MEC: polska reklama wzrośnie w tym roku o 2 proc.
Wartość polskiego rynku reklamowego zwiększy się w bieżącym roku o 2 proc. – szacuje Mediaedge:cia. Polska i Litwa jako jedyne kraje z Europy Środkowo-Wschodniej odnotują wzrost w tym zakresie.
2-procentowe zwiększenie się wartości polskiego rynku reklamowego, które prognozuje w bieżącym roku Mediaedge:cia, to o 0,8 proc. więcej niż ostatnia estymacja ZenithOptimedia (więcej). MEC szacuje, że wśród pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej tylko Litwa osiągnie wzrost, z tym że minimalny: 0,2 proc. Natomiast w innych państwach tego regionu wydatki reklamowe będą mniejsze niż w ubiegłym roku – w Rumunii i Estonii o ponad 10 proc.
Jednocześnie w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej zmniejszą się budżety reklamowe w telewizji. Ten spadek najmniejszą wartość (2 proc.) będzie miał w Czechach i na Litwie, a największą (14 proc.) – w Estonii. Tylko w Polsce na reklamę telewizyjną zostaną przeznaczone w bieżącym roku większe kwoty – o 8 proc. niż rok wcześniej.
Natomiast tegoroczne wydatki reklamowe w internecie zdaniem analityków Mediaedge:cia będą większe od ubiegłorocznych we wszystkich krajach Europy Środkowo-Wschodniej oprócz Estonii. Największe wzrosty reklamy on-line nastąpią na Litwie (15 proc.), w Czechach (12 proc.) i Polsce (10 proc.).
Mediaedge:cia uzasadnia swoją prognozę wychodzeniem przez większość państw Europy Środkowo-Wschodniej z kryzysu gospodarczego. Niekorzystna sytuacja makroekonomiczna powoduje przede wszystkim pogłębienie spadku znaczenia prasy codziennej, do czego przyczyniają się również zmiany zwyczajów czytelniczych oraz trudności z określeniem swojej roli przez gazety i czasopisma w obliczu ekspansji internetu.
Jednocześnie Mediaedge:cia zauważa, że poszczególne rynki reklamowe w Europie Środkowo-Wschodniej zanotują w bieżącym roku mniejsze spadki niż w 2009 roku. Z danych firmy wynika też, że średni poziom optymizmu konsumenckiego w tym regionie podniósł się w ciągu roku o ponad 14 punktów procentowych.
Dołącz do dyskusji: MEC: polska reklama wzrośnie w tym roku o 2 proc.