SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat najchętniej oglądany przez młodzież. "Zamieszkują tereny wiejskie"

W I półroczu br. zdecydowanym liderem oglądalności wśród nastolatków był Polsat. Wśród top 15 stacji znalazła się tylko jedna skierowana właśnie do tej grupy docelowej - Viva Polska, są za to cztery stacje dziecięce.

W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca br. udział Polsatu w grupie widzów między 13. a 19 rokiem życia wyniósł 24,28 proc. Jest to o 3,15 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych na zlecenie portalu Wirtualnemedia.pl. Udział tej stacji jest także znacznie wyższy, niż w grupie wszystkich widzów (więcej na ten temat).

Kolejne miejsca zajmują pozostałe trzy główne stacje naziemne, które mają już jednak niższe wyniki, niż w całej populacji. Z trzeciego na drugie miejsce awansowała TVP1, która w analizowanym okresie miała 12,51 proc. udziałów. Jest to o 0,55 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej.

Na trzecią pozycję z drugiej spadła telewizja TVN - w dół o 2,83 pkt. proc. do 11,66 proc. Czwarte miejsce zajęła Dwójka z wynikiem 11,15 proc. i jest to o 0,11 pkt. proc. mniej niż w adekwatnym okresie ub.r.

W rankingu znalazła się tylko jedna stacja (Viva Polska), dla której właśnie młodzież jest grupą docelową. Znalazła się ona bowiem dopiero na dwunastej pozycji z wynikiem 1,35 proc. W stosunku do I półrocza ub.r. straciła ona 0,47 pkt. proc. Trzynaste miejsce zajął rozrywkowy, nadający też kontent dla młodzieży Comedy Central po wzroście o 0,04 pkt. proc. do 1,33 proc.

>>> Viva zyskała po odświeżeniu, ale dogoniła ją Eska TV

Młodzież za to chętnie ogląda kanały dziecięce. Na piątej pozycji uplasował się bowiem Disney Channel z wynikiem na poziomie 3,61 proc., a oczko niżej jest Disney XD z 2,41 proc. Przedostatnie miejsce (czternaste) zajął Cartoon Network (1,30 pkt.) oraz ostatnie - Nickelodeon (1,05 proc.). Wszystkie powyższe kanały zanotowały jednak spadki.

Miejsca od siódmego do dziewiątego zajmują ogólnorozrywkowe stacje naziemne takie jak TV4, TVN7 i TV Puls - ich udziały są tu już jednak niższe niż w całej populacji. W pierwszej piętnastce znajduje się także informacyjne TVP Info, które uplasowało się na 11. miejscu notując 1,36 proc., czyli 0,08 pkt. proc. więcej, niż rok wcześniej.

>>> Seniorzy wybierają TVP1 i TVP2

Lista piętnastu najchętniej oglądanych stacji TV przez młodzież

I półrocze 2012 I półrocze 2011
Stacja SHR % Stacja SHR %
Polsat 24,28% Polsat 21,13%
TVP1 12,51% TVN 14,49%
TVN 11,66% TVP1 11,96%
TVP2 11,15% TVP2 11,26%
Disney Channel 3,61% Disney Channel 4,03%
Disney XD 2,41% TV4 2,64%
TV4 2,36% Disney XD 2,53%
TVN7 1,89% VIVA Polska 1,82%
TV PULS 1,83% TVN7 1,67%
Polsat2 1,42% Cartoon Network 1,54%
TVP INFO 1,36% Nickelodeon 1,48%
VIVA Polska 1,35% TV PULS 1,40%
Comedy Central 1,33% Polsat2 1,38%
Cartoon Network 1,30% Comedy Central 1,29%
Nickelodeon 1,05% TVP INFO 1,28%

O tym, co ogląda młodzież i dlaczego w rozmowie z Wirtualnemedia.pl opowiada Radosław Dzieliński, media planner w domu mediowym PanMedia Western


Wirtualnemedia.pl: Z czego może wynikać tak wysoka pozycja Polsatu wśród widzów między 13. a 19. rokiem?

Radosław Dzieliński: Główna przyczyna tkwi zapewne w tym, że 70,5% grupy widzów w wieku 13-19 lat zamieszkuje tereny wiejskie i miasta poniżej 50 tysięcy mieszkańców. To ogromna większość, które determinować będzie nawyki konsumpcyjne i wyniki oglądalności w tej grupie. Trzeba pamiętać, że Polsat w tej kategorii demograficznej jest tradycyjnie jedną z najsilniejszych anten. W pierwszym półroczu bieżącego roku na Polscie najwyższe oglądalności w naszej grupie celowej odnotowały programy telewizyjne takie jak m. in. fabularyzowane filmy animowane („Artur i zemsta Maltazara”, „Garfield”, „Epoka lodowcowa”), filmy komediowe („Agent XXL 2”, „Bruce wszechmogący”) oraz produkcje SF („Spider-Man”, „Pojutrze”), a oprócz tego także music talent show „Must Be The Music”, format docu-soap „Pamiętniki z wakacji” oraz talent show „Got To Dance: Tylko Taniec”. Wniosek jest taki, że Polsat ma po prostu interesujący dla naszej grupy celowej programming.

Dlaczego młodzież tak chętnie ogląda kanały dziecięce?

Grupa 13-19 lat jest zróżnicowana, jeśli chodzi o podkategorie wiekowe, trzeba pamiętać, że ponad 39% naszej grupy stanowi podgrupa w wieku 13-15, która ma odmienne preferencje telewizyjne niż ponad 29% podgrupa w wieku 16-17 i ponad 31%-podgrupa w wieku 18-19 (są to osoby praktycznie dorosłe). 52,4% naszej grupy jest płci męskiej, ta proporcja jest odwrotna niż w przypadku całej populacji.

Trzeba podkreślić, że ponad 20% badanej grupy (13-19 lat) zamieszkuje w gospodarstwie domowym z dziećmi (najprawdopodobniej rodzeństwem) w wieku 4-14 lat. Dalej, 9% naszej grupy mieszka z rodzeństwem w wieku 4-9 lat. Zważywszy na fakt, że prawie 64% naszej grupy celowej ma tylko jeden odbiornik telewizyjny w domu, młodsze rodzeństwo i jego preferencje telewizyjne wymiernie determinują to, jak i kiedy nasza grupa konsumuje TV. Okazuje się, że tak zwane stacje dziecięce młodzież ogląda często i chętnie – niekoniecznie z przymusu lub braku alternatywy. Jeden z brokerów stacji tematycznych przeprowadził jakiś czas temu badania na temat tego, jaki stosunek ma do tak zwanych stacji dziecięcych młodzież. Wnioski są nad wyraz ciekawe. 50% badanej młodzieży stwierdziło, że oglądanie kanałów dla dzieci pozwala jej „zabić czas”, a 41% - że pomaga zapomnieć o problemach. Interesującym jest fakt, że dla 40% badanej młodzieży stacje dziecięce są źródłem rozrywki, a 35% badanej grupy stwierdziło, że oglądając stacje dziecięce, miło spędzają czas z rodziną. 47% badanej młodzieży stwierdziło, że kanały dla dzieci są odpowiednie dla całej rodziny, a 41% wskazało zaś – że dla ludzi młodych. Na koniec – 34% badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że stacje dziecięce są „dla ludzi takich jak ja”.

Nie sposób nie nanieść na to makrotrendów demograficznych, które nieubłaganie wskazują, że liczebność grupy widzów w wieku 13-19 lat ciągle się zmniejsza i tak będzie co najmniej do roku 2015. A więc grupa „starzeje się” i zmieniają się jej nawyki konsumpcyjne mediów. Coraz starsi widzowie będą z pewnością wybierać inne, bardziej „dorosłe” stacje TV kosztem stacji dziecięcych.

Czy reklamodawcy kierujący ofertę dla młodzieży także wybierają chętnie stacje dziecięce?

Ciężko jest się jednoznacznie ustosunkować do tej kwestii. Kierując komunikację do młodzieży nie sposób pominąć kanału dotarcia w postaci stacji dziecięcych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, jak duży procent młodzieży ogląda właśnie te stacje. Z czysto mediowego punktu widzenia raczej nierozsądnym wydawałoby się pominięcie kanałów dziecięcych przy planowaniu komunikacji w TV do młodzieży.

Spośród stacji muzycznych i młodzieżowych w rankingu znalazła się tylko Viva Polska. Dlaczego?

Viva Polska, jedna z najstarszych telewizji muzycznych na polskim rynku (MTV zatraciło swój pierwotny muzyczny charakter i nie przyciąga już jak kiedyś młodego widza), znalazła się w rankingu zapewne ze względu na swój dość specyficzny programming – sposób odbioru treści nie jest angażujący dla młodego widza i często ta stacja pełni rodzaj medium tła, zastępując inny odtwarzacz muzyki w domu. Można spodziewać się rosnącego udziału stacji Eska.tv w naszej grupie – kanał znalazł się na multipleksie MUX-1 cyfrowej telewizji naziemnej.

Dołącz do dyskusji: Polsat najchętniej oglądany przez młodzież. "Zamieszkują tereny wiejskie"

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tititatitita
Towarzyska korupcja wujcia kłamczucha-Brauna TVP1, czyli Radziszewski z żoną leci, leci, leci.... plask!
0 0
odpowiedź
User
Bleeee
Badziewni intryganci i ignoranci min. kultury Bogdana Zdrojewskiego w tvp potrafią zawalić wyniki we wszystkich grupach i kategoriach. A to ci dopiero fachowcy!!!!
0 0
odpowiedź
User
szolosz
Zalosne glupoty wypisujecie, tefalenowskie tabloidowe, upadajace wielkie NIC...tvn24 juz w ogole nikt nie oglada, kto posiada mozg... Czas wywalic te rodzinno-towarzyska mafie....panowie francuzi...
0 0
odpowiedź