Ketchupy.pl - case study
Zadaniem GoldenSubmarine było wypromowanie dwóch nowych smaków ketchupów i zachęcenie użytkowników do kontaktu z marką Kotlin. Aby cel ten zrealizować, zorganizowano konkurs polegający na tworzeniu komiksów.
Sytuacja wyjściowa
GoldenSubmarine współpracuje z firmą Kotlin od ponad 3 lat.
Dotychczasowa obsługa zaowocowała między innymi powstaniem serwisu
korporacyjnego firmy, serwisów produktowych dla poszczególnych
brandów oraz realizacją kampanii reklamowej dla marki Guseppe.
Na rynku ketchupów firma Kotlin jest marką innowacyjną - była jedną z pierwszych, która wprowadziła na polski rynek ketchupy w plastikowych butelkach. Podobnie jest w przypadku smaków ketchupu - firma Kotlin nieustannie pokazuje konsumentom, że wybór idealnego dla siebie produktu nie odbywa się wyłącznie w kategoriach "łagodny" czy "pikantny". Firma regularnie wprowadza do swojej oferty limitowane serie ketchupów o różnych kompozycjach smakowych - w tym roku są to smaki: Hot dog, będący mieszanką majonezu, musztardy i ketchupu, a także Kebab - idealnie nadający się jako sos do tej potrawy. Zadanie promocji tych smaków powierzono agencji interaktywnej GoldenSubmarine.
Dane o projekcie
- Data oddania projektu: kwiecień 2009
- Czas trwania projektu: 3 miesiące
- Czas trwania konkursu: 8 tygodni
- Liczba specjalistów zaangażowanych w realizację projektu:
10
- Link do serwisu: http://www.ketchupy.pl/
Zadania agencji GoldenSubmarine
- Promocja w Internecie nowych ketchupów Kotlin - limitowana seria
smaków Hot Dog i Kebab,
- Zaangażowanie Konsumentów do kontaktu z marką Kotlin,
- Zaplanowanie kampanii, której odbiorcami byli wszyscy konsumenci
ketchupu, ze szczególnym naciskiem na osoby w wieku 16-30
lat.
- Logistyczna obsługa całej akcji
Przebieg kampanii
Zadaniem GoldenSubmarine
było wypromowanie dwóch nowych smaków ketchupów i zachęcenie
użytkowników do kontaktu z marką Kotlin. Aby cel ten zrealizować,
zorganizowano konkurs polegający na tworzeniu komiksów. Ich
głównymi bohaterami stały się postacie znajdujące się na
opakowaniach nowych ketchupów z limitowanej serii smaków Hot dog i
Kebab.
Czas trwania akcji zaplanowano na 8 tygodni. Internauci mogli
wygrać 2 rodzaje nagród - dzienne oraz tygodniowe. Nagrody dzienne,
w postaci telefonu komórkowego, przyznawało jury złożone z
przedstawiciela firmy Kotlin i GoldenSubmarine. Nagrody tygodniowe
wybierało jury na podstawie głosowania internautów. Co tydzień
można było wygrać kamerę, system nawigacyjny oraz 8 telefonów
komórkowych.
Przed GoldenSubmarine stanęło zadanie opracowania takiego serwisu,
który nawet niedoświadczonym użytkownikom umożliwiałby stworzenie
komiksu. Przygotowane rozwiązanie pozwalało na budowę różnych
scenek oraz dodawanie zdefiniowanych postaci i elementów.
Największe obawy dotyczyły tego, że zbyt skomplikowane narzędzie
odstraszy wielu użytkowników. Na szczęście okazało się, że
przygotowany kreator komiksów jest intuicyjny i prosty w obsłudze -
świadczy o tym fakt, że użytkownicy korzystali praktycznie z
wszystkich dostępnych opcji, łącznie z możliwością przesuwania
długości scenki, zapisywania komiksów niedokończonych, czy też
zmianą koloru teksu i tła.
Po opublikowaniu komiksu, użytkownicy mieli możliwość jego
oceniania oraz komentowania - z tej opcji mogły jednak korzystać
wyłącznie osoby zalogowane. Liczba komentarzy i dyskusje, jakie
wywiązywały się przy poszczególnych pracach, utwierdza w
przekonaniu, że jest to przydatna forma komunikacji i w przypadku
tego rodzaju konkursów -warto o niej pamiętać.
Zabawne animacje ubarwiły i uatrakcyjniły serwis. Na ich temat
docierało wiele pozytywnych opinii - choć była to drobna rzecz,
jednak wielu użytkownikom dostarczyła sporo zabawy, polegającej na
szukaniu unikalnych animacji w całym serwisie.
Kampania rozpoczęła się 20 kwietnia i zakończyła 14 czerwca. W jej
ramach przekrojowo wykorzystano możliwości, jakie daje Internet w
zakresie promowania nowych produktów:
Kampania reklamowa: 1-5 tydzień
Podjęte działania promocyjne rozpoczęły się od poinformowania
internautów o przygotowanym konkursie. W tym celu zaplanowano i
przeprowadzono kampanię zasięgową obejmującą ok. 300,
sprofilowanych odpowiednio dla grupy docelowej, serwisów
tematycznych. Stworzono dwie kreacje - pierwszą oparto na haśle
"Kotlin - ketchup dla prawdziwych parówek", drugą - na interakcji z
użytkownikiem. Interakcja w zabawny sposób zachęcała użytkownika do
stworzenia wirtualnego hot doga. Nośnikami jakie zostały
wykorzystane w kampanii były: mailing oraz toplayer z
billboardem.
ePR: 2 tydzień
W drugim tygodniu trwania
akcji promocyjnej efekty zaczęły przynosić działania ePR.
Informację o promocji ketchupów marki Kotlin opublikowało ponad 20
serwisów internetowych. Ponadto fakt rozpoczęcia promocji nowych
smaków ketchupu odnotował tygodnik branżowy,
Media&Marketing.
Viral marketing: 2 tydzień (fikcyjny profil na Naszej
Klasie)
W drugim tygodniu akcji podjęto działania z zakresu viral
marketingu. W najpopularniejszym polskim serwisie społecznościowym
nasza-klasa.pl, pojawił się fikcyjny profil Jana Parówki. Na
profilu w galerii zamieszczano wybrane komiksy stworzone przez
użytkowników. 4 tygodnie funkcjonowania profilu wystarczyły, by
został on odwiedzony przez blisko 10 tysięcy użytkowników.
E-mail marketing: 3 tydzień
Trzeci tydzień akcji to moment, w którym zintensyfikowano
działania skierowane na utrzymanie relacji z zarejestrowanymi
użytkownikami. Otrzymali oni mailing przypominający o konkursie.
Dodatkowo mailing rozesłano także do użytkowników, którzy czynnie
uczestniczyli w poprzednich akcjach marketingowych przeprowadzanych
przez firmę Kotlin.
Buzz marketing: 4 tydzień
W 4. tygodniu trwania akcji, informacje o konkursie zaczęły
przenikać do innych serwisów internetowych. Konkurs dostrzegli
między innymi bloggerzy: dzięki wpisom na popularnych blogach, całą
akcją zainteresowały się również serwisy branżowe.
Autor bloga "Mroczne kalesony" umieścił reklamę konkursu w serwisie
YouTube.com - umożliwiło to dotarcie z informacją o konkursie do
dodatkowych 3500 osób.
SEM: 6-7 tydzień akcji
Tworząc serwis, dużą
uwagę położono na kwestie związane z jego przyjaznością dla
wyszukiwarek. Wymierne efekty można było zaobserwować już w 6.
tygodniu trwania akcji. Dzięki umieszczeniu słów kluczowych
pochodzących z komiksu w metatagach strony, możliwe stało się
odnalezienie stron przez wyszukiwarki. Wygenerowało to dodatkowy
ruch w serwisie na hasła związane z komiksami, czy też z aktualnymi
wydarzeniami. Jednym z ciekawszych przykładów jest ruch, jaki
został wygenerowany w serwisie dzięki komiksowi o tytule "Pobór
2009" http://www.google.pl/search?q=pobór+2009
- wielu "zagrożonych" ostatnim poborem mężczyzn w ten sposób
dowiedziało się o konkursie organizowanym przez Kotlin :)
Podsumowanie
Z reguły jest tak, że "wabikiem" do udziału w konkursie są
ciekawe i atrakcyjne nagrody. Tak było i tym razem, ale tylko na
początku. Szybko okazało się, że konkurs był ciekawy sam w sobie i
nawet po rozdaniu wszystkich nagród, cieszył się popularnością: po
około pięciu tygodniach trwania akcji, nagrody, jakie były do
zdobycia w konkursie stały się jedynie dodatkiem.
Regulamin konkursu nie pozwalał na kilkakrotne wygrywanie nagród
przez jednego użytkownika, co w żadnym stopniu nie zmniejszyło
zaangażowania osób, które już zostały nagrodzone.
Dla wielu osób serwis ketchupy.pl stał się źródłem rozrywki -
rekordziści utworzyli nawet ponad 100 przemyślanych i zabawnych
historyjek, czasem układających się w pewnego rodzaju komiksowe
seriale.
W komentarzach do niektórych prac internauci wymieniali się
opiniami dotyczącymi konkursu, ale także pomysłami na to, jak z
dostępnych w kreatorze opcji utworzyć bardziej skomplikowane
elementy.
To pokazuje, że w pewnym sensie wokół konkursu utworzyła się
społeczność osób zainteresowanych układaniem komiksów i historyjek.
Społeczność, która dzięki aktywnemu korzystaniu z serwisu może
obcować z marką Kotlin.
Cała akcja jest dowodem na wykorzystanie internetu jako
stuprocentowego narzędzia - zarówno służącego budowaniu świadomości
marki, jak też stwarzającego różne sposoby na kontakt czy
identyfikowanie się z marką.
Buzz marketing, mnogość kanałów dystrybucji informacji, szczegółowo
opracowana strategia obecności w Internecie - przyniosły
spodziewane rezultaty i potwierdziły swą skuteczność.
Wyniki akcji:
Wyniki konkursu:
- 300 000 unikalnych użytkowników
- 7 tys. stworzonych komiksów
- 19 tys. komentarzy do prac
- 112 tys. oddanych głosów
Wyniki biznesowe:
- Zakładany wolumen sprzedaży na 2 smaki w okresie marzec-lipiec
osiągnięto już pod koniec kwietnia
- Wysokie prawdopodobieństwo przekroczenia zakładanej estymacji
sprzedaży o 100% do 1 lipca
- Wprowadzenie obu smaków do stałej sprzedaży
Na sam koniec warto zwrócić uwagę, że na osiągnięte wyniki
biznesowe nie miały wpływu żadne działania promocyjne prowadzone za
pomocą mediów tradycyjnych. Promocję dwóch nowych smaków ketchupów
zdecydowano się przeprowadzić wyłącznie w Internecie. Jak widać -
dobry pomysł, szczegółowy plan, idące w parze z precyzyjnym
wykonaniem, pozwalają na bardzo skuteczną promocję. Warto o tym
pamiętać w momencie, gdy wszyscy przez wszelkie przypadki
odmieniają słowo "kryzys". Internet to wciąż nieporównywalnie
mniejsze budżety, dzięki którym można osiągnąć bardzo dużo.
Po zakończeniu konkursu najlepsze prace nadal są pokazywane w
specjalnej sekcji serwisu ketchupy.pl
Dołącz do dyskusji: Ketchupy.pl - case study