ZPR Media: 50,5 mln zł ze sprzedaży „Super Expressu” i książek, 31,3 mln zł z reklam, 9 mln zł odpisów dot. Ruchu
W ub.r. firma ZPR Media, wydająca wówczas „Super Express”, miała 50,49 mln zł wpływów ze sprzedaży prasy i książek, 19,36 mln zł z reklam prasowych, 8,83 mln zł z internetowych i 3,12 mln zł z telewizyjnych. Dokonała 9,2 mln zł odpisów dotyczących głównie należności od Ruchu. Łącznie zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 47,4 proc. do 130,62 mln zł, wskutek sprzedaży spółek telewizyjnych i magazynów.
Przychody sprzedażowe ZPR Media zmalały z 248,22 mln zł w 2017 roku do 130,62 mln zł w ub.r. W największym stopniu przyczynił się do tego spadek przychodów z reklam telewizyjnych z 75,09 do 3,12 mln zł.
Wynika to z faktu, że pod koniec 2017 roku grupa kapitałowa ZPR Media sprzedała Telewizji Polsat za 103 mln zł swoje kanały telewizyjne Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV, Vox Music TV, Fokus TV i Nowa TV (w przypadku nadawcy dwóch ostatnich Polsat przejął 49 proc.). W konsekwencji w ub.r. spółka ZPR Media zanotowała tylko 23,77 mln zł wpływów od podmiotów powiązanych z nią, natomiast w 2017 roku było to 109,66 mln zł.
Mniej z prasy i reklam, więcej z licencji i druku
W pionie prasowo-internetowym ZPR Media z końcem 2017 roku przestał zajmować się wydawaniem magazynów „Murator”, „Architektura-murator”, „Moje Mieszkanie”, „M jak mieszkanie”, „Dobre Wnętrze”, „Zdrowie”, „M jak mama” i „Podróże”, które przejął Time, inna spółka z grupy ZPR Media. Nadal był natomiast wydawcą „Super Expressu” i jego portalu internetowego SE.pl, kontrolował też uruchomione wiosną ub.r. Wydawnictw Harde.
ZPR Media z związku ze sprzedażą innej spółce magazynów zanotował spadki wpływów ze sprzedaży prasy oraz reklam prasowych i internetowych. Przychody ze sprzedaży prasy i książek zmalały o 19,9 proc. do 50,49 mln zł, z reklam prasowych - o 51,7 proc. do 19,36 mln zł, a z reklam internetowych - o 60,9 proc. do 8,83 mln zł.
- Spółka spotyka się z bardzo intensywną konkurencją we wszystkich segmentach biznesowych w jakich działa. Konkuruje o przychody reklamowe z wydawcami prasowymi i internetowymi, agencjami reklamowymi oraz światowymi gigantami jak Google czy Facebook. Spółka zabiega o przychody ze sprzedaży prasy, na niezwykle trudnym rynku, który kurczy się od lat, co jest efektem zmiany konsumpcji mediów - odchodzeniu od prasy tradycyjnej na rzecz internetu i nowych mediów - opisano w sprawozdaniu ZPR Media.
Według danych ZKDP w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Super Expressu” wynosiła 117 649 egz., o 8,52 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast portal SE.pl w maju br. zanotował 6,74 mln realnych użytkowników i 75,25 mln odsłon, a w maju ub.r. miał 6,34 mln użytkowników i 43,54 mln odsłon.
Z kolei wpływy ZPR Media z usług druku wzrosły w skali roku o 0,7 proc. do 5,92 mln zł, a z licencji i sublicencji - o 27,7 proc. do 22,35 mln zł. Przychody ze sprzedaży praw autorskich podskoczyły z 581,9 tys. zł do 2,52 mln zł, a wpływy określone jako Program TV - z 476,4 tys. zł do 4,95 mln zł.
W zakresie działalności zaniechanej spółka zanotowała w ub.r. 88,04 mln zł wpływów i 85,85 mln zł kosztów, osiągając 1,77 mln zł zysku.
9 mln zł odpisów związanych z Ruchem
W ub.r. ZPR Media utworzył 9,05 mln zł odpisu na należności krótkoterminowe dochodzone w trybie sądowym i 190,1 tys. zł na należności z tytułu dostaw i usług. Jednocześnie firma rozwiązała i wykorzystała 1,68 mln zł wcześniejszych odpisów. W efekcie ich wartość wzrosła w ciągu roku z 3,09 do 10,65 mln zł.
