SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Krzysztof Wroński

rozmowa portalu Wirtualnemedia.pl z prezesem zarządu Zone Vision

Wirtualnemedia.pl: Kilka tygodni temu ogłoszono wiadomość o nabyciu przez UGC firmy Zone Vision. Dlaczego podjęta została taka decyzja?

Krzysztof  Wroński: chellomedia (europejski oddział programowy i usługowy UGC) oraz Zone Vision wspólnie stworzyły nową firmę - Zone Vision Networks Ltd. w celu konsolidacji naszych doskonale prosperujących działań w zakresie telewizji płatnej i dystrybucji. Już jakiś czas temu, Zone Vision rozpoczęło poszukiwania partnera, który mógłby pomóc nam przenieść nasz biznes na kolejny, wyższy poziom. Potrzebny nam był partner, który pozwoliłby nam wyjść poza ograniczenia wynikające ze skali firmy prywatnej i ułatwił dalszy rozwój i wzrost na skalę międzynarodowej firmy medialnej. Dzięki globalnemu sukcesowi naszych kanałów Reality TV oraz rozwojowi takich kanałów jak Romantica i Europa Europa, postanowiliśmy stworzyć więcej specjalistycznych programów dla międzynarodowych sieci telewizji kablowej i cyfrowej oraz dla rynku telewizji satelitarnych.  Firma chellomedia była dla nas fantastycznym partnerem na rynku europejskim, oczywistym było więc, że to właśnie chellomedia jest w stanie zapewnić nam odpowiednie, dla osiągnięcia naszych celów, środki.

Co UGC wnosi do Zone Vision?

Nowa umowa z UGC pozwala nam na dalszy rozwój firmy Zone Vision. Przez ponad 15 lat, Zone Vision była dynamicznie rozwijającą się i osiągającą znaczące sukcesy firmą prywatną, ale ta nowa współpraca zapewnia nam dostęp do dodatkowych funduszy i zaplecza firmy o globalnym zasięgu. Współpraca ta pozwoli nam na stworzenie i uruchomienie nowych kanałów tematycznych i rozszerzenie globalnej oferty programowej. chellomedia wnosi swój międzynarodowy kanał dla kobiet - Club, który dostępny jest w 9 językach w 20 krajach. W Polsce kanał ten dostępny jest w 2,5 milionach gospodarstw domowych.

Czy w związku ze współpracą z UGC planowane są jakieś redukcje zatrudnienia?

Firma Zone Vision zawsze postrzegała swoich pracowników jako najważniejszy z zasobów. Praktyczna wiedza i doświadczenie zespołu Zone Vision jest jednym z powodów, dla których firma chellomedia zdecydowała się na tą współpracę. Nie planujemy zmian w bieżącym funkcjonowaniu firmy, oprócz uzupełnienia naszej oferty programowej dodatkowym kanałem CLUB. Zarząd firmy pozostaje na swoim miejscu. Powstanie nowy Zarząd Zone Vision Networks Ltd. Z dodatkowymi członkami reprezentującymi chello/UGC.

Czy wyniki tej współpracy będą w jakikolwiek sposób odczuwalne dla polskiego rynku?

Od 5 lat, firma Zone Vision z powodzeniem rozwija się na Polskim rynku. Polska jest jednym z naszych największych obszarów działania. Udział tego rynku w przychodzie za rok 2004 wyniósł $ 7 mln. Nowa umowa jeszcze bardziej przyczyni się do przyspieszenia rozwoju wszystkich obszarów naszego biznesu. Będziemy w dalszym ciągu analizować możliwości rozwoju liczby kanałów, ale też dążyć do rozszerzenia widowni naszych obecnych kanałów: Reality TV, Romantica, Europa Europa i najnowszego nabytku w naszym portfelu - CLUB. Nasze wyniki w zakresie dystrybucji rosną w sposób ciągły. Widownia kanału Reality TV liczy obecnie 2,5 mln, Romantica  - 1,4 mln, a  Europa Europa 1,9 mln gospodarstw domowych. Będziemy kontynuować naszą strategię rozwoju oferty kanałów, zarówno na rynku Polskim jak i rynkach w pozostałych częściach świata.

Zmieniając temat. Jaki był dla Pana firmy rok 2004, finansowo i ogólnie biznesowo.

W 2004 zwiększyliśmy nasze przychody do $ 42 mln, a firma w sposób ciągły i stabilny już od pięciu lat osiąga dodatnie wyniki w ratingu EBITDA (wzrost do $ 8,5 mln  w samym roku 2004). Rok 2004 był jednym z najlepszych w dotychczasowej historii firmy, zarówno w ujęciu finansowym jak i operacyjnym. Byliśmy świadkami ekspansji kanału Reality TV w Azji (Japonia, Chiny, Pakistan, Indie, Singapur) i nowych umów dystrybucyjnych na rynkach Słowacji, Węgier, Rosji, Białorusi i Rumunii. Kanały Romantica i Europa Europa również cieszyły się rosnącą popularnością i wzrostem liczby oddanych widzów. W październiku 2004, kanał Europa Europa otrzymał nagrodę 'Best Cinema and Fiction' [Najlepszy Kanał Filmowy] w corocznym konkursie Hot Bird TV Awards. Nagrody te przyznawane są najlepszych kanałom tematycznym w Europie, a Europa Europa konkurował w tym przypadku z ponad 100 innymi kanałami.


Czy planujecie wprowadzenie nowych telewizyjnych kanałów w najbliższej przyszłości?

Tak, mamy takie plany, zarówno w Polsce jak i na świecie.
Będziemy nadal kupować programy, które swoja zawartością zgodne będą z charakterem i profilem naszych kanałów. Zawartość programowa jest dla nas niezwykle ważna, a teraz bardziej niż kiedykolwiek musimy skoncentrować się na tworzeniu i dystrybucji kanałów tematycznych zapewniających dobrą rozrywkę i wysoki poziom oglądalności. Polska jest niezwykle konkurencyjnym rynkiem, dlatego też będziemy się starać utrzymywać naszą silną pozycje zarówno na rynku polskim, jak i na wszystkich pozostałych, na których działamy. Dzięki współpracy z UGC wzrosło nasze zaplecze finansowe. Pozwoli nam to na nieustanne poszukiwanie nowych możliwości rozwoju oraz pomysłów. Z cała pewnością doprowadzi to do rozszerzenia obecnej oferty, zarówno programowej, jak i tematycznej naszych kanałów.

W jakim kierunku firma Zone Vision planuje rozwijać swoją ofertę?

Niewątpliwie będziemy nadal kontynuować działalność w zakresie reprezentowania wybranych kanałów oraz dalej rozwijać nasz biznes na całym świecie.
Będziemy poszukiwać możliwości wprowadzenia nowych kanałów tematycznych, mając stale na uwadze aktualne trendy. Oprócz dystrybucji naszych własnych kanałów, nadal zainteresowani jesteśmy reprezentowaniem interesów operatorów kablowych i klientów. Zone Vision musi tworzyć i rozpowszechniać zapewniające rozrywkę i wysoką oglądalność kanały tematyczne, zachowując przy tym swoją przewagę konkurencyjną.

Który z kanałów z oferty Zone Vision cieszy się obecnie największą popularnością?

Odbiór kanałów Zone Vision jest bardzo zróżnicowany demograficznie. To, co może być popularne w jednym kraju, nie cieszy się aż takim zainteresowaniem w innym. Reality TV ma najwyższe międzynarodowe wskaźniki dystrybucji ze wszystkich naszych kanałów, chociaż z drugiej strony, od przeszło 12 miesięcy obserwujemy znaczący wzrost oglądalności pozostałych kanałów z naszej oferty i mamy nadzieję, że tendencja ta się utrzyma.

 Czy planuje Pan jakiekolwiek zmiany w programie i wizualnej treści kanałów Zone Vision?

Nie, nie mamy obecnie żadnych planów w zakresie zmiany ramówek lub treści naszych kanałów. Postaramy się, aby oferta programowa naszych kanałów odpowiadała oczekiwaniom widzów. Nasza firma stawia na nieustanny rozwój usług i dlatego też będziemy uważnie obserwować rynek, by móc oferować najlepsze i najchętniej oglądane programy.

Na koniec porozmawiajmy przez chwilę o telewizji cyfrowej. Polsat i TVN  nawiązały współpracę w zakresie rozwoju naziemnego przekazu telewizji cyfrowej. Sieci kablowe mają podobne plany w tym zakresie. Jaka będzie strategia Zone Vision w tym obszarze?

Telewizja Cyfrowa może w najbliższej przyszłości zapewnić producentom programów, takim jak Zone Vision, nowe szanse rozwoju. Zone Vision może być zainteresowana dystrybucją swoich produktów za pośrednictwem telewizji cyfrowej i jesteśmy w tym zakresie otwarci na współpracę. Nie sadzę jednak, by udziałowcy takiego rodzaju przedsięwzięcia chętnie widzieli u siebie kanały konkurujące z ich własną ofertą, nawet gdyby to miały być kanały gatunkowo odmienne i dodatkowo płatne. Prawdziwą szansę na przyszłość widzę raczej we wprowadzeniu technologii cyfrowej do polskich sieci kablowych i platform cyfrowych rozpowszechnianych w sieciach telekomunikacyjnych. Zarówno telewizje kablowe jak i inne platformy tego typu potrzebują oferty o odpowiedniej treści i tematyce, aby przyciągnąć do siebie abonentów zainteresowanych nowymi usługami cyfrowymi. Jesteśmy w stanie im takie nowe produkty zapewnić. W przypadku sieci kablowych, przejście na transmisję cyfrową wymaga poważnych inwestycji w istniejące systemy analogowe. Na taką modernizację stać będzie tylko największych graczy. Wygląda również na to, że Polscy operatorzy kablowi nie mają jeszcze jasno sprecyzowanej wizji sposobu sprzedaży usług telewizji cyfrowej.


Czy sądzi Pan, że naziemna transmisja telewizji cyfrowej cokolwiek zmieni na polskim rynku? Kto może na tym najbardziej skorzystać?

To samo pytanie zadają sobie wszyscy ludzie działający w biznesie medialnym na całym świecie - dotyczy ono przyszłości całej branży telewizyjnej. Rozwój telewizji cyfrowej jest sam w sobie nieunikniony - technologie cyfrowe zapewniają lepszą jakość, lepsze rozwiązania w zakresie transmisji i produkcji telewizyjnej oraz tworzą szereg nowych możliwości dla biznesu telewizyjnego. O części z nich nie mamy nawet jeszcze pojęcia. Polski rynek nie jest zbytnio zaawansowany, jeżeli chodzi o wdrażanie telewizji cyfrowej, ale ta sytuacja zmieni się w ciągu najbliższych kilku lat. Wszystko zależy od poziomu determinacji polskich nadawców naziemnych i popytu na telewizję cyfrową. Dla widzów telewizja cyfrowa jest jeszcze czymś nienamacalnym. Czymś, co istnieje tylko w mediach. Zadaniem nadawców TV jest stworzenie zapotrzebowania i popytu na telewizję cyfrową. Widzowie gotowi będą przyjąć nowy produkt w postaci telewizji cyfrowej w momencie, gdy zauważą praktyczne i techniczne różnice: możliwość większej integracji telewizji z systemami komunikacyjnymi i komputerowymi oraz większy wybór usług telewizyjnych i wyższy poziom interaktywności. Przyjęcie nowego produktu nastąpi zgodnie z planami dostawców TV cyfrowej, którzy postrzegają usługi cyfrowe jako nowe źródło przychodu.

Dołącz do dyskusji: Krzysztof Wroński

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl