„Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” na czele. Dane sprzedaży e-wydań dzienników w Polsce
W styczniu br. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych pierwsze było „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w styczniu 2016 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 053 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 9,22 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 307 egz., o 20,21 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zmniejszyła się rok do roku o 0,11 proc. do 2 767 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 20,24 proc. do 339 egz., osiągnęła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Spadła ona z miejsca szóstego na siódme.
W styczniu 2016 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego miesiąca 2015 roku zmalał o 12,91 proc. i wyniósł 742 egz.
ZKDP | styczeń | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Rzeczpospolita | 11 053 | 60 077 | 10 120 | 57 924 |
Dziennik Gazeta Prawna | 10 307 | 53 083 | 8 574 | 57 374 |
Puls Biznesu | 2 767 | 10 050 | 2 770 | 10 703 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 2 200 | 4 895 | 1 987 | 4 915 |
Gazeta Wyborcza | 1 816 | 153 929 | 2 238 | 168 860 |
Przegląd Sportowy | 342 | 27 550 | 372 | 28 555 |
Gazeta Polska Codziennie | 339 | 21 894 | 425 | 18 937 |
Fakt Gazeta Codzienna | 209 | 314 918 | 237 | 324 940 |
Super Express | 0 | 152 007 | 0 | 157 625 |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w styczniu 2016 roku należała do „Echo Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 1 576 egz., po wzroście o 16,48 proc.
Z dziesiątego na drugie miejsce awansował „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 941 egz., po wzroście o 711,21 proc. - największym w zestawieniu.
Na podium znalazł się jeszcze „Głos Wielkopolski” (Polska Press Grupa), którego średni wynik e-wydań zwiększył się o 36,90 proc. do 627 egz. W styczniu 2015 roku tytuł ten był drugi.
Największy spadek z kolei odnotował „Dziennik Zachodni” (również Polska Press Grupa), który w rankingu spadł z miejsca 6. na 12. Średni wynik tej gazety zmalał bowiem o 37,26 proc. i ostatecznie wyniósł 165 egz.
ZKDP | styczeń | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | ||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem |
Echo Dnia | 1 576 | 17 933 | 1 353 | 22 666 |
Polska Dziennik Bałtycki | 941 | 22 208 | 116 | 26 204 |
Głos Wielkopolski | 627 | 28 424 | 458 | 33 031 |
Dziennik Łódzki | 583 | 21 870 | 72 | 25 587 |
Gazeta Codzienna Nowiny | 446 | 15 792 | 116 | 17 316 |
Gazeta Pomorska | 301 | 39 085 | 355 | 43 586 |
Głos - Dziennik Pomorza | 279 | 21 226 | 267 | 24 159 |
Gazeta Lubuska | 249 | 19 709 | 297 | 21 875 |
Polska Gazeta Krakowska | 247 | 15 472 | 193 | 18 509 |
Nowości - Dziennik Toruński | 204 | 12 104 | 104 | 13 547 |
Polska Gazeta Wrocławska | 201 | 15 305 | 259 | 18 117 |
Dziennik Zachodni | 165 | 36 174 | 263 | 45 464 |
Nowa Trybuna Opolska | 146 | 13 407 | 109 | 15 635 |
Express Bydgoski | 139 | 10 857 | 91 | 12 001 |
Dziennik Polski | 104 | 17 401 | 147 | 20 194 |
Polska Metropolia Warszawska | 104 | 3 621 | 69 | 3 799 |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 84 | 12 799 | 30 | 16 427 |
Kurier Lubelski | 76 | 3 910 | 18 | 4 765 |
Kurier Poranny | 52 | 4 926 | 29 | 5 578 |
Kurier Szczeciński | 50 | 10 307 | 45 | 12 589 |
Gazeta Współczesna | 38 | 5 777 | 55 | 6 971 |
Express Ilustrowany | 36 | 27 134 | 20 | 31 602 |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” na czele. Dane sprzedaży e-wydań dzienników w Polsce