Polsat odporny na spadki reklamowe, mundial i DVB-T2 obniżyły widownię
Telewizja Polsat w ub.r. zwiększyła wpływy z reklamy telewizyjnej o 1,3 proc. mimo spadku całego rynku o 1,1 proc. i udziału nadawcy pod względem oglądalności. Firma spodziewa się, że w br. rynek urośnie o niskie kilka proc. Cały segment mediów grupy Cyfrowy Polsat osiągnął natomiast 190 mln zł zysku EBITDA.
W czwartym kwartale ub.r. Telewizja Polsat ze sprzedaży reklam i sponsoringu telewizyjnego osiągnęła 410 mln zł przychodów, co wobec 402 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 2 proc. Nadawca, na podstawie danych Publicis Groupe, szacuje, że cały rynek reklamy w tv zmalał w tym okresie o 0,3 proc. do 1,45 mld zł.
W efekcie udział Polsatu w tym rynku wyniósł 28,4 proc., o 0,4 pkt proc. więcej niż przed rokiem.
Natomiast w całym ub.r. sprzedaż reklam i sponsoringu tv przez Telewizję Polsat sięgnęła 1,20 mld zł, rosnąc rok do roku o 1,3 proc. Także w tym okresie nadawca oparł się spadkowi całego rynku (o 1,1 proc. do 4,5 mld zł), dzięki czemu jego udział zwiększył się z 28,6 do 28,7 proc.
Stacje Polsatu z mniejszym udziałem w oglądalności
Telewizji Polsat udało się zwiększyć przychody reklamowe, mimo że udział jej stacji (bez kanałów partnerskich: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat, Polsat Comedy Central Extra) w rynku oglądalności zmalał w ub.r. z 24,6 do 22,5 proc.
Tylko w czwartym kwartale nastąpił spadek z 24 do 21,6 proc., co firma w komunikacie tłumaczy „niekorzystnym wpływem refarmingu do standardu DVB-T2 i transmisji mundialu nadawanej na kanałach publicznej telewizji”.
W całym ub.r. spadek, ale znacznie mniejszy, zanotował też TVN Warner Bros. Discovery (z 24,4 do 23,8 proc.), za to wynik Telewizji Polskiej poszedł w górę z 21,3 do 22 proc., a pozostałych kanałów dystrybuowanych odpłatnie - z 20,5 do 23,8 proc. Natomiast udział stacji z naziemnej telewizji nienależących do trzech głównych nadawców zmniejszył się z 9,2 do 7,9 proc.
W przypadku Telewizji Polsat i TVN Warner Bros. Discovery zdecydowaną większość widowni zapewniają kanały tematyczne.
Internet i sprzedaż treści motorami wzrostu
Cały segment mediów grupy Cyfrowy Polsat - obejmujący też Grupę Interia oraz sprzedaż treści i licencji do emisji stacji telewizyjnych - w czwartym kwartale ub.r. urósł dużo mocniej niż Telewizja Polsat - jego przychody zwiększyły się rok do roku o 6 proc. do 731 mln zł. Firma w prezentacji podała, że oprócz wyższej sprzedaży reklam złożyły się na to wzrosty wpływów „od operatorów kablowych i satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji, sublicencji i praw majątkowych”.
Również o 6 proc., do 539 mln zł, poszły w górę wydatki operacyjne segmentu (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji). W efekcie marża EBITDA zwiększyła się o 0,4 pkt proc. do 26 proc., a zysk EBITDA - o 8 proc. do 190 mln zł.
Firma prognozuje, że w br. rynek reklamy i sponsoringu w telewizji będzie rósł „w niskim jednocyfrowym tempie”. Do Telewizji Polsat należą 33 kanały.
Cała grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat - oprócz pionu mediowego obejmująca m.in. Polkomtel, Netię, spółkę fotowoltaiczną Esoleo oraz większościowe udziały w Porcie Praskim i mniejszościowe w Asseco Poland i PAK-Polska Czysta Energia - w ub.r. przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,8 proc. do 12,91 mld zł osiągnęła 3,35 mld zł skorygowanego zysku EBITDA i 901 mln zł zysku netto. Jej zysk netto wyniósł poniżej 1 mld zł pierwszy raz od 2018 roku.
Dołącz do dyskusji: Polsat odporny na spadki reklamowe, mundial i DVB-T2 obniżyły widownię