Klienci wybierają kontakt osobisty, list i telefon
Polacy, aby skontaktować się z biurem obsługi klienta, najczęściej wybierają kontakt osobisty, wysyłkę listu pocztą oraz rozmowę przez telefon. Młodsi stawiają na e-mail, pytanie ze strony www i rozmowę on-line.
Według badania Ipsos korzystanie z różnych kanałów komunikacji z dostawcami usług jest w Polsce zjawiskiem powszechnym. 89% konsumentów przynajmniej od czasu do czasu kontaktuje się z biurem obsługi klienta.
Jak często, niezależnie od rodzaju instytucji (bank, ubezpieczyciel, dostawca telewizji i usług telekomunikacyjnych, dostawca energii, wody gazu itp.), korzysta Pan/i z poszczególnych kanałów obsługi klienta tzw. BOK?
Polacy poważne sprawy załatwiają metodą tradycyjną. Blisko 70 % badanych udaje się do placówki w sprawach związanych z osobistym kontem bankowym (ROR) oraz lokatami i inwestycjami; 65% – w sprawie ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia emerytalnego; 54 % kontaktuje się osobiście z dostawcą wody, gazu i energii.
Natomiast w kontaktach z dostawcą Internetu, telewizji kablowej i z operatorem telefonów komórkowych badani częściej wybierają infolinię telefoniczną.
Znaczącą rolę w zmianie zachowań klientów i odbiorze nowoczesnych kanałów komunikacji może odgrywać generacja Y (dorastająca w latach 90-tych i późniejszych, z wykształceniem co najmniej średnim, z komputerem, internetem i telefonem komórkowym). Osoby z tej grupy w dużo większym stopniu zaangażowane są w kanały nowoczesne (które bardziej pasują do ich stylu życia). Częściej niż ogół populacji w kontaktach z firmami posługują się e-mailem, infolinią telefoniczną, zapytaniem ze strony www oraz rozmową on-line. Osoby z pokolenia Y mają też o tych kanałach znacznie lepszą opinię, chociaż kanały tradycyjne są dla nich również ważne.
Klienci w kontaktach z biurem obsługi klienta najbardziej cenią sobie skuteczność, fachowość i bezpieczeństwo, w drugiej kolejności – wsparcie, zaangażowanie i zrozumienie. Proste procedury, szybkość i dostępność są znacznie mniej ważne. Nowoczesne kanały używane są wyraźnie rzadziej przez ogół populacji, gdyż pomimo że są szybkie i łatwo dostępne, nie spełniają oczekiwań klientów w zakresie skuteczności, bezpieczeństwa i zaangażowania, które są potrzebami wyższego rzędu zaspokajanymi właśnie podczas kontaktu osobistego.
Kiedy komunikuję się z biurem obsługi klienta najważniejsze dla mnie jest…..
Skuteczność, fachowość i bezpieczeństwo są ważne również dla generacji Y. Jednak dla tej grupy, bardziej niż dla ogółu populacji, liczy się także szybkość (szybkość obsługi, szybkość nawiązania połączenia), dostępność (dogodne godziny pracy) i elastyczność.
Badanie przeprowadzono między 4 a 14 lutego 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1012 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/) 3,1% na poziomie ufności 0,95.
Dołącz do dyskusji: Klienci wybierają kontakt osobisty, list i telefon