W sprawozdaniu wydawca zaznaczył, że odpisy są związane z przyspieszonym postepowaniem układowym (PPU) prowadzonym wobec Ruchu. To ZPR Media i Time złożyły pod koniec sierpnia ub.r. wnioski o upadłość kolportera, na co ten zawnioskował o PPU. Obaj wydawcy należą do grupy większych wierzycieli spółki, wobec których ma po minimum 1 mln zł zobowiązań. Zgodnie z układem zawartym w kwietniu br. ich należności mają zostać zredukowane o 80 proc., przy czym pod koniec maja sąd uwzględnił skargi i odmówił zatwierdzenia obu zawartych układów (drugi dotyczy podmiotów z mniejszymi wierzytelnościami).
Odpisów dotyczących należności od Ruchu dokonali też inni duzi wydawcy. Ci notowani na warszawskiej giełdzie informowali o tym na bieżąco: Gremi Media na przełomie ub. i br. odpisało 3,92 mln zł z 4,9 mln zł środków od Ruchu zagrożonych nieściągalnością, a Agora w lipcu ub.r. odpisała 13,6 mln zł, a w wynikach za ostatni kwartał ub.r. dodała jeszcze 3,3 mln zł.
Natomiast Edipresse Polska w opublikowanym właśnie sprawozdaniu za ub.r. spisało na straty 8,3 mln zł należności od Ruchu.
Koszty i zatrudnienie w dół o połowę, zysk zamiast straty sprzedażowej
Koszty operacyjne ZPR Media w ub.r. wyniosły 118 mln zł, co wobec 256,45 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 54 mln zł. Najbardziej w dół poszły wydatki na usługi obce - ze 147,13 do 48,91 mln zł.
Nakłady na zużycie materiałów i energii zmalały z 28,74 do 21,08 mln zł, na wynagrodzenia - z 57,59 do 35 mln zł, a na amortyzację - z 11,69 do 6,32 mln zł.
W związku ze sprzedażą stacji telewizyjnych i magazynów prawie o połowę zmniejszyło się zatrudnienie w ZPR Media - z 569,27 etatów w 2017 roku do 292,66 rok później.
Spółka osiągnęła w ub.r. 12,62 mln zł zysku sprzedażowego, podczas gdy rok wcześniej miała 8,23 mln zł straty. Za to zysk operacyjny skurczył się w skali roku z 39,24 do 2,9 mln zł. W 2017 roku, w związku ze sprzedażą stacji telewizyjnych i magazynów, firma zanotowała 49 mln zł wpływów z rozchodu niefinansowych aktywów trwałych.
Przychody finansowe ZPR Media zwiększyły się rok do roku z 49,5 do 509,4 tys. zł, a koszty finansowe zmniejszyły z 2,81 do 1,57 mln zł.
Wydawca osiągnął w ub.r. 1,84 mln zł zysku brutto i 899 tys. zł zysku netto, wobec odpowiednio 36,48 i 34,28 mln zł rok wcześniej.
ZPR Media już bez „Super Expressu” i Hardego, stawia na produkcję wideo
Z początkiem br. Grupa Super Express i Wydawnictwo Harde zostały przeniesione z ZPR Media do Time SA. Czym teraz zajmuje się ta pierwsza firma?
- W kolejnym roku spółka chce koncentrować swoje działanie na segmencie produkcji telewizyjnej i wideo, konsekwentnie realizując strategię rozwoju w tym obszarze. Dotychczasowe doświadczenia dowodzą, że firma dysponuje dużym potencjałem, który potrafi umiejętnie rozwijać, oferując kompleksowe usługi produkcyjne, od wykreowania idei komunikacyjnej poprzez tworzenie scenariuszy, projektowanie oprawy graficznej, produkcję, postprodukcję aż po emisję - zapowiedziano w sprawozdaniu.
Firma na koniec ub.r. nie miała żadnych zobowiązań długoterminowych z tytułu kredytów, pożyczek ani obligacji, natomiast krótkoterminowe zobowiązania kredytowe zmalały w skali roku z 19 do 10,78 mln zł.
Dołącz do dyskusji: ZPR Media: 50,5 mln zł ze sprzedaży „Super Expressu” i książek, 31,3 mln zł z reklam, 9 mln zł odpisów dot. Ruchu
Pan Janusz, co robi meble zarabia więcej. A tak się nie sadzi, jak te wszystkie żałosne mediowe spółki.