"Lato z Radiem" bez trasy koncertowej. Jedynka stawia w wakacje na solidarność z Ukraińcami
51. edycja "Lata z Radiem", wakacyjnej audycji radiowej Jedynki, odbędzie się bez plenerowych koncertów. Dziennikarze stacji mają za to odwiedzić dziewięć miejscowości. W ramach trasy reporterskiej szykują plebiscyt "Liga Superbohaterów", pokazujący osoby, które bezinteresownie pomagają innym.
Tegoroczne "Lato z Radiem" startuje tradycyjnie 21 czerwca. We wtorek tuż po godz. 9 słuchacze Programu Pierwszego Polskiego Radia znów usłyszą "Polkę Dziadek", charakterystyczny sygnał, którym od lat rozpoczyna się wakacyjna audycja Jedynki. "Lata z Radiem" będzie można słuchać od poniedziałku do soboty w godz. 9-12.
W tym roku radiowa Jedynka stawia na jedność Polaków i solidarność z ukraińskimi uchodźcami. Motywem przewodnim "Lata z Radiem" będzie hasło "MAMY SIEBIE - Pochwalmy się Polską". W związku z tym Program Pierwszy Polskiego Radia pokaże m.in. jak najmłodsi goście z Ukrainy spędzają wakacje w naszym kraju.
- Chcemy w ten sposób wyjść naprzeciw oczekiwaniom słuchaczy i pokazać nasz kraj, najczęściej nieznany, ogromnej rzeszy uchodźców z Ukrainy. Pragniemy zwrócić uwagę na to, jak ważne są wzajemny szacunek, spokój, bezpieczeństwo. Jak na co dzień dostrzegać i doceniać małe rzeczy, które budują międzyludzkie relacje, tworząc naszą wspólnotę - mówi Marcin Kusy, redaktor naczelny Programu Pierwszego Polskiego Radia.
"Lato z Radiem" w te wakacje poprowadzą: Sława Bieńczycka, Roman Czejarek, Agnieszka Kunikowska, Joanna Racewicz i Daniel Wydrych.
Które miasta odwiedzą reporterzy "Lata z Radiem"?
Stacja informuje, że reporterzy "Lata z Radiem" w tym roku odwiedzą dziewięć miast: Tarnów, Uniejów, Działoszyn, Ostrołękę, Myślenice, Sieradz, Stegnę, Legnicę oraz Jakuszyce. Tam odbędą się Pikniki "Lata z Radiem". Na słuchaczy mają czekać "specjalne atrakcje i niespodzianki, konkursy z nagrodami i możliwość spotkania z prowadzącymi audycje".
- Zabierzemy naszych słuchaczy na wycieczki do miast, które mają szczególne znaczenie dla znanych postaci. Pisarze, aktorzy, muzycy opowiedzą nam o swoich ulubionych miejscach, pokazując również tę najnowszą, jeszcze niezapisaną historię wsi, miast i miasteczek, które są otwarte na nowych mieszkańców - dodaje Marcin Kusy.
Jednym z elementów trasy reporterskiej będzie "Liga Superbohaterów". "Plebiscyt ten służy ukazaniu osób, które pomagają innym, robiąc to zupełnie bezinteresownie" - wyjaśnia rozgłośnia. Na stronie radiowej Jedynki znajdzie się formularz, który należy wypełnić, aby zgłosić swoją propozycję. Zespół "Lata z Radiem" przygotował nagrody dla Superbohaterów.
Jedynka zapewnia, że w tym roku podczas audycji nie zabraknie popularnego konkursu "Skojarzenia". Z kolei w mediach społecznościowych stacja organizuje akcję "Polskie Lato z Radiem". Jej uczestnicy będą musieli zrobić zdjęcie, na którym utrwalony zostanie widok bądź miejsce na terenie Polski z widoczną nazwą miasta bądź miejscowości.
Jak dodano, do kolekcji wakacyjnych pamiątek słuchaczy "Lata z Radiem" trafi tegoroczna maskotka - ryś.
Coraz skromniejsze trasy koncertowe "Lata z Radiem"
Zapytaliśmy nadawcę, czemu w tym roku zrezygnowano z trasy koncertowej. Monika Kuś, rzeczniczka Polskiego Radia, nie odpowiedziała wprost. Wspomniała jedynie, że w ramach "Lata z Radiem" planowany jest "szereg spotkań plenerowych".
W ostatnich latach trasa koncertowa radiowej Jedynki była znacznie skromniejsza niż przy poprzednich edycjach. W zeszłym roku - z okazji okrągłego jubileuszu, gdy "Lato z Radiem" świętowało swoje 50. urodziny - stacja zorganizowała koncerty online. Gwiazdy (m.in. Cleo, Maryla Rodowicz, Pectus, czy De Mono) wystąpiły np. w scenerii Zamku Książ i w Pałacu w Nieborowie, część koncertów nadawano z prywatnych domów artystów. Jedynie finałowy występ gwiazd w Zakopanem odbył się z udziałem słuchaczy.
W 2020 r. odwołano trasę "Lata z Radiem" z powodu pandemii, a trzy lata temu zaproszono publiczność tylko na cztery koncerty. Kilka lat wcześniej w każde wakacje ekipa radiowej Jedynki odwiedzała przynajmniej 20 letnich miejscowości w Polsce.
Polskie Radio z 20 mln zł straty operacyjnej
W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł, głównie dzięki wzrostowi wpływów z abonamentu RTV i rekompensaty. Przychody reklamowe nadawcy wzrosły o 0,8 proc., nadal są o ok. 20 mln zł niższe niż w 2020 r. Natomiast koszty publicznego nadawcy poszły w górę o 14,5 proc. do 374 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Według opublikowanego sprawozdania abonamentowego w ub.r. prawie 81 proc. wpływów Polskiego Radia pochodziło z abonamentu RTV i rekompensaty. Przychody w tym zakresie zwiększyły się rok do roku o 2,6 proc. do 285,86 mln zł.
Dołącz do dyskusji: "Lato z Radiem" bez trasy koncertowej. Jedynka stawia w wakacje na solidarność z Ukraińcami
Tak, bo uchodźcy na pewno będą słuchać Lata z radiem. To jedna z najważniejszych rzeczy dla nich. Miliony Ukraińców przy radioodbiornikach codziennie będą czekać na sygnał audycji.