W Polsce coraz szersza oferta samochodów elektrycznych, najtańszy Renault Twizy (analiza)
Na polskim rynku zwiększa się oferta samochodów elektrycznych. Wzrastają pojemności baterii, a pojazdy dysponują coraz dłuższymi zasięgami i coraz lepszymi osiągami. Barierą wciąż jednak pozostają wysokie ceny - wynika z "Katalogu pojazdów elektrycznych 2018" opublikowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
- Od momentu publikacji ubiegłorocznej edycji Katalogu, oferta koncernów motoryzacyjnych powiększyła się o szereg niezwykle ciekawych modeli. Elektryki stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i pod wieloma względami mogą stanowić już realną alternatywę dla samochodów spalinowych. W Polsce można kupić niemal wszystkie modele EV dostępne na zachodzie Europy - stwierdził Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.pl.
W tegorocznej edycji katalogu zaprezentowano w sumie 52 modele samochodów całkowicie elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) oraz hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).
Najtańszy Renault Twizy
Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym w Polsce pozostaje Renault Twizy (od 53 200 zł). Za smarta EQ, w wersji dwu- i czterodrzwiowej oraz cabrio trzeba zapłacić od 94 500 do 108 300 zł. Miejski Volkswagen e-Up! to wydatek rzędu 116 590 zł. Kolejnymi pojazdami w zestawieniu są Renault Zoe (132 500 - 143 000 zł), Nissan Leaf (od 149 032 zł), Hyundai Ioniq Electric (od 157 500 zł), Volkswagen e-Golf (od 164 890 zł), a także BMW i3 wraz z usportowioną wersją i3s (165 000 zł i 179 700 zł).
W zestawieniu znalazły się także zeroemisyjne pojazdy dostawcze: Renault Kangoo Z.E. (117 900 - 127 900 zł netto) oraz Nissan e-NV200 Furgon za 129 500 zł netto (osobowy Nissan e-NV200 Evalia kosztuje od 139 857 zł netto).
Najdroższy samochód elektryczny to Jaguar I-Pace
Katalog zamyka najdroższy samochód całkowicie elektryczny w Polsce, czyli Jaguar I-Pace, za którego trzeba zapłacić co najmniej 354 900 zł. Brytyjski model dysponuje jednak największym zasięgiem na jednym ładowaniu – 540 km wg cyklu NEDC (480 km wg cyklu WLTP) i największą baterią o pojemności 90 kWh. Dla porównania, zasięg Renault Zoe wynosi 400 km (41 kWh) i jest podobny do zasięgu drugiej generacji Nissana Leafa - 378 km (40 kWh). Od 270 kmdo 300 km na jednym ładowaniu pokonują: Volkswagen e-Golf (300 km; 35,8 kWh), BMW i3 oraz i3s (280-300 km; 33,2 kWh), Hyundai Ioniq Electric (280 km; 28 kWh), Nissan e-NV200 (280 km; 40 kWh) oraz Renault Kangoo (270 km; 33 kWh). 160 km przejedzie Volkswagen e-Up! (18,7 kWh), podobny dystans elektryczne smarty (155-160 km; 17,6 kWh). Najmniejszym zasięgiem może pochwalić się Renault Twizy (100 km; 6,1 kWh).
- Ceny hybryd typu plug-in, których oferta jest znacznie bardziej bogatsza, zaczynają się od 125 900 zł za Kia Niro Plug-in Hybrid, a kończą na niemal milionie złotych. Za Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive trzeba zapłacić 968 780 zł - powiedział Wiśniewski.
BMW i8 Roadster to koszt 700 100 zł, a BMW i8 Coupe´ - 636 800 zł. Za Land Rovera Range Rovera PHEV trzeba zapłacić 556 800 zł, a za BMW 740Le xDrive iPerformance - 503 500 zł. Audi Q7 e-tron quattro to wydatek 404 700 zł, Volvo XC90 T8 AWD Twin Engine - 345 200 zł, a BMW X5 xDrive40e iPerformance - 333 500 zł. Znacznie mniejsze koszty wiążą się z zakupem takich modeli jak np. Toyota Prius Plug-in Hybrid (od 152 900 zł) czy Mini Countryman Cooper S E All4 (od 149 500 zł).
"Katalog pojazdów elektrycznych 2018" przedstawia modele samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in, dostępne w Polsce w połowie czerwca 2018 r. Publikacja dostępna jest do pobrania tutaj (plik PDF). PSPA uruchomiło również aktualizowaną na bieżąco, internetową wersję katalogu, dostępną pod adresem www.elektromobilni.pl. Partnerami stowarzyszenia w ramach prac przy katalogu są firmy ING Bank Śląski i Garo.
Dołącz do dyskusji: W Polsce coraz szersza oferta samochodów elektrycznych, najtańszy Renault Twizy (analiza)