SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Lagardère sprzedaje Eurozet firmie Czech Media Invest

Francuski koncern Lagardère podpisał umowę sprzedaży firmie Czech Media Invest swoich rozgłośni stacji radiowych w Polsce, Czechach, Rumunii i na Słowacji. Kwota transakcji to 73 mln euro.

W komunikacie prasowym Lagardère poinformował, że w ub.r. stacje radiowe w Polsce, Czechach, Rumunii i na Słowacji osiągnęły łączne wpływy w wysokości ok. 56 mln euro.

Koncern zaznaczył, że sprzedaż tych rozgłośni to pierwsza z transakcji w ramach nowej strategii ogłoszonej przez Arnauda Lagardère, partnera zarządzającego firmy, na początku marca br. Holding zamierza sprzedać również swoją spółkę Lagardère Active, do której należą m.in. francuska edycja „Elle”, „Paris Match”, Europe 1, Gulli i Doctissimo.

Lagardère w naszym kraju od początku lat 90.

W Polsce do Lagardère od początku lat 90. należy Eurozet, właściciel Radia ZET, Antyradia, Meloradia (do września ub.r. działającego pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisów internetowych tych stacji. W ostatnich latach Radio ZET, zajmujące niezmiennie drugą pozycję pod względem słuchalności, notowało spadki udziałów rynkowych. Według badania Radio Track w pierwszym kwartale 2014 roku stacja miała 15,7 proc. udziału, a w pierwszym kwartale br. - 12 proc.

Finalizacja nabycia biznesu radiowego Lagardère przez Czech Media Invest nastąpi po uzyskaniu zgód regulatorów w krajach, których dotyczy. W Polsce to formalność, ponieważ czeska firma dotąd nie prowadziła u nas działalności.

Szefem Czech Media Invest jest Daniel Křetínský

Czech Media Invest wydaje w Czechach cztery dzienniki (m.in. „Blesk”, „Aha!” i „Sport”) oraz szereg magazynów i serwisów internetowych. Ponadto ma dwie drukarnie oraz zajmuje się wydawaniem książek i dystrybucją prasy. Cztery lata temu należący do firmy Czech News Center Holding przejął czeski oddział Ringier Axel Springer (który miał drukarnię i wydawał m.in. „Blesk” i „Aha!”). Kwotę tej transakcji szacowano na 170 mln euro.

Szefem i współwłaścicielem firmy jest Daniel Křetínský, który jest właścicielem koncernu energetycznego EPH (ma 94 proc. jego udziałów). Dwa lata temu 31 proc. udziałów spółki zależnej EPH odpowiadającej za infrastrukturę sprzedał grupie inwestorów za 1,6 mld dolarów. „Forbes” w br. wycenił majątek Křetínskiego na 2,6 mld dolarów.

W komunikacie Lagardère zaznaczono, że kupno biznesu radiowego firmy wynika ze strategii rozwoju Czech Media Invest zakładającej działalność w nowych sektorach rynku mediowego.

W strukturze koncernu Lagardère biznes radiowy przyniósł w ub.r. 22 proc. wpływów pionu Lagardère Active, mniej niż prasa (39 proc.) i telewizja (32 proc). 77 proc. przychodów tego pionu osiągnięto we Francji.

W ub.r. Lagardère Active zanotował 872 mln euro wpływów, po spadku o 4,7 proc. w skali roku. Tłumaczono to m.in. spadkiem słuchalności stacji Europe 1, ograniczeniem działalności firmy produkcyjnej Lagardère Studios i spadkami na rynku prasowym. Zysk EBIT Lagardère Active zmalał rok do roku z 78 do 70 mln euro.

Cały koncern Lagardère miał w ub.r. 7,07 mld euro wpływów (wobec 7,39 mld euro w 2016 roku) i 179 mln euro zysku (po wzroście o 4 mln euro w skali roku).

Dołącz do dyskusji: Lagardère sprzedaje Eurozet firmie Czech Media Invest

51 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marketer
co to za firma Czech Media Invest?
ktoś wie o co chodzi?
0 0
odpowiedź
User
Muzyczny
No i ch... teraz to już na bank trzeba będzie grać Farną na playliście
0 0
odpowiedź
User
emo
Mieli wpływy na poziomie ponad 50 mln euro, sprzedają za ponad 70? tanio coś. PS. i mam nadzieję, bez ironii, że zetka w końcu stanie na nogi.
0 0
odpowiedź