Kolporter liderem rynku dystrybucji prasy, Ruch traci udział w rynku
Kielecki Kolporter pozostaje największym dystrybutorem prasy w Polsce, zwiększając udział w rynku względem ub.r. Traci z kolei jego główny konkurent, czyli Ruch - wynika z analizy przygotowanej przez Izbę Wydawców Prasy.
Udział Kolportera w rynku dystrybucji prasy, liczonym na podstawie nakładów, wzrósł z 49,67 proc. w ub.r. do 50,15 proc. w tym roku. Drugie miejsce zajął Ruch z wynikiem wynoszącym 30,56 proc. po spadku o 1,48 pkt. proc. Trzeci jest Garmond Press z udziałem na poziomie 13,25 proc. (wzrost o 2,92 pkt. proc.). Do pozostałych, mniejszych firm kolporterskich należy z kolei 6,04 proc. rynku.
Firma | Udział w nakładzie | |
2013 | 2014 | |
Kolporter | 49,67% | 50,15% |
Ruch | 32,04% | 30,56% |
Garmond Press | 10,33% | 13,25% |
Inne | 7,96% | 6,04% |
Kolporter jest również największą siecią po względem liczby obsługiwanych punktów sprzedaży prasy - ma ich 27 tys., o 528 mniej niż w ub.r. Ruch obsługuje 21 500 punktów (spadek o 700), zaś Garmond Press - 8700 (wzrost aż o 1673).
Jak pokazuje analiza Izby Wydawców Prasy, punktów prasy przybyło w porównaniu z ub.r. Teraz jest ich 58 000, a w 2013 roku - o 445 mniej.
Firma | Liczba punktów sprzedaży | |
2013 | 2014 | |
Kolporter | 27 528 | 27 000 |
Ruch | 22 200 | 21 500 |
Garmond Press | 7 027 | 8 700 |
Inni (szacunkowo) | 800 | 800 |
Razem | 57 555 | 58 000 |
Analiza oparta została na nakładach tytułów płatnych 26 wydawców, w tym wszystkich - poza Spes - wydawców ukazujących się dzienników. Suma nakładów tych wydawnictw odpowiada za 98,6 proc. nakładów tytułów płatnych zarejestrowanych w ZKDP w lutym 2014 r. Jednocześnie zbadany nakład stanowi ok. 68 proc. nakładu wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Dołącz do dyskusji: Kolporter liderem rynku dystrybucji prasy, Ruch traci udział w rynku