Superauto.pl dalej przyspiesza. Wirtualna Polska wciąż bez dywidendy
Platforma Superauto.pl, której 51 proc. udziałów ma Wirtualna Polska Holding, w ub.r. zanotowała kolejny wzrost przychodów, natomiast zmniejszył się jej zysk. Zmalała sprzedaż aut z jej własnej oferty, a podskoczyły koszty pozyskiwania klientów. Przez trzy lata Wirtualna Polska nie pobrała dywidendy od spółki.
W sprawozdaniu Wirtualnej Polski Holding podano, że w ub.r. Superauto.pl wypracowało 153,35 mln zł przychodów i 9,04 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej. Rok wcześniej, według raportu Wirtualnej Polski, było to 134,68 mln zł przychodów i 14,03 mln zł zysku z działalności kontynuowanej.
WP zaznaczyła, że w czwartym kwartale ub.r. Superauto.pl osiągnęło jednocyfrowy wzrost przychodów, głównie dzięki wysokiej dwucyfrowej dynamice w obszarze pośrednictwa w finansowaniu zakupu aut i ubezpieczeń.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska szykuje kolejne przejęcia. Sprzedaje coraz więcej reklam u innych
- Ogólną dynamiką przychodów obniżyła sprzedaż samochodów własnych, co wynikało ze spadku udziału samochodów własnych w miksie sprzedażowym - opisano.
- Jeszcze przed pandemią wystartowaliśmy z pilotażowym projektem związanym z zakupem samochodów na własną książkę. Trafiliśmy wtedy na idealny moment, bo na rynku dostęp samochodów był mocno ograniczony przez lockdown. W ten sposób udało nam się zyskać przewagę nad dealerami, ponieważ posiadaliśmy samochody, które od ręki mogliśmy oferować naszym klientom. Dodatkowym atutem był fakt, że prowadziliśmy sprzedaż w Internecie. Odpowiednie przygotowanie dało nam wiatr w żagle, bo ludzie po prostu nie chcieli jeździć do autoryzowanych dealerów - przypomina Kamil Makula, CEO Superauto.pl.
Wiadomo, że dealerzy też częściowo pracowali zdalnie albo w ogóle byli zamknięci, dlatego też możliwości zakupu samochodów były ograniczone, a my mieliśmy tu sporą przewagę. W ubiegłym roku skupiliśmy się na poprawieniu efektywności wewnętrznej, co pozwoliło nam uzyskać dwucyfrową dynamikę wzrostu, zarówno w wolumenie sprzedaży samochodów z finansowaniem, jak i średniej prowizji z finansowania - dodaje.
Natomiast rentowność Superauto.pl obciążył znaczący wzrost kosztów przyciągnięcia użytkowników na stronę oraz presja płacowa ze strony pracowników. Dodano, że spółka „jest w trakcie dostosowywanie swojej bazy kosztowej do sytuacji rynkowej”.
Na ową sytuację w branży motoryzacyjnej składają się m.in. wzrost dostępności samochodów osobowych i premium (kłopoty w tym zakresie w trakcie lockdownów już dawno minęły) oraz dość wysokie ceny nowych aut (w grudniu ub.r. średnia ważona wynosiła 178 tys. zł, o 6 proc. więcej niż przed rokiem), które w warunkach wysokich stóp procentowych zmniejszają możliwości zakupowe klientów.
W ub.r. w Polsce zarejestrowano 540 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych (do 3,5 tys. tony), po wzroście o 12 proc. rok do roku, ale nadal o 14 proc. mniej niż w 2019 roku.
- Ludzie nie mają już obaw, jeśli chodzi o zakup samochodu przez Internet. Ponadto nie czują też potrzeby oglądania samochodu przed jego zakupem. Pomimo tego, że klienci coraz częściej decydują się na kupowanie samochodu na odległość, to jednak w dalszym ciągu najchętniej wybieraną formą nabycia nowego auta jest zakup stacjonarny. Mamy świadomość tego, że nasz model biznesowy nie jest łatwy, ale od ponad 20 lat prowadzimy go z sukcesami. Natomiast jeśli chodzi o inflację i wysoki nominalny wzrost wynagrodzeń, to zjawisko, które dotyczy wielu firm, dla niektórych z nich może okazać się ono niszczące – komentuje Kamil Makula.
Wirtualna Polska nie wypłaca dywidendy z Superauta
Zeszłoroczny wzrost przychodów Superauto.pl to kontynuacja trendu utrzymującego się od kilku lat. Według sprawozdań Wirtualnej Polski w 2021 roku platforma zanotowała 94,89 mln zł wpływów i 10 mln zł zysku netto, a w 2020 roku - 22,01 mln zł przychodów i 5,32 mln zł zysku, a rok wcześniej - 8,24 mln zł wpływów i 4,83 mln zł skorygowanego zysku EBITDA.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska rośnie dzięki turystyce. Mniej z reklam i subskrypcji, zysk w górę
Wirtualna Polska pod koniec 2018 roku za 50,8 proc. udziałów Superauta zapłaciła 21,1 mln zł. Przejęta spółka nie wypłaciła jak dotąd żadnej dywidendy. W 2018 roku zanotowała 33,1 tys. zł straty netto, a rok później - 1,16 mln zł.
Z 3,5 mln zł zysku netto wypracowanego w 2020 roku 2,51 mln zł zasiliło kapitał zapasowy, a 994,9 tys. zł przeznaczono na pokrycie wcześniejszych lat. Kapitał zapasowy w całości zasiliły jej zyski netto z 2021 roku (8,53 mln zł) i 2022 (12,92 mln zł). Walne zebranie dotyczące wyników w ub.r. jeszcze się nie odbyło.
Dzięki niewypłacaniu dywidend Superauto.pl na koniec 2022 roku miało już 45,65 mln zł kapitałów własnych (z czego 32,73 mln zł w kapitale zapasowym), podczas gdy na koniec 2018 roku było to zaledwie 1,9 tys. zł.
Wirtualna Polska Holding w 2021 roku udzieliła Superautu pożyczki stockowej do kwoty 15 mln zł na zakup oferowanych samochodów. Do końca ub.r. spółka wykorzystała 13,2 mln zł z tej pożyczki.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W bilansie Wirtualnej Polski Holding na koniec ub.r. 51 proc. udziałów Superauto.pl było wycenionych na 18,53 mln zł, tyle samo co rok wcześniej. Wartość firmy obniżono z 22,13 mln zł w 2021 roku.
Na koniec ub.r. aktywa netto Superauto.pl wynosiły 52,81 mln zł, wobec 43,77 mln zł rok wcześniej i 19,37 mln zł na koniec 2020 roku. Mniejszościowe pakiety udziałów spółki mają jej menedżerowie: prezes Kami Makula i członek zarządu Bartosz Chojnacki (po 24,6 proc.).
Dołącz do dyskusji: Superauto.pl dalej przyspiesza. Wirtualna Polska wciąż bez dywidendy