"New York Times" dostanie od Google 100 mln dolarów za udostępnianie treści
Wydawca prestiżowego "The New York Times" podpisał umowę z koncernem Alphabet, w ramach której otrzyma 100 mln dolarów za udostępnianie swoich treści Google przez trzy lata.
Szczegóły umowy między "The New York Times" a właścicielem Google opisuje "Wall Street Journal".
Porozumienie obejmuje udostępnianie treści wydawcy w Google News Showcase, programie licencyjnym Alphabet, za udział w którym media otrzymują wynagrodzenie za umieszczanie swoich treści. Program działa w USA, Niemczech, Brazylii, Australii. W Polsce przystąpiło do niego kilkunastu wydawców ogólnopolskich i lokalnych, w tym Wirtualnemedia.pl.
"New York Times" w lutym ogłosił porozumienie z Google w kwestii opłat za umieszczanie treści na platformie, ale nie podano wtedy szczegółów.
Wydawcy z różnych krajów od dawna krytykują gigantów cyfrowych - Google i Facebooka - za to, że nie płacą za umieszczanie treści na swoich platformach.
Spadek zysku
W zeszłym kwartale Alphabet przy wzroście przychodów o 1 proc. do 76,05 mld dolarów zanotował spadek zysku netto z 20,64 do 13,62 mld dolarów. Przychody reklamowe z wyszukiwarki zmalały z 43,3 do 42,6 mld dolarów, z YouTube’a - z 8,63 do 7,96 mld, a z sieci reklamowej - z 9,3 do 8,47 mld. Za to pozareklamowe wpływy Google (m.in. z płatnych usług) zwiększyły się z 8,16 do 8,8 mld dolarów, a z klasyfikowanej osobno usługi chmurowej - z 5,54 do 7,31 mld.
Wydawca „The New York Timesa” zanotował w czwartym kwartale 2022 roku wzrost wpływów o 7,3 proc. do 637,6 mln dolarów. Przychody z subskrypcji, mimo spadku prenumerat drukowanych, poszły w górę o 11 proc. do 390 mln dolarów, a te reklamowe zmalały o 1,6 proc. do 173,9 mln.
Dołącz do dyskusji: "New York Times" dostanie od Google 100 mln dolarów za udostępnianie treści
Ludzi trzeba nauczyć, że za dostęp do dobrych treści się płaci. I płacić ma ODBIORCA.
Dla google 100 mln dolarów to pryszcz, a przez kolejne trzy lata będą przekonywali, że treści są za darmo.