SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Podstawowy koszyk zakupów kosztuje już ponad 300 zł. Najtańszą siecią znów Auchan

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego przebiła barierę 300 złotych w większości analizowanych sieci. Podstawowe produkty spożywcze są o jedną piątą droższe niż przed rokiem. Najtańsze zakupy oferują dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Największy wzrost cen w skali roku (40 proc.) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5 proc.) produkty tłuszczowe.

Ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,8 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem spadły o 0,2 proc.

Jest to piąty miesiąc z rzędu, kiedy tempo wzrostu cen spowalnia. Według prognoz ekonomistów inflacja w kolejnych miesiącach będzie nadal się obniżać i za kilka miesięcy osiągnie poziom jednocyfrowy.

Średni koszyk zakupowy już za ponad 300 złotych. Najwyższe podwyżki w Selgros Cash & Carry

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w lipcu były wyższe niż w czerwcu br. Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu 2023 r. wyniosła 300,58 zł. To wzrost o 3,20 zł, czyli 1,08 proc. w porównaniu do czerwca br.

W dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Selgros Cash & Carry - 20,13 zł (6,93 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (26,64 proc.), Makro Cash & Carry (25,75 proc.) czy Dino (25,43 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena koszyka w lipcu 2023 r. była wyższa aż o 64,54 zł niż przed rokiem, tj. o 26,83 proc.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2023 r. wyniosła 141,77 zł i jest ona o 1,96 zł niższa niż w czerwcu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14 proc. niż w 2022 r.

Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 20,70 proc. z 249,04 zł w lipcu 2022 r. do 300,58 zł w lipcu 2023 r.

- Zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem. Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji. Aktywne działania sieci handlowych, które obserwujemy zwłaszcza w ostatnich tygodniach, mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy poziom inflacji spadnie do akceptowalnego poziomu – komentuje Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

 Najtaniej w Auchan, goni Lidl

W lipcu br. za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 247,93 zł. To o 6,65 zł, czyli o 2,76 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Sieć Lidl coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 0,33 zł (Lidl) i 8,50 zł (Biedronka).

W lipcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, czyli aż o 40 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 26,83 proc. odnotowano w sieci Kaufland, w którym średnia cena wzrosła o 64,54 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach - 282,60 zł.

Najmocniej drożeją dodatki, najmniej produkty tłuszczowe

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w lipcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Tym razem w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (40,10 proc.) ponownie odnotowano w kategorii dodatków.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 26,77 proc., słodycze o 25,55 proc. a chemia domowa i kosmetyki o 21,76 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w lipcu 2023 r. drożej o 5,43 proc.).

Czerwiec potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 29 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Biedronka i Netto  z 3 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Dino i Lidl znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach Aldi, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro, Cash & Carry, Selgros Cash & Carry znalazł się jeden najtańszy produkt.

Dołącz do dyskusji: Podstawowy koszyk zakupów kosztuje już ponad 300 zł. Najtańszą siecią znów Auchan

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
WściekłyChopin
Bojkot Auchan. Robią interesy z ruskimi
0 0
odpowiedź
User
gosc
Dobrze że znowu opublikowano aktualne zestawienie cen. Można się zdrowo "pośmiać" z tej reklamy która zrobiła jedna sieć.
(widziałem tą reklame, paragony, i te naliczone rabaty :) )
17 5
odpowiedź
User
oj nie
e-grocery powinno się zastanowić co dalej. W pandemii było boom, a teraz dopłacają do interesu. Frisco - mały wybór, wysokie ceny, słaba jakość.
0 0
odpowiedź