SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie sprzedaż w sklepach, ale wartość transakcji niższa

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu  i CMR Panel, w maju 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,5 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 6 proc. rok do roku

W maju klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,6 opakowań produktów, przy czym ponad połowa transakcji obejmowała 1-2 towary, a tylko w co dwudziestym koszyku pojawiało 10 lub więcej produktów.

Odsetek klientów robiących duże zakupy w tym formacie sklepów spada z roku na rok, najwyższy był na początku pandemii – jeszcze w maju 2020 r. powyżej 10 produktów kupował co 12. klient. Mimo spadającej liczby opakowań w koszyku systematycznie rośnie średnia wartość transakcji - wskazują autorzy opracowania z Polskiej Izby Handlu  i CMR Panel.

W maju 2023 r. w porównaniu z kwietniem liczba transakcji zwiększyła się o 13 proc., łączna wartość sprzedaży zwiększyła się w tym czasie o niemal 7 proc.

Rośnie wartość pojedynczych zakupów

Średnia wartość jednorazowych zakupów w maju 2023 r. wynosiła 21,48 zł, czyli aż o 13 proc. więcej niż przed rokiem. W maju już niemal 9 proc. transakcji dokonywanych w sklepach małoformatowych miała wartość powyżej 50 zł – to znacznie więcej niż było w poprzednich latach (więcej nawet w porównaniu z majem 2020 r., kiedy kończył się lockdown).

Wyższa wartość koszyków to efekt rosnących cen – niemalże wszystkie kategorie produktowe mocno podrożały w ujęciu rok do roku, widać jednak, że wzrosty z miesiąca na miesiąc nie są już tak duże jak to było w 2022 r., a w przypadku masła, oleju czy mleka średnie ceny są nawet niższe niż w kwietniu - wskazano w raporcie PIH i CMR.

Tańsze masło, droższa wódka

W ujęciu rok do roku różnice zarówno w cenach, jak i w liczbie sprzedanych opakowań są wciąż duże. Sprzedaż cukru, za który trzeba płacić o 50 proc. więcej niż rok temu, spadła o 20 proc., sprzedaż mleka obniżyła się w tym czasie o 14 proc., a oleju – o 10 proc.

Wyjątkiem jest masło, które w maju kosztowało o ponad 20 proc. mniej niż rok wcześniej (choć wciąż o 10 proc. więcej niż w maju 2021 r.) i odnotowało niewielki wzrost sprzedaży w przeliczeniu na kilogramy.

Podwyżka akcyzy przełożyła się na wzrost cen wszystkich wariantów i pojemności wódek, jednak procentowo (i najbardziej odczuwalnie dla sowich odbiorców) podrożały wódki czyste z segmentu ekonomicznego.

W maju 2023 r. za półlitrową butelkę takiej wódki klienci sklepów małoformatowych płacili o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmniej podrożały natomiast warianty smakowe (o około 6 proc.) o obniżonej zawartości alkoholu. W efekcie łączna sprzedaż wódek czystych w przeliczeniu na litry spadła rdr o 14 proc. (w czym największy udział miały najtańsze trunki), natomiast smakowych tylko o 6 proc..

Chłodna pierwsza połowa maja przełożyła się na spadek sprzedaży kategorii wrażliwe na pogodę – klienci kupili o 11 proc. mniej litrów piwa niż przed rokiem oraz o 11 proc. mniej opakowań lodów, gorzej niż w maju 2022 r. sprzedawały się również wody i napoje gazowane - wyliczono w raporcie.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Dołącz do dyskusji: Rośnie sprzedaż w sklepach, ale wartość transakcji niższa

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl