Reklama piwa Tatra nieetyczna
Internetowa reklama piwa Tatra (Grupa Żywiec) pod hasłem “Tatry się należą” emitowana m.in. w serwisie YouTube narusza Kodeks Etyki Reklamy, bo bezpośrednio nawiązuje do elementów związanych z wypoczynkiem i relaksem - orzekła Komisja Etyki Reklamy. “Grupa Żywiec tą reklamą kreuje błędny obraz męskich spotkań towarzyskich, które mają mieć swój schemat nierozerwalnie połączony z alkoholem” - czytamy w uzasadnieniu.
KER zajmowała się internetową reklama piwa Tatra na YouTube realizowaną pod hasłem “Tatry się należą”. Autor skargi wskazał, że w reklamie promowano piwo nawiązując do okoliczności relaksu i wypoczynku.
“Napracowałeś się, nadźwigałeś, narobiłeś się, czujesz się zmęczony – zasłużyłeś na Tatry. Pokazane dwa egzemplarze piwa Tatra” - napisano w skardze. - “Reklama piwa nie może kojarzyć się z relaksem, odpoczynkiem, rozluźnieniem napięcia, sposobem na stres ani do tych rzeczy jakkolwiek nawiązywać. W słowach i obrazie chamska manipulacja – zasługujesz na Tatry. W tle obrazy z wędrówek po górach” - zaznaczył skarżący.
Grupa Żywiec w odpowiedzi na zarzuty podkreśla, że marka Tatra to piwo, które górski charakter ma w samej nazwie. Komunikacja marketingowa od początku istnienia marki miała silny związek z polskimi górami, a wykorzystanie ich krajobrazu jest czymś oczywistym.
Grupa Żywiec: “nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu”
“Reklama skierowana jest do przeważającej grupy konsumentów, tj. mężczyzn, z których duża część wykonuje prywatnie lub zawodowo czynności wymagające wysiłku fizycznego. Przekaz zachęca do zachowania balansu między pracą a odpoczynkiem. Promuje również docenianie męskiego trudu wkładanego w codzienne czynności i nagrodę w postaci celebrowania wolnego czasu” - przekonuje Grupa Żywiec w odpowiedzi do KER. Zaznacza też, że skarżony przekaz jest przykładem męskiego wyjazdu w góry, który pozytywnie wpływa na sprawność fizyczną i kondycję psychiczną oraz utrzymywanie relacji społecznych. “Postawa przedstawionych bohaterów nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu. Postaci nie podejmują aktywności zagrażających ich życiu czy bezpieczeństwu” - wskazuje producent piwa Tatra.
Dodaje, że reklama nie ogranicza możliwości wypoczynku do spożycia alkoholu. Nie można wnioskować, że poziom stresu jest jakkolwiek uzależniony od spożytej ilości piwa.
“Błędny obraz męskich spotkań”
KER nie podzieliła argumentacji Grupy Żywiec. Uznała, że reklama Tatry pod hasłem “Tatry się należą” narusza Kodeks Etyki Reklamy, ponieważ bezpośrednio nawiązuje do elementów związanych z wypoczynkiem i relaksem, co jest sprzeczne z obowiązującymi zasadami etyki.
“Reklama posługuje się hasłem „Tatry się należą”, które pojawia się w kontekście nagrody za wykonywaną codzienną pracę. Jakkolwiek hasło jest dwuznaczne i nawiązuje do męskiej wyprawy w Tatry, tak – nie ulega wątpliwości, że przeciętny konsument kojarzy nazwę „Tatry” z marką reklamowanego piwa („Tatra”)” - uzasadnia KER.
W ocenie Komisji tego typu koneksja buduje błędne przeświadczenie u odbiorcy, że swoistą nagrodą za wysiłek włożony w pracę jest właśnie alkohol. “Prowadzi to do budowania przekonania, że pełnowartościowy odpoczynek możliwy jest wyłącznie w połączeniu ze spożyciem alkoholu, a inny sposób osiągnięcia stanu relaksu jest co najmniej utrudniony” - czytamy w uzasadnieniu KER, której zdaniem Grupa Żywiec tą reklamą kreuje błędny obraz męskich spotkań towarzyskich, które mają mieć swój schemat nierozerwalnie połączony z alkoholem.
KER zwraca też uwagę, że w zaskarżonej reklamie pokazane jest wprost spożywanie alkoholu na łonie natury (na tle rzeczonych Tatr) przez uczestników wyprawy. W ocenie KER spędzanie czasu w gronie znajomych, do którego odnosi się Grupa Żywiec, nie zawsze musi sprowadzać się do spożywania alkoholu. “Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Skarżonej, że promowanie tego typu nagrody w postaci celebrowania wolnego czasu nie jest społecznie szkodliwe. Również zachowanie balansu pomiędzy pracą i wypoczynkiem nie powinno być wyznaczane przez zawartość alkoholu we krwi. Nie może ujść uwadze, że przekaz jest szkodliwy dodatkowo w obliczu problemu alkoholizmu, z jakim zmaga się pewna część społeczeństwa” - dodaje KER.
Dołącz do dyskusji: Reklama piwa Tatra nieetyczna