Play z 12,6 mln użytkowników i 208 mln zł zysku. Przez epidemię mniej nowych klientów i sprzedanych urządzeń
W pierwszym kwartale br. Play Communications zanotował 1,74 mld zł przychodów i 207,8 mln zł zysku netto. Z powodu obostrzeń związanych z epidemią mocno zmalała sprzedaż urządzeń, a liczba klientów przez kwartał zmalała o 67,7 tys. Play podtrzymuje swoje całoroczne prognozy.
Przychody Play Communications ze sprzedaży usług w zeszłym kwartale wyniosły 1,37 mld zł, o 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast wpływy ze sprzedaży produktów i z innych źródeł zmalały rok do roku o 9,6 proc. do 377,4 mln zł.
Po wybuchu epidemii telekom jednej strony zanotował duże wzrosty korzystania z jego usług - w sprawozdaniu podano, że w połowie marca, po zamknięciu szkół i większości sklepów, korzystanie z usług głosowych w Play podskoczyło z tygodnia na tydzień o 34 proc., a z internetu mobilnego - o 19 proc. Przełożyło się to na wzrost przychodów z usług.
Z drugiej strony zamknięto ok. połowy punktów sprzedaży sieci, a w pozostałych ruch był dużo mniejszy. W konsekwencji w marcu wpływy ze sprzedaży urządzeń klientom były o ok. 30 proc. niższe od planowanych. W sprawozdaniu firma dodała, że w kwietniu ten spadek pogłębił się do 40 proc.
Wpływy Play od abonentów zwiększyły się rok do roku z 754,06 do 787,14 mln zł, a od użytkowników ofert prepaidowych - ze 150,53 do 159,77 mln zł. Natomiast przychody z innych źródeł podskoczyły z 43,47 do 64,57 mln zł, do czego przyczyniło się przejęcie w połowie ub.r. Grupy S3 dysponującej własną siecią światłowodową.
12,6 mln aktywnych klientów, przez kwartał ubyło 68 tys.
Na koniec marca br. Play miał 12,58 mln aktywnych użytkowników, o 1 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba abonentów firmy zwiększyła się rok do roku z 8,84 do 9,03 mln (z czego liczba kart SIM służących tylko do komunikacji urządzeń AGD czy RTV poszła w górę ze 119 do 132 tys.), natomiast liczba klientów ofert prepaidowych zmalała z 3,61 do 3,55 mln.
W samym minionym kwartale telekom zanotował spadek liczby klientów o 67,7 tys. - ubyło 18,7 tys. abonentów i 48,9 tys. klientów taryf prepaidowych, za to liczba użytkowników usługi telewizyjnej Play Now wzrosła o 15,2 tys. przez kwartał, a rok do roku - z 7 do 47,3 tys.
Firma ocenia, że spadek liczby klientów abonamentowych i prepaidowych w zeszłym kwartale wynika z obostrzeń związanych z epidemią, które spowodowały znaczący spadek nowych użytkowników.
Średni przychód miesięczny (ARPU) od abonenta zwiększył się rok do roku o 3,7 proc. - z 37,8 do 39,2 zł, a od użytkownika oferty prepaidowej - o 6,9 proc., z 18,6 do 19,9 zł. Łącznie ARPU od wszystkich aktywnych użytkowników, według definicji obecnie przyjętej przez firmę, zwiększył się o 4,7 proc., z 32,3 do 33,8 zł.
- Rok 2020 rozpoczęliśmy z rozpędem wynikającym z rekordowych wyników osiągniętych w zeszłym roku. Z powodu pandemii COVID19 postanowiliśmy spowolnić bieżącą działalność handlową i skupić się na zapewnieniu ciągłości działania i obsługi klientów, aby w tych trudnych czasach w pełni wesprzeć wszystkich naszych interesariuszy - komentuje Jean Marc Harion, prezes należącej do Play Communications spółki P4 będącej operatorem sieci Play.
8 tys. stacji bazowych, 16 proc. mniej na reklamy, wyższy zysk EBITDA
Na koniec marca Play miał 7 965 stacji bazowych, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej, a zasięg internetu LTE w sieci wynosił 98,8 proc. populacji. Operator 40 proc. swoich stacji bazowych zaktualizował do standardu (ich zasięg to 51 proc. populacji). Ponadto 88 nowych stacji bazowych podłączono do światłowodowej sieci dosyłowej.
Gotówkowe nakłady inwestycyjne Play Communications wyniosły 156 mln zł, o 34,2 proc. mniej niż rok wcześniej, co firma tłumaczy tym, że więcej płatności niż rok wcześniej zrealizowano w czwartym kwartale. Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego z uwzględnieniem płatności leasingowych osiągnęły wartość 341 mln zł, po wzroście o 88,9 proc. rok do roku.
Wydatki operacyjne operatora zwiększyły się o 1,3 proc. do 1,32 mld zł. Koszty ogólne i administracyjne wzrosły o 4 proc. do 232 mln. Z tej kwoty o ile wydatki pracownicze poszły w górę o 5,7 proc. do 74,3 mln zł, o tyle nakłady na reklamy i promocję zmalały o 7,3 proc. do 37,2 mln zł.
Skorygowany zysk EBITDA firmy zwiększył się o 5,3 proc. do 607 mln zł (głównie dzięki wyższej marży ze sprzedaży usług), zysk operacyjny - o 3,9 proc. do 371,6 mln zł, natomiast zysk netto zmalał o 2,8 proc. do 207,8 mln zł (głównie wskutek wyższych kosztów finansowych związanych ze zmianami kursów walut i wyższych wydatków podatkowych).
- Przychody operacyjne oraz wzrost skorygowanej EBITDA w I kw. 2020 r., podkreślone silnym wzrostem wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego (FCFE), dają nam pewność, że nasza strategia mobilno-centryczna przynosi rezultaty. Wprowadzając na rynek pod koniec marca ofertę stacjonarnych usług szerokopasmowych, rozszerzyliśmy nasze portfolio usług dla domu pomimo trudnych warunków. Jesteśmy głęboko przekonani, że kiedy sytuacja po zniesieniu obostrzeń wróci do normy, Play będzie nadal skutecznie zdobywać nowych klientów w pełnym wachlarzu usług - opisuje
Play wziął 1,2 mld zł kredytu i kupił Virgin Mobile Polska
W połowie kwietnia br. spółka P4 uzyskała dodatkową linię kredytową na trzy lata w wysokości 1,2 mld zł. Zapowiedziano, że większość z tej kwoty przeznaczy na wcześniejszą spłatę części swojego obecnego zadłużenia.
Natomiast w drugiej połowie kwietnia Play Communications zawarł przedwstępną umowę kupna 100 proc. udziałów wirtualnego operatora telekomunikacyjnego Virgin Mobile Polska za 13,4 mln euro.
- Nasze wyniki w I kw. potwierdzają silną pozycję finansową Play, co dodatkowo podkreśliliśmy zapewniając sobie w tak niepewnej sytuacji dodatkowe finansowanie w wysokości 1,2 mld zł. Cała kwota została uruchomiona w kwietniu, a większość z niej wykorzystaliśmy na przedterminową częściową spłatę obecnego zadłużenia. Jeszcze bardziej poprawiliśmy dźwignię finansową, dzięki czemu wskaźnik długu netto do skorygowanej EBITDA już teraz tylko nieznacznie przekracza 2,5x - informuje Holger Püchert, dyrektor finansowy i członek zarządu P4 (z początkiem lipca zastąpi go Marcin Szul).
- Nasze środki pieniężne i dostępne finansowanie zapewniają silny bufor bezpieczeństwa i dają nam pewność, że nadal możemy generować wartość dla naszych interesariuszy - zapewnia.
Prognozy podtrzymane mimo epidemii
Play podtrzymał prognozy dotyczące wyników w całym br. Spodziewa się wzrostu wpływów o 2- 3 proc. i 2,5-2,6 mld zł skorygowanego zysku EBITDA. Na oba wyniki pozytywnie ma wpływać wyższa sprzedaż usług i jej marżowość, a negatywnie - spadek sprzedaży urządzeń.
Na inwestycje Play zamierza przeznaczyć 850-900 mln zł, a akcjonariuszom wypłacić 40-50 proc. wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego. Dywidenda za ub.r. w wysokości 419,5 mln zł, po 1,65 zł na akcję, została przekazana akcjonariuszom firmy we wtorek.
- Kryzys podkreśla kluczową rolę Play, jako lidera polskiego rynku telefonii komórkowej, w zapewnieniu każdemu obywatelowi dostępu do usług łączności oraz bezpieczeństwa. Tymczasem solidne wyniki za I kw. pokazują odporność naszej firmy w tym ciężkim okresie - podkreśla Jean Marc Harion.
Dołącz do dyskusji: Play z 12,6 mln użytkowników i 208 mln zł zysku. Przez epidemię mniej nowych klientów i sprzedanych urządzeń