TVP z 2,2 mld zł wpływów i 3,5 mln zł zysku w ub.r. Ma 2,7 tys. pracowników, do spłaty 350 mln zł pożyczki i 48 mln zł obligacji
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
Według sprawozdania finansowego przychody netto Telewizji Polskiej ze sprzedaży produktów zwiększyły się z prawie 1,6 mld zł w 2017 roku do 2,09 mld zł w ub.r., czyli o 31,2 proc. Najbardziej w górę poszły przychody abonamentowe nadawcy - z 621,11 do 980,26 mln zł, a więc o 57,8 proc.
Na zeszłoroczną kwotę złożyło się ok. 386 mln zł z opłat od posiadaczy zarejestrowanych odbiorników i 594 mln zł budżetu państwa w ramach rekompensaty, przyznanej pod koniec 2017 roku, za środki nieuzyskane z abonamentu w latach 2010-2017 wskutek zwolnienia z tej daniny niektórych grup społecznych.
Wiosną br. przyjęto kolejną taką rekompensatę, tym razem 1,26 mld zł za lata 2018-2019. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że 1,12 mld zł dostanie TVP, a pozostała część trafi do Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych.
Sponsoring urósł bardziej niż reklamy
Przychody TVP z emisji reklam w ub.r. wyniosły 791,41 mln zł, co wobec 700,97 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 12,9 proc. Procentowo jeszcze bardziej zwiększyły się wpływy ze sponsoringu - o 23,3 proc. do 120,46 mln zł, co wynika m.in. z tego, że w ub.r. TVP transmitowała piłkarskie mistrzostwa świata i zimowe igrzyska olimpijskie.
W sprawozdaniu podano, że biuro reklamy TVP w ub.r. sprzedało czas reklamowy w antenach głównych nadawcy średnio o 22,4 proc. drożej niż w 2017 roku, a w kanałach tematycznych - o 10,8 proc. drożej.
- W obszarze sprzedaży pakietowej większą efektywność sprzedaży realizowano na trzy sposoby: aplikując bezpośrednią podwyżkę do poszerzonego zakresu tzw. progów budżetowych (przedziału inwestycji, dla którego obowiązuje określona cena), modyfikując listę dopłat za dodatkowe usługi (przede wszystkim tzw. dopłatę za prime oraz za wyłączanie anten z pakietów) oraz intensyfikując sprzedaż w grupach innych niż podstawowa grupa rozliczeniowa. W 2017 roku lista sztywnych cen pakietowych obowiązywała dla budżetów do 8 mln zł włącznie; w roku 2018 granicę tę przesunięto do kwoty 15 mln zł - wyliczono.
- Kolejnym powodem, który umożliwił wygenerowanie wyższych przychodów było wprowadzenie do sprzedaży nowej grupy wiekowej, tj. 16+, która to grupa jest szczególnie nadreprezentowana wśród widzów anten TVP w porównaniu z konkurencją - dodano.
Wzrosły też wpływy nadawcy ze wszystkich pozostałych najważniejszych źródeł sprzedaży. Przychody z programów poszły w górę z 92,73 do 100,83 mln zł, z licencji - z 55,51 do 59,02 mln zł, z usług - z 18,78 do 30,11 mln zł, z konkursów i loterii SMS-owych - z 3,46 do 3,99 mln zł, a wpływy określone jako pozostałe - z 6,8 do 9,2 mln zł.
Ze zmiany stanu produktów spółka zanotowała w ub.r. 5,53 mln zł, a w 2017 roku - 138,29 mln zł. Natomiast koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby zwiększył się w skali roku z 41,82 do 104,13 mln zł.
Prawie 2,7 tys. etatów, dużo więcej na wynagrodzenia i usługi obce
Koszty operacyjne TVP zwiększyły się w skali roku o 22,8 proc. - z 1,68 do 2,07 mld zł.
Po ponad 300 mln zł spółka wydała w ub.r. w czterech obszarach. I tak koszty usług obcych poszły w górę o 20,4 proc. do 531,82 mln zł, nakłady na wynagrodzenia - o 21,3 proc. do 464,73 mln zł, na zużycie materiałów i energii - o 32,4 proc. do 340,16 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe zwiększyły się o 19,5 proc. do 334,37 mln zł.
Natomiast koszty podatków i opłat wzrosły z 95,28 do 144,51 mln zł, a amortyzacji - ze 170,52 do 189,54 mln zł.
W ub.r. średnie zatrudnienie w Telewizji Polskiej wynosiło 2 687,54 etatów. Najliczniej reprezentowanymi grupami zawodowymi byli pracownicy administracji (607,25 etatów), pracownicy realizacji tv i filmowej (377,15) oraz członkowie zarządu, doradcy, dyrektorzy i kierownicy (339,13). 2030,35 etatów przypadło na siedzibę główną TVP, a 657,19 na jej oddziały terenowe.
W ub.r. z firmą rozstało się 192 pracowników (w tym 49 odeszło na emeryturę lub rentę, a 62 rozwiązały umowy z nadawcą za porozumieniem stron), jednocześnie zatrudniono 301 osób.
Zysk sprzedażowy TVP zwiększył się w skali roku z 91,5 do 134,17 mln zł.
603 mln zł do zapłaty za licencje, 110 mln zł na odpisy
Pozostałe przychody operacyjne nadawcy wzrosły z 27,09 mln zł w 2017 roku do 36,48 mln zł w ub.r. W tej drugiej kwocie 10,57 mln zł stanowił zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych (m.in. nieruchomości), natomiast przychody z dotacji zwiększyły się z 2,64 do 3,9 mln zł.
Z drugiej strony pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 94,15 do 155,6 mln zł. Zaważył na tym wzrost z 44,54 do 109,59 mln zł odpisów aktualizujących wartość aktywów niefinansowych. W zeszłorocznej kwocie 107,67 mln zł dotyczyło wartości zapasów, a 1,92 mln zł - wartości należności.
W konsekwencji zysk operacyjny TVP zmalał z 24,43 do 15,04 mln zł.
W sprawozdaniu nadawca podał, że w ostatnich latach zawarł długoterminowe umowy zakupu licencji na filmy i inne treści, m.in. transmisje sportowe. Na koniec ub.r. przyszłe zobowiązania w tym zakresie wynosiły 603,49 mln zł, z czego 264,74 mln zł jest do zapłaty w br., a 338,75 mln zł w latach 2020-2029.
W ostatnim okresie najwięcej mówiło się o zakupie przez TVP praw do transmisji piłkarskiej Ekstraklasy. Publiczny nadawca wspólnie z nc+ w grudniu podpisał umowę na najbliższe dwa sezony, będzie pokazywał po jednym meczu z każdej kolejki. Według nieoficjalnych informacji TVP będzie za to płacić ok. 40 mln zł rocznie, a także ponosić część kosztów produkcji transmisji.
350 mln zł pożyczki, mniejsza pula obligacji
Przychody finansowe TVP zwiększyły się rok do roku z 8,79 do 11,73 mln zł, przy czym wpływy z odsetek zmalały z 6,02 do 4,95 mln zł. Na koniec 2017 roku, zaraz po otrzymaniu pierwszej transzy rekompensaty abonamentowej, firma miała na rachunkach i lokatach aż 183,28 mln zł, natomiast na koniec ub.r. było to 22,21 mln zł.
Z kolei koszty finansowe nadawcy minimalnie zmalały - z 24,48 do 24,39 mln zł, przy czym wartość zapłaconych odsetek wzrosła z 14,52 do 18,37 mln zł. Koszty odsetek od pożyczek poszły w górę z 2,42 do 13,37 mln zł, a te od obligacji zmalały z 9,56 do 2,37 mln zł.
W połowie 2016 roku Telewizja Polska wyemitowała czteroletnie