Pracownicy MediaCom Warszawa podsumowują 2005 rok
Na pytania odpowiadają m.in. Marcin Bogłowski - dyrektor zarządzający i Andrzej Karasowski - szef buyingu w MediaCom Warszawa.
Kontynuujemy nasz cykl w który przedstawiamy podsumowanie minionego roku. Dzisiaj swoje opinie przedstawiają ludzie domu mediowego MediaCom Warszawa.
Komentarz odnośnie rynku i telewizji - na pytania odpowiadają Marcin Bogłowski – dyrektor zarządzający MediaCom Warszawa i Andrzej Karasowski – szef buyingu w MediaCom Warszawa.
Odpowiedzi odnośnie rynku i TV
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?
- wprowadzenie dziennika przez Agorę "Nowy Dziennik"
- solidarne podejście mediów do śmierci papieża - zaprzestanie emisji reklam w okresie żałoby
- bardziej pro-rynkowe podejście TVP: zmiany w biurze reklamy - nowy szef, nowe bardziej elastyczne podejście handlowe, zmiany w ramówce oraz same zmiany w TVP - powstały działy marketingu TVP1 i TVP2
- pojawienie się firm audytu mediowego
Co było największym zaskoczeniem?
- sprzedaż czasu reklamowego przez Discovery Media Polska stacji VIVA i MTV
- sprzedaż miesięcznika "Pani" przez Wprost
Na ile szacujecie wartość rynku reklamowego w 2005 roku?
- 4,75 mld.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?
Piotr Gaweł - za zmiany w TVP
Witold Woźniak - za politykę rozwoju wydawnictwa - odbudowanie Tiny i Świata Kobiety, kupno miesięcznika "Pani"
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?
- wzrastać będzie rola domu mediowego w relacji marka-konsument
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?
więcej czasu reklamowego w TV
INTERNET
Na pytania odpowiada Marcin Skowroński – interactive manager w Beyond Interactive/ MediaCom Warszawa
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?
Wymieniłbym kilka wydarzeń:
- prace nad powałaniem nowego IAB
- normalizacja sytuacji Wirtualnej Polski, nabycie przez TP SA udziałów od mniejszościowych akcjonariuszy oddaliło wszelkie problemy jakie nękały ten podmiot i ustabilizowało sytuacje spółki.
- konsekwentny rozwój i zagraniczna ekspansja firmy Gemius
- rozwój projektów opartych na streamingowanym kontencie typu: LemonTV, serwis teledyski w Interia.pl czy skróty wiadomości pochodzące z TVN24 w serwisie wiadomości na Onet.pl - te projekty nadają internetowi cechy charakterystyczne dla telewizji
Co było największym zaskoczeniem?
Porażka eBay'a. Długo zapowiadany debiut światowego giganta handlu aukcyjnego na naszym rynku przeobraził sie w spektakularną porażkę.
Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?
internet 130-150 mln pln netto.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?
- oficjalne rozpoczęcie działalności w Polsce przez Google. Firma ta może wywrzeć bardzo duży wpływ na polski rynek reklamy on-line, szczególnie w obszarze adresowanym do sektora MSP. Wejście Googla może doprowadzić do zaostrzenia konkurencji między graczami obecnymi na rynku.
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?
- dalszego rozwoju rynku = wzrostu wydatków na reklamę on-line
- wypracowanie standardów mierzenia/raportowania wydatków na reklamę on-lin.e
PRASA
Na pytania odpowiada Kinga Kucharska – print buying manager w MediaCom Warszawa
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?
- wprowadzenie Nowego Dnia
Co było największym zaskoczeniem?
- odejście Oliviera Voigt'a z G+J.
- zarzucenie strategii AWR Wprost
- wprowadzenie i porażka biznesowa tygodnika Ozon
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?
- Witold Woźniak - rozwój portfolio wydawnictwa (Pani), zmiana układu sił w segmencie tygodników i miesięczników Kobiecych (Tina, Swiat Kobiety). Stabilna polityka cenowa (reklamy).
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?
Duże zmiany w G+J, pojawienie sie nowych tytułów na rynku, rozwój rynku dzienników.
Czego sobie Pani życzy w nadchodzącym roku?
wszystkiego najlepszego :-)
OOH i Kino
Na pytania odpowiada Małgorzata Osiecka – Outdoor Media Buying Supervisor w MediaCom Warszawa
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?
Moim zdaniem rok 2005 okazał sie dosc stabilny. Nie zaszły większe zmiany na rynku w stosunku do roku poprzedniego.
Końcówka roku pokazała, że kolejna firma reklamy zewnętrznej tj. Clear Channel zamierza śladem firmy Cityboard i News Outdoor rozwinąć sieć nośników 6x3 frontlight. Największe zmiany zatem odnotowaliśmy właśnie w ramach firmy Clear Channel, która dodatkowo wprowadziła na rynek sieci dedykowane: City Youg i City FMCG. Poza tym byliśmy świadkiem zmiany nazwy lidera tablic formatu 12x3 z dawnej Town & City na News Outdoor. W 2005 r. nastąpiła silna rozbudowa sieci tablic 6x3 frontlight w firmie Stroer i News Outdoor. Ponadto pojawiły sie nowe formaty na rynku komunikacji miejskiej: megabusy (monitorowane systemem GPS) i megatramy. Ponadto utrzymywał sie trend podnoszenia jakości ofert większości dostawców.
Co było największym zaskoczeniem?
Nie zaobserwowaliśmy spektakularnych wydarzeń, które szczególnie mogły nas zaskoczyć. Największa niespodzianka była rozbudowa sieci tablic 6x3 frontlight przez firme CCP.
Na ile Pani szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?
Myśęe, ze rok 2005 powinien zamknąć sie w kwotach 400 - 450 mln zł netto, o ile wzrost gospodarczy utrzyma dotychczasowa dynamikę.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?
Rok 2005 byl rokiem stabilizacji, bez spektakularnych zdarzeń, które miałyby istotny wpływ na rynek. Nie odnotowaliśmy zatem osobowości, które przyczyniłyby sie do rozwoju/zmian rynku.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?
Rok 2006 będzie rokiem badań, negocjacji przystąpienia pozostałych graczy do spółki PBO która na dzień dzisiejszy tworzą AMS i Clear Channel.
Dodatkowo będzie rokiem badania citylightów, czyli kolejnego etapu prac PBO.
Myśle, że śladem firmy CCP zostaną tworzone gotowe sieci nośników dedykowanych skierowane do konkretnych grup celowych.
Przewidujemy powstanie sieci nośników luksusowych, konkurencyjnych do oferty AMS-u, który dysponuje backlightami 6x3.
Myślimy, iż w roku 2006 klienci będą używać więcej nośników niestandardowych, szukać nowych rozwianąń precyzyjniej docierających do grup docelowych.
Czego sobie Pan życzy w nadchodzącym roku?
Życzę sobie by w roku 2006 nasi Klienci z jeszcze większym zaufaniem podchodzili do kampanii outdoorowych, wyzbyli sie wątpliwości co do skuteczności tego medium.
Ponadto, by udział wydatków reklamowych właśnie na to medium stale wzrastał. By obsługa oferowana przez naszych dostawców była na najwyższym poziomie. Chciałabym zaobserwować większe zaangażowanie osób pracujących po stronie agencji kreacyjnych w odpowiedni wybór przekazu reklamowego na zaplanowane przez nas nośniki.
Radio
Na pytania odpowiada Ewa Osińska – Radio Buying Manager w MediaCom Warszawa
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2005 roku?
W minionym 2005 roku nie było raczej jednego najbardziej spektakularnego zjawiska na rynku radiowym.
Nie znaczy to, ze na rynku radiowym nic się nie działo, wręcz przeciwnie.
Jeśli do "zjawisk" zaliczymy próby podźwignięcia wyników słuchalności stacji radiowych, można wskazać na Robbie Williamsa z radiem Zet. Bardzo skrajnie oceniana kampania, która rozpoczęła się we wrześniu 2005, zaowocowała w ostatnich 2 falach badan (10, 11 2005) wzrostami słuchalność. Dwa miesiące pozytywnych wyników pozwala przypuszczać, że to początek trwałego zjawiska wzrostowego.
Nie wiemy na ile sama postać znanego piosenkarza, a na ile zmiana formatu radia Zet na "czułe granie" wpłynęła na lepsze wyniki słuchalności. Format ten zbliżony jest do wypróbowanego wcześniej z powodzeniem przez sieć Plus - "łagodne przeboje”.
Inne znaczące i godne odnotowania zjawiska to zmiany, krystalizacja formatów lub podziały większych sieci właścicielskich stacji lokalnych.
Co było największym zaskoczeniem?
Nawiązując do radia Zet: zaskoczeniem jest zmiana formatu. Zaskakuje również niespójność jakościowo-ilościowych wyników kampanii radia Zet. Wzrost słuchalności radia Zet odbył się głównie dzięki grupie powyżej 40 roku życia, ze średnim i wyższym wykształceniem, o wysokich dochodach. Właśnie ci słuchacze zadecydowali o lepszych wynikach Zet. Pozwala to na wniosek, ze decydującą rolę odegrała zmiana formatu, a nie postać idola w reklamie.
Radio Zet odcina się po raz pierwszy od bezpośredniego konkurowania z największym graczem na rynku radiowym RMF FM.
Zaskakuje również mobilizacja rynku lokalnego, głównie dzięki dużym sieciom. Stacje lokalne odnotowały największe wzrosty udziałów w rynku słuchalności w 2005 roku w porównaniu do stacji ogólnopolskich (spadki).
Duże zaskoczenie w małej skali …radio Classic Łódź zmienia nazwę na radio Pogoda…
Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2005 roku?
Wzrost gospodarczy, jak mówią prognozy utrzyma dotychczasową dynamikę, co daje duże prawdopodobieństwo dalszego wzrostu udziału radia w torcie reklamowym. Szacunki to ok. 450 –480 mln netto.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2005 roku wywarli największy wpływ na rynek?
Raczej ludzie – decydenci sieci Eska. Kontynuacja wielkiej aktywności Eski i sukcesy na rynku – zdobycie jednoznacznej dominacji w grupie docelowej core. Powołanie nowej sieci Vox dzięki przejęciu części stacji byłej sieci Plus. Ten rok upłynął pod znakiem ZPR.
Również grupa radiowa Adpoint zasługuje na uznanie swojej konsekwencji i logicznej strategii – konsolidowanie formatów wokół specyficznego rockowo-osobowościowego Antyradia i dance stacji Planeta oraz zdobycie części stacji Plus pozostających przy dotychczasowym udanym formacie łagodne przeboje.
Na uwagę zasługuje też sukces ludzi RMF-u, którzy jak się wydaje znaleźli alternatywę sieci lokalnej odtwarzając ją na lokalnych rynkach - tworząc spójną grupę RMF Maxxx. Po udanym debiucie w Krakowie, stacje RMF Maxxx są już obecne w 6 miastach.
Co wydarzy się w branży w 2006 roku?
Jeśli utrzymają się zmiany strukturalne radia Zet, należałoby się spodziewać ciekawego i od lat nieosiągalnego zjawiska oddalania się od siebie bliźniaczo podobnych struktur słuchacza RMF FM i radia Zet.
Można spodziewać się, że zapoczątkowane w 2005 roku zmiany na rynkach lokalnych będą kontynuowane, ciekawe jak rozwiną się losy podzielonej na Vox i Plus dużej sieci Plus, jak poradzi sobie Agora z rozpoczętym i kontynuowanym procesem utrzymania kilku formatów (Roxy, Blue, TOK, Złote Przeboje), jak bardzo rozwinie skrzydła RMF.
Czego życzy Pani sobie w nadchodzącym roku?
Z punktu widzenia domu mediowego, życzylibyśmy sobie większej elastyczności, rozumnego, profesjonalnego działania stacji radiowych.
Dołącz do dyskusji: