SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kierowcy nie zaakceptują inteligentnych pojazdów, dopóki nie upewnią się, że nowa technologia jest bezpieczna

Kierowcy nie zaakceptują i nie zaufają inteligentnym pojazdom, dopóki nie upewnią się, że ta nowa technologia jest bezpieczna i komfortowa w użyciu - ocenia zastępca kierownika Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych w ITS Małgorzata Pełka.

We wtorek w Warszawie odbywa się trzecia edycja międzynarodowej konferencji poświęconej inteligentnej mobilności i zaawansowanym technologiom transportu – AV-POLAND 2022. Wydarzenie organizowane w ramach projektu AV-PL-ROAD gromadzi decydentów oraz ekspertów branżowych i naukowych.

Zdaniem ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego inteligentne samochody pojawią się na naszych drogach już pod koniec tej dekady. Zanim jednak tak się stanie, do rozwiązania pozostaje wiele wyzwań na gruncie prawnym, infrastrukturalnym i technologicznym.

"Barierą jest choćby prawo, które w wielu przypadkach nie nadąża za rozwojem technicznym. Technologia zaś nie jest jeszcze na tyle doskonała, by poradzić sobie z każdym potencjalnym scenariuszem drogowym. Pozostaje także kwestia budowy kosztownej infrastruktury, która będzie w swoistej symbiozie z autami +jutra+. Bardzo istotne jest również zwiększenie świadomości i akceptacji społecznej dla zrobotyzowanych pojazdów" - mówił dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, organizator konferencji prof. Marcin Ślęzak.

Z kolei według zastępcy kierownika Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych w ITS Małgorzaty Pełki, akceptacja społeczna jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej nowej technologii.

"Bezpieczeństwo jest priorytetem dla ludzi. Kierowcy nie zaakceptują i nie zaufają inteligentnym pojazdom, dopóki nie upewnią się, że ta nowa technologia jest bezpieczna i komfortowa w użyciu. Do uzyskania takiej aprobaty konieczne jest jednak sformułowanie odpowiednich regulacji, opartych na standaryzacji nowych rozwiązań, a także zwiększenie wiedzy i świadomości poprzez prowadzenie szkoleń, czy kampanii informacyjnych – powiedziała Pełka.

Zdaniem ITS pojazdy autonomiczne, które na polskich drogach powinny pojawić się już w roku 2030, będą zeroemisyjne, mniej energochłonne, zredukują także liczbę wypadków drogowych oraz zmniejszą deficyt kierowców zawodowych. Ocenia się, że automatyzacja, tylko w przypadku pojazdów ciężarowych, może zminimalizować zapotrzebowanie na kierowców nawet o 10 proc., a dodatkowo obniży o kilka miliardów koszty z tytułu zużycia paliwa i eksploatacji pojazdów.

Jak zaznaczają eksperci z ITS, aby przyspieszyć tę ewolucję w transporcie potrzebna będzie skoordynowana polityka państwa i umiejętne finasowanie inwestycji. Wydatki dotyczyć będą nie tylko floty. Nakładów wymagać będzie także inteligentna infrastruktura komunikująca się z pojazdami.

"Konieczna wydaje się także zmiana przyzwyczajeń i nawyków transportowych oraz zadbanie o bezpieczeństwo, szczególnie w ruchu mieszanym – obejmującym pojazdy zautomatyzowane i klasyczne. Istotnym czynnikiem powodzenia automatyzacji jest też zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przepływu danych" - zaznacza ITS.

AV-POLAND 2022 to międzynarodowa platforma wymiany wiedzy oraz eksperckich doświadczeń w zakresie pojazdów samosterujących. Wydarzenie organizowane jest w ramach strategicznego projektu rządowego – "AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego", realizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury wraz z Instytutem Transportu Samochodowego oraz Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej.

Celem projektu jest opracowanie wytycznych dotyczących m.in. regulacji prawnych wprowadzenia na polskie drogi pojazdów autonomicznych. W planach jest również opracowanie katalogu międzynarodowych, dobrych praktyk w tworzeniu przepisów umożliwiających dopuszczenie pojazdów autonomicznych do ruchu oraz dostosowanej do tego celu infrastruktury drogowej, a także edukacja społeczeństwa i przygotowanie na zmiany.

Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Dołącz do dyskusji: Kierowcy nie zaakceptują inteligentnych pojazdów, dopóki nie upewnią się, że nowa technologia jest bezpieczna

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl