Polacy wybierają Jogobellę, Head&Shoulders i Apap
Polacy deklarują, że najczęściej wybierają jogurty Zott Jogobella, szampony Head&Shoulders i lek przeciwbólowy Apap. Spośród restauracji i barów szybkiej obsługi są najbardziej przywiązani do hamburgerów z McDonald’s.
Dom mediowy Mindshare Polska zrealizował piątą edycję "Badania 3D", w ramach którego badane są preferencje zakupowe Polaków i kondycje najpopularniejszych marek. Tym razem analizie poddano cztery kategorie produktów: szampony, jogurty, restauracje i bary szybkiej obsługi oraz środki przeciwbólowe.
Niekwestionowanym liderem wśród restauracji jest McDonald’s - o tej marce słyszało 94 proc. Polaków.
Warto polecić – TOP 5 wśród restauracji
W kategorii jogurty najsilniejszą marką jest Zott Jogobella - 43 proc. konsumentów uważa jogurty Zott za godne polecenia.
W ostatnich 4 latach na pozycji lidera wśród szamponów zdecydowanie umocniły się produkty Head&Shoulders - to marka najbardziej rozpoznawalna i najchętniej wybierana przez konsumentów. Jej znajomość wzrosła z 82 proc. w 2006 roku do 87 proc. w roku 2010. Polepszeniu uległa również sytuacja marek Dove (wzrost w latach 2006-2010 z 59 do 74 proc.) oraz Nizoral (obecnie 65 proc.).
W kategorii środki przeciwbólowe najsilniejszą pozycję mają marki Apap (zna ją 92 proc. badanych) oraz Ibuprom (81 proc.). Środki te w największym stopniu spełniają oczekiwania konsumentów, są najczęściej wybierane, a także najchętniej polecane.
"Przyczyn popularności najsilniejszych marek w Polsce można upatrywać m.in. w skuteczności i zasięgu kampanii reklamowych. To właśnie reklamy McDonald’s, Head&Shoulders czy Apapu Polacy najbardziej zapamiętali i wskazywali średnio 4 razy częściej niż reklamy pozostałych marek w poszczególnych kategoriach. Nie bez znaczenia jest także cena produktów. Dla przykładu Telepizza jest postrzegana 'jako zbyt tania, by mogła być dobra'. Podobna sytuacja dotyczy leku Etopiryna" – powiedziała Dagmara Robak, partner, business planning w Mindshare Polska.
W "Badaniu 3D" kondycja poszczególnych marek mierzona jest za pomocą tzw. 'piramidy lojalności', składającej się z pięciu poziomów opisujących stosunek konsumentów do danej marki. Piramida określa profil marki i pokazuje, na którym z poziomów marka jest silniejsza od innych, gdzie powinno doszukiwać się szans i w których obszarach marka jest potencjalnie zagrożona.
Mając na uwadze bardzo zbliżoną ofertę produktów restauracji McDonald’s i Burger King, w zestawieniu zdecydowanie korzystniej wypada McDonald’s, którego zna dwukrotnie więcej Polaków. Co piąta badana osoba wskazywała McDonald’s jako najlepszą restaurację w swojej kategorii, podczas gdy zaledwie 1 proc. badanych wskazało Burger Kinga.
Na potrzeby badania wywiady z respondentami przeprowadziło Biuro Badań Społecznych BBS Obserwator na reprezentatywnej próbie 2 tys. Polaków w wieku 15-59 lat, w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Badanie jest realizowane cyklicznie od 2006 roku. W ciągu pięciu edycji ocenie konsumentów poddano 16 kategorii produktów, obejmujących łącznie ponad 250 marek, m.in. jogurty, soki, szampony, dezodoranty, leki przeciwbólowe czy telefony komórkowe.
Dołącz do dyskusji: Polacy wybierają Jogobellę, Head&Shoulders i Apap