Opole 2016 z najniższą widownią od 12 lat. Widowisko TVP1 wygrało z SuperHit Festiwal
Tegoroczny festiwal w Opolu w TVP1 oglądało średnio 2,35 mln widzów, o 630 tys. mniej niż rok temu. Stacja w czasie transmisji imprezy była zdecydowanym liderem rynku, a wpływy z reklam wyniosły 6,13 mln zł.
53. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej Opole 2016 pokazywany był na antenie TVP1 w okresie od 3 do 5 czerwca 2016 roku. Średnia widownia muzycznej imprezy wyniosła w Jedynce 2,35 mln osób. Przełożyło się to na 23,11 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów oraz 16,27 proc. w grupie komercyjnej 16-49. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl.
Największą popularnością festiwal cieszył się trzeciego dnia, kiedy odbyły się: widowisko muzyczne w wykonaniu Waldemara Malickiego i Filharmonii Dowcipu zatytułowane „Grand China Tour” (była to najchętniej oglądana część całego festiwalu, która zgromadziła przed telewizorami 3,52 mln widzów) oraz koncert „Grand Prix Publiczności - Złote Opole”. Transmisję tych występów śledziło średnio 2,60 mln widzów (odpowiednio 25,35 proc. i 16,55 proc. udziału).
Pierwszy dzień festiwalu, gdy w Opolu odbywały się dwa koncerty - „Ta noc do innych jest niepodobna” i „Debiuty”, oglądało 2,31 mln widzów przy udziałach na poziomie 22,93 proc. i 16,75 proc.
Z kolei transmisje z dwóch sobotnich koncertów - „SuperPremier” i „SuperJedynek” - zgromadziły 2,15 mln widzów (odpowiednio 21,01 proc. i 15,47 proc. udziału).
53. KFPP Opole 2016 dzień po dniu w TVP1
TVP1 | Wszyscy 4+ | Wszyscy 16-49 | ||
Data | AMR | SHR% | AMR | SHR % |
03-06-2016 | 2 311 396 | 22,93% | 709 748 | 16,75% |
04-06-2016 | 2 145 255 | 21,01% | 640 374 | 15,47% |
05-06-2016 | 2 596 359 | 25,35% | 716 591 | 16,55% |
Średnio: | 2 352 513 | 23,11% | 688 990 | 16,27% |
Na antenie TVP Polonia 53. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej Opole 2016 śledziło dodatkowo 135 tys. widzów, co dało tej stacji odpowiednio 1,32 proc. i 1,01 proc. udziału.
Łączna widownia festiwalu na obu antenach wyniosła zatem około 2,48 mln osób.
53. KFPP Opole 2016 dzień po dniu w TVP Polonia
TVP Polonia | Wszyscy 4+ | Wszyscy 16-49 | ||
Data | AMR | SHR% | AMR | SHR % |
03-06-2016 | 116 611 | 1,16% | 50 808 | 1,20% |
04-06-2016 | 148 124 | 1,45% | 48 970 | 1,18% |
05-06-2016 | 139 106 | 1,36% | 29 011 | 0,67% |
Średnio: | 134 700 | 1,32% | 42 821 | 1,01% |
Tegoroczna edycja muzycznego widowiska w porównaniu do ubiegłorocznej straciła 630 tys. widzów. Rok temu średnia oglądalność festiwalu w TVP1 wyniosła 2,98 mln osób, co przełożyło się odpowiednio na 28,26 proc. i 20,32 proc. udziału.
Analizując wyniki oglądalności KFPP w Opolu z ostatnich 12 lat z TVP1 wynika, że tegoroczna edycja miała zdecydowanie najmniej widzów. Największą popularnością koncerty cieszyły się w 2005 roku - śledziło je wtedy średnio 4,30 mln widzów.
Oglądalność festiwalu rok po roku
Okres emisji | Edycja | Wszyscy 4+ | 16-49 | |
AMR | SHR% | SHR % | ||
10-12.06.2005 | 42 | 4 304 483 | 36,38% | b.d. |
02-04.06.2006 | 43 | 3 856 427 | 33,30% | b.d. |
15-17.06.2007 | 44 | 3 464 367 | 35,92% | b.d. |
13-15.06.2008 | 45 | 3 613 228 | 33,65% | 29,70% |
12-14.06.2009 | 46 | 3 960 549 | 34,73% | 31,21% |
10-12.09.2010 | 47 | 2 828 537 | 27,38% | 22,36% |
10-11.06.2011 | 48 | 3 052 468 | 34,21% | 30,67% |
01-02.06.2012 | 49 | 2 518 020 | 23,00% | 18,70% |
14-16.06.2013 | 50 | 3 717 288 | 36,57% | 27,99% |
06-08.06.2014 | 51 | 2 831 211 | 28,33% | 22,56% |
12-14.06.2015 | 52 | 2 975 623 | 28,26% | 20,32% |
03-05.06.2016 | 53 | 2 352 513 | 23,11% | 16,27% |
Podczas nadawania transmisji z tegorocznych opolskich koncertów TVP1 nadal była zdecydowanym liderem rynku telewizyjnego. Drugie miejsce w tym czasie zajął Polsat, którego udział wyniósł 10,01 proc. Dalej uplasowały się takie stacje jak: TVN (7,56 proc.) i TVP2 (5,34 proc.).
Taka sama była kolejność stacji wśród widzów w grupie komercyjnej, z tym że przewaga Jedynki nad pozostałymi konkurentami była już zdecydowanie niższa.
Oglądalność konkurencji w czasie emisji festiwalu
WIRTUALNEMEDIA.PL | Wszyscy 4+ | Wszyscy 16-49 | ||
Stacja | AMR | SHR % | AMR | SHR % |
TVP1 - Opole 2016 | 2 352 513 | 23,11% | 688 990 | 16,27% |
Polsat | 1 019 127 | 10,01% | 561 471 | 13,26% |
TVN | 769 901 | 7,56% | 474 127 | 11,19% |
TVP2 | 543 065 | 5,34% | 231 271 | 5,46% |
Cennikowe wpływy z reklam nadanych wokół opolskich koncertów wyniosły 6,13 mln zł. Przed rokiem były one niższe - uplasowały się na poziomie 4,85 mln zł (dane cennikowe netto, bez rabatów).
53. Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu miał wyższą widownię niż pokazywany przez Polsat tydzień wcześniej SuperHit Festiwal, który oglądało 2,24 mln widzów przy udziale w grupie 4+ na poziomie 20,53 proc. Jednak to impreza Polsatu osiągnęła wyższy udział w grupie 16-49 - wyniósł on 20,50 proc.
Warto dodać, że w tym roku, po raz pierwszy festiwal został przedłużony o jeden dzień. W poniedziałek, 6 czerwca, zorganizowano koncert „Scena alternatywna”, który jednak transmitowany był tylko w TVP Kultura.
Udział TVP1 w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w maju br. wyniósł 10,19 proc.
Dołącz do dyskusji: Opole 2016 z najniższą widownią od 12 lat. Widowisko TVP1 wygrało z SuperHit Festiwal
"Widzowie są dla nas największym autorytetem, to był ich festiwal. Chcę również zwrócić uwagę na sukces aplikacji. Ponad STO TYSIĘCY LUDZI wzięło udział w aplikacji, było uczestnikami zabawy związanej z aplikacją pierwszego dnia, co pokazuje, że widownia festiwalu opolskiego też jest bardzo zaawansowana, jeśli chodzi o obycie ze sprawami internetu i wysokich technologii, wbrew temu, co się mówi, że mamy wiekową widownię. Mamy i taką, i taką, i bardzo się z tego cieszę".
Według informacji ze sklepu Google Play, na ten moment aplikacja "Opole Festiwal 2016" posiada status "1 000-5 000 instalacji". Skąd więc prezes TVP wziął informację o liczbie uczestników? Może redakcja "Wiadomości" dokona stosownych obliczeń, jak to ostatnio miało miejsce przy marszach KOD? Panie Klaudiuszu, czekamy.
– Nie można głosować, aplikacja ciągle się zawiesza, zalicza głosy na nie jako tak, zgłasza brak artysty na scenie itd. Pewnym jest też, że nie działała poprawnie na najnowszym Androidzie 6 (który ma już prawie rok), o czym nigdzie nie było mowy. Firma, która robiła aplikację dla TVP, prawdopodobnie w ogóle jej nie testowała na tym systemie. To sprawia, że wyniki głosowania są niewiarygodne, bo nie objęły „nowoczesnych widzów” – napisał użytkownik aplikacji.
W sklepie Google Play pojawiły się komentarze internautów, z których część bardzo krytycznie opisywała festiwalową aplikację. Zarzucali jej niemożność zagłosowania na konkretnych artystów, zawieszanie się w trakcie działania oraz to, że program nie działa na niektórych systemach operacyjnych i modelach smartfonów.(Źródło -Wirtualnemedia)