SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

InPost z wolniejszym wzrostem w Polsce, będzie dwucyfrowa podwyżka na Allegro

W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął wzrost przychodów o 94,4 proc. do 1,5 mld euro (a bez uwzględnienia kupna Mondial Relay o 19 proc.) i spadek zysku netto z 93,8 do 68,8 mln euro. W Polsce zanotował niższy wzrost obrotów niż w ostatnich dwóch latach, na koniec marca miał 17 357 Paczkomatów.

Paczkomat firmy InpostPaczkomat firmy Inpost

W sprawozdaniu za zeszły kwartał InPost zaksięgował 600,9 mln euro przychodów i 77,1 mln euro skorygowanego zysku EBITDA francuskiego operatora Mondial Relay, kupionego w połowie ub.r.

InPost z niższą marżą w Polsce, rośnie także poza Allegro

Największym rynkiem dla InPostu pozostaje Polska. W minionym kwartale firma zanotowała tu dużo niższe wzrosty wyników niż średnio w ostatnich dwóch latach: przychody poszły w górę o 17 proc. do 911,6 mln euro (średnia dwuletnia to 49 proc.), a skorygowany zysk EBITDA - o 8 proc. do 376,6 mln euro (średnia dwuletnia to 61 proc.). Natomiast marża operacyjna zmalała z 44,8 do 41,3 proc.

Firma od stycznia do marca br. dostarczyła w Polsce 112,1 mln przesyłek, o 16 proc. więcej niż przed rokiem. W prezentacji podkreśliła, że wolumen przesyłek spoza Allegro były wyższy niż tych z Allegro, a jej łączny wzrost był wyższy od dynamiki całego polskiego rynku e-commerce, która wyniosła 15 proc.

InPost ma już 21,6 tys. Paczkomatów

Na koniec marca InPost miał w Polsce 17 357 Paczkomatów, o 6 proc. więcej niż na koniec ub.r. Firma podała, że przez kwartał uruchomiła 912 nowych maszyn z prawie 170 tys. skrytek na paczki, ponad dwa razy więcej niż wszyscy konkurenci. W każdym Paczkomacie jest średnio 148 skrytek.

InPost w ciągu trzech miesięcy pozyskał w Polsce do współpracy 2 tys. sprzedawców, obecnie obsługuje 40 tys. takich podmiotów.

W Wielkiej Brytanii liczba automatów paczkowych InPostu zwiększyła się przez kwartał o 433 do 3 582 (to 14 proc. w górę). Kwartalne wpływy firmy na rynku brytyjskim i włoskim zwiększyły się rok do roku z 11,1 do 29,6 mln euro, a skorygowana strata EBITDA pogłębiła się z 17,9 do 44,6 mln euro.

Firma podkreśliła, że w Wielkiej Brytanii jej obroty urosły przy spadku tamtejszego rynku e-commerce o 23 proc., a we Francji - przy spadku o 16 proc. W tym drugim kraju na koniec marca miała 651 automatów paczkowych, ponad dwukrotnie więcej niż na koniec ub.r.

Nakłady inwestycyjne w zeszłym kwartale sięgnęły 308 mln euro, wobec 158,6 mln euro przed rokiem.

Bez uwzględnienia przejęcia Mondial Relay skorygowany zysk EBITDA InPostu minimalnie zmalał - z 332,2 do 332 mln euro, natomiast marża operacyjna zmniejszyła się z 41,9 do 35,3 proc.

Natomiast Mondial Relay w pierwszym kwartale podwyższył nie tylko przychody i zysk EBITDA InPostu, lecz także wskaźnik zadłużenia netto do zysku EBITDA z 12 miesięcy (z 2- do 3,3-krotnośc

Koszty ponad 100 proc. w górę

Wydatki operacyjne InPostu zwiększyły się mocniej od przychodów - z 648,6 mln do 1,345 mld euro, czyli o 107,4 proc. Kwotowo zdecydowanie najbardziej poszły w górę koszty usług obcych - z 372,4 do 686,2 mln euro.

Nakłady na amortyzację i utratę wartości wzrosły ze 118,7 do 206,5 mln euro, a na wynagrodzenia - ze 114,7 do 151,8 mln euro.

Zysk operacyjny zwiększył się ze 144,5 do 196,8 mln euro, a przy spadku wpływów finansowych z 11,9 do 1,9 mln euro i wzroście kosztów finansowych z 20 do 84,3 mln euro zysk netto spadł z 93,8 do 68,8 mln euro.

W listopadzie InPost podwyższy cennik dla Allegro

Prezes InPostu Rafał Brzoska w środę podczas telekonferencji z dziennikarzami zapowiedział, że firma z początkiem listopada br. wprowadzi dwucyfrową podwyżkę cen usług dla Allegro.

- Umowa z Allegro została wynegocjowana 2 lata temu, jest umową siedmioletnią, która zakłada od listopada 2022 roku indeksację cen co roku, w tym samym czasie, czyli na początku listopada, w oparciu o dwa wskaźniki: inflacyjny oraz wzrostu kosztów wynagrodzeń - wyjaśnił.

- Podwyżka nastąpi w listopadzie, zgodnie z formułą, która była wynegocjowana dwa lata temu. Przypomnę, że przez dwa lata, również jako element tego 7-letniego kontraktu, Allegro, mimo że cała reszta rynku miała wzrost cen, unikało tej podwyżki. W listopadzie nastąpi dwucyfrowa, patrząc na obecne poziomy inflacji, podwyżka dla naszego głównego partnera - opisał. W 2021 roku przychody od Allegro stanowiły 46 proc. przychodów InPostu w Polsce.

Z początkiem kwietnia i maja br. InPost dwukrotnie podniósł ceny dostaw do Paczkomatów i przez kurierów, podwyżka dotyczyła zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

- Na dzisiaj nie planujemy kolejnych podwyżek przy obecnej cenie ropy naftowej. Gdybyśmy widzieli jakiś tragiczny scenariusz, który prognozuje JP Morgan, czyli ropę na poziomie 180-190 USD za baryłkę, to rzeczywiście w tym momencie będziemy musieli się na tym zastanowić - powiedział szef InPostu.

W ocenie wiceprezesa InPostu Adama Aleksandrowicza efekt zwyżki cen usług będzie widoczny w postaci poprawy marży EBITDA w IV kwartale br.

- Proszę pamiętać, że te podwyżki, które miały miejsce, dotyczą tylko części klientów i to relatywnie niewielkiej bazy. W związku z tym, że Allegro i inne platformy, czy więksi merchanci rządzą się innymi prawami, jeśli chodzi o uregulowania umowy dotyczące momentu i skali podwyżki - zaznaczył.

- Tak jak prezes wspomniał, skala podwyżek w stosunku do niektórych dużych klientów może być paradoksalnie dużo wyższa niż podwyżki, które miały miejsce do tej pory, jeśli chodzi o klientów małych, średnich lub niezakontraktowanych. Natomiast moment tej podwyżki jest uregulowany umową. Dlatego te podwyżki będą sukcesywnie wchodziły w życie w czasie tego roku i na początku przyszłego. W związku z tym efektywny wpływ na ceny będzie widoczny pod koniec roku, w czwartym kwartale - zapowiedział Aleksandrowicz.

Brzoska: drożejące paliwo na niekorzyść dostaw kurierskich

Według Rafała Brzoski wzrost kosztów paliwa, skłoni klientów do korzystania w większym stopniu z paczkomatów.

- Strategicznie uważamy, że online będzie rósł. Mamy w tym roku do czynienia ze spowolnieniem I, II i III kwartał możemy widzieć na większości światowych rynków spadek tempa lub spadek nominalny rynku e-commerce. Widać to już w zmienionych prognozach wielu spółek zagranicznych e-commersowych takich jak Amazon - stwierdził.

- Oczywiście jest to kwestia presji inflacyjnej. Ale większości z nich mówi swoich raportach o wzroście kosztów logistycznych w związku ze wzrostem cen ropy. Jeśli popatrzymy w jakim kierunku UE będzie szła i embargo na rosyjską ropę będzie postępowało - dodał. - Niestety ceny paliw będą rosły, to oznacza, że dla większości e-commersów koszt logistyki będzie kluczowym driverem pogorszenia zyskowności lub wręcz spowolnienia tempa wzrostu - prognozuje.

- InPost będąc operatorem na 9 rynkach europejskich ma gigantyczną szansę i to jest nasze przekonanie, w najbliższych dwóch, trzech latach, taką widzimy możliwość rozwoju, aby zwiększyć znacząco swoją ekspozycję na onlinie. Możemy zostać kluczowym partnerem dla większości z nich. Bo wszyscy, którzy promowali dostawy kurierskie do drzwi, będą w przyspieszonym tempie odwracać ten trend i zachęcać klientów do korzystania z punktów odbioru i paczkomatów - opisał Rafał Brzoska. - Pierwszy kwartał to pokazuje, że coraz więcej klientów zagranicznych przyspiesza integrację z InPostem, żeby jak najszybciej ograniczać koszty dostaw kurierskich - dodał.

Dołącz do dyskusji: InPost z wolniejszym wzrostem w Polsce, będzie dwucyfrowa podwyżka na Allegro

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl