SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Małe centra handlowe tracą klientów

Obroty małych centrów handlowych w pierwszym półroczu tego roku spadły o 4,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Ogólnie jednak, polskie centra handlowe notują nieznaczny wzrost liczby klientów.

Eksperci Retail Institute w najnowszym Raporcie „Experts Review - wyniki centrów i sieci handlowych w II kw. 2019", opierając się o wyniki badań prowadzonych na ponad 120 reprezentatywnych centrach handlowych, omawiają drobiazgowo przyczyny spadków odwiedzalności i obrotów, kreśląc przy tym szeroki kontekst makroekonomiczny funkcjonowania firm w I połowie tego roku.

Rzadziej na zakupy do małego centrum

Centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały w II kwartale br. 1,2 proc. wzrost odwiedzin w porównaniu z wynikami osiągniętymi w 2018 r. Tym samym, pierwsze półrocze 2019 r. zamknięto 0,5 proc. wzrostem rdr..

– To dobry prognostyk i długo wyczekiwana przez Radę Ekspertów Instytutu zmiana. W drugim kwartale widać silny wpływ przygotowań do świąt Wielkanocnych – mieliśmy więc bardzo dobry kwiecień (+4,2 proc.), niezwykle słaby maj (-2,1 proc.), który odbił piętno na wynikach w II kwartale, oraz lekkie odbicie wyników w czerwcu (+1,3 proc.). W II kwartale nadal najwięcej klientów traciły centra bardzo małe (-1,5 proc.) i małe (-2,7 proc.). Centra średnie nie poprawiły¬ znacząco wyniku z 2018 roku, ale widać, że mozolnie odrabiają straty (+0,3 proc). Centra duże i bar¬dzo duże osiągnęły natomiast stabilny 3,3 proc. wzrost i tym samym miały największy wpływ na indeks - wyjaśnia Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Niższe obroty, poniżej oczekiwań

Obroty sklepów i lokali działających w galeriach handlowych objętych monitoringiem Retail Institute wzrosły w pierwszym półroczu o 1 proc. rdr. W drugim kwartale największy wpływ na indeks obrotów miały świetne wyniki sieci handlowych w kwietniu (+3,7 proc.) oraz w czerwcu (+5,5 proc.). Gorsze wyniki odnotowano zatem w maju  (-2,6 proc.) co istotnie pokrywało się ze słabymi wynikami odwiedzalności centrów handlowych w tym czasie.

Pozytywnie na Indeks obrotów wpłynęły wyniki sklepów modowych (+1,1 proc.) w tym: moda damska, moda męska, moda mieszana, bielizna, obuwie, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki oraz pozostałe kategorie: zdrowie i uroda, dom, ogród i wnętrze, kawiarnie i restauracje.

Spadki od 1 do 3,5 proc. odnotowały natomiast: moda i artykuły sportowe, moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży, elektronika, książki i multimedia, rozrywka oraz specja¬listyczne sklepy spożywcze.

Jak wskazują specjaliści z Retail Institute, wyniki w podziale na wielkości centrów handlowych pokazują dysproporcje między placówkami. I tak, obroty firm prowadzących działalność w centrach mających średniej wielkości (od 20 000 do 39 999 mkw. pow. najmy) spadły w  pierwszym półroczu o 1 proc. rdr., w centrach małych (od 5000 do 19999 mkw. pow. najmu) już o 4,2 proc rdr.

Eksperci Retail Institute uważają, że słabe wyniki w centrach handlowych mających mniej niż 40 000 mkw. powierzchni najmu są w dużej mierze skutkiem zakazu handlu w niedziele, który od 18 miesięcy dusi rynek. Przyczyn upatruje się również w ograniczonej ofercie handlowej i usługowej oraz w uboższym asortymencie samych sieci handlowych.

Determinującym czynnikiem odwiedzin dla centrów małych i średnich jest w wielu przypadkach oferta operatora spożywczego. Dziś super i hipermarkety coraz częściej nie wytrzymują konkurencji z popularnymi sieciami dyskontów, które przyciągają klientów cotygodniowymi okazjami produktowymi i cenowymi i nie zwalniają ekspansji otwierając kolejne punkty handlowe na mapie Polski.

Dołącz do dyskusji: Małe centra handlowe tracą klientów

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tymon
W niedzielę zamknięte a w sobotę duży tłok. Przestałem chodzić.
odpowiedź