Netia, czyli wolność wyboru
Kampania "Netia. Wolność Wyboru" z Człowiekiem Kursorem powstała przy współpracy: agencji Artegence; dom Zed Digital odpowiadał za dobór mediów do kampanii, filmy wideo wyprodukował Moustache Film.
Kampania "Netia. Wolność Wyboru" z Człowiekiem Kursorem powstała przy współpracy: agencji kreatywnej Artegence; dom Zed Digital odpowiadał za dobór mediów do kampanii, filmy wideo wg koncepcji kreatywnej i scenariusza Artegence wyprodukował Moustache Film.
Kampania "Netia. Wolność Wyboru" - trwała miesiąc - od połowy czerwca do drugiej połowy lipca 2008.
Autorzy kampanii "Netia. Wolność Wyboru": team kreatywny agencji Artegence
Cele: Celem wykreowania postaci Człowieka Kursora
było:
- zilustrowanie nieograniczonej wolności w Internecie, z której
można korzystać dzięki ofercie usług dostępowych Netii.
- wyróżnienie marki Netia na tle innych dostawców Internetu;
Opis kampanii:
Kampania "Netia. Wolność Wyboru" opracowana przez Artegence dzieliła się na 4 etapy, które logicznie z siebie wynikały.
1. etap: Człowiek Kursor zadebiutował w Internecie dokładnie 13 czerwca 2008 roku, kiedy to na serwisach wideo pojawił się pierwszy filmik "Gra". Wtedy też wystartowała jego strona, obecnie dostępna pod adresem: http://www.czlowiek-kursor.pl/czlowiek/ . Do 18 czerwca pojawiło się jeszcze 6 filmów ilustrujących zwariowane przygody kursora. Tematem każdego z nich była inna pasja, którą Człowiek Kursor realizuje w Internecie (oprócz grania było to również poznawanie przyjaciół, surfowanie, wchodzenie na witryny, klikanie, przesuwanie się po ekranie).
2. etap: Po tygodniu, kiedy Człowiek Kursor zdobył wysoką oglądalność i rozpoznawalność, w sieci pojawiła się relacja z aresztowania Człowieka Kursora nagrana na demonstracji przeciwko zniewoleniu polskiego Internetu. Akcji towarzyszyły artykuły na stronach plotkarskich pod tytułami "Polski Internauta bezprawnie aresztowany!", "Chciał być wolny więc go zamknęli!"
3. etap: Następnego dnia do sieci przedostał się nagrany komórką apel Człowieka Kursora z aresztu, w którym prosi Internautów o pomoc w wydostaniu się z Terapeutycznego Pokoju Spokojnej Apatii, w którym został uwięziony! Równocześnie strona Człowieka Kursora została zastąpiona przez stronę Uwolnij Kursora (obecnie dostępną pod adresem: http://www.podrasujkursora.pl/uwolnij) , na której 56 tys. Internautów wzięło udział w wirtualnym burzeniu murów Terapeutycznego Pokoju Spokojnej Apatii, w którym osadzony został Człowiek Kursor. Netia włączyła się w sposób jawny do akcji kilka dni po zatrzymaniu Człowieka Kursora, wpłacając kaucję, by go uwolnić.
4. etap: Ostatnim etapem kampanii był trwający do 17 lipca konkurs, dostępny na stronie www.podrasujkursora.pl, gdzie internauci mogli stworzyć własnego Człowieka Kursora, korzystając z dostępnych na serwisie narzędzi edycyjnych. Codziennie do wygrania były trzy darmowe pakiety dostępu do Internetu Netii o prędkości do 16 Mbit na dwa lata.
Narzędzia wykorzystane w kampanii:
Człowiek Kursor jest klasycznym przykładem fenomenu "cewebrity". Internet fascynuje się postaciami, które zyskały sławę dzięki niestandardowym filmom umieszczanym na YouTube, zwanymi z angielska "cewebrities". Przykładami cewebrities są chociażby Tron Guy, Peter Pan czy nasz rodzimy Gracjan Roztocki.
Reklama na Zachodzie coraz częściej wykorzystuje ten fenomen do promowania marki w Internecie i coraz częściej firmy decydują się również na wykreowanie dla swoich marek internetowych osobowości, które zaczynają je jawnie wspierać w chwili osiągnięcia szczytowej oglądalności. Stało się tak chociażby w przypadku Lonely Girl 15, która w swoim czasie zaczęła używać produktów Neutrogena.
Człowiek Kursor to pierwszy w polskim Internecie tak popularny przypadek wykreowania internetowej "cewebrities" dla marki. Stworzony dla Netii przez Artegence, Człowiek Kursor jest postacią, która świetnie dociera do młodych użytkowników Internetu. To tzw. "freak" w kostiumie internetowego kursora. Sam o sobie mówi, że niesie Internautom dobrą wiadomość wyzwolenia Internetu.
Filmiki Człowieka Kursora pojawiły się na YouTube, stronach startowych Smog.pl, Patrz.pl oraz JoeMonster.org. Akcji wprowadzenia nowej gwiazdy polskiego Internetu towarzyszył także mailing wirusowy kierujący na Wrzuta.pl.
W celu promocji usług Netii oprócz filmów wideo umieszczanych na YouTube wykorzystano również: strony WWW, które zmieniały się wraz z kolejnymi odsłonami kampanii, płatne artykuły w serwisach plotkarskich oraz plakaty na mieście agitujące za uwolnieniem Człowieka Kursora w stylistyce Amnesty International.
Promowane usługi:
Cel kampanii był przede wszystkim był wizerunkowy. Netia chciała się pozytywnie wyróżnić na rynku dostawców Internetu. Celem pośrednim było skierowanie uwagi internautów na usługi dostępowe świadczone zarówno na łączach Netii jak i na łączach Telekomunikacji Polskiej. W nowej ofercie Netia zaoferowała w ramach usług dla domu kilka usług dostępowych o przepustowości 512 kbit/sek do 16Mbit/sek w atrakcyjnych cenach (od 39 zł do 229 zł w zależności o przepustowości i czasu trwania umowy).
Efekty:
Człowiek Kursor, który pojawił się w sieci w połowie czerwca, w ciągu kilku dni został niekwestionowaną Gwiazdą Internetu. Seria filmów wideo z Człowiekiem Kursorem wyświetlona została ponad 350 tys. razy. Człowiek Kursor trafił na pierwsze miejsce najpopularniejszych filmów wideo na YouTube, plasując się w Top 10 wideo polecanych przez ten serwis.
Seria filmów Człowieka Kursora na samym tylko YouTube doczekała się 217 tys. wyświetleń, a w kategorii "Komicy" została 18. najczęściej subskrybowanym kanałem wszechczasów oraz czwartym najpopularniejszym kanałem w ostatnim miesiącu.
Dołącz do dyskusji: Netia, czyli wolność wyboru