania Facebooka są związane z zaplanowanymi na 8 czerwca br. przedterminowymi wyborami parlamentarnymi w Wielkiej Brytanii. Z raportu przygotowanego przez serwis wynika, że w konkretnych krajach w okresach przedwyborczych zjawisko fake news znacznie się nasila stając się narzędziem w propagandowej walce konkretnych opcji politycznych.
Konieczność skutecznej walki Facebooka z dezinformacją w sieci podkreślają też brytyjscy politycy, m.in. konserwatysta Damian Collins. W rozmowie z dziennikiem „The Guardian” Collins zwrócił uwagę na zagrożenie ze strony fake news. Jego zdaniem upowszechnienie się tego zjawiska w sieci przed wyborami może w decydujący sposób wpłynąć na wynik głosowania.
Facebook, który jest oskarżany o bierność w zwalczaniu fake news w ostatnim czasie stara się zmienić tę opinię na swój temat. W kwietniu br. serwis wprowadził na próbę nową wersję widżetu Related Articles pozwalającego na weryfikację konkretnych treści. Miesiąc wcześniej Facebook rozpoczął też inne testy pozwalające na oznaczanie potencjalnych fake news jako materiałów „kwestionowanych”.
Przychód Facebooka sięgnął w I kwartale 2017 roku 8,03 miliarda dolarów, a zysk netto wyniósł 3,06 miliarda dolarów.
Dołącz do dyskusji: Facebook dołączył do brytyjskich gazet poradnik, jak rozpoznawać fake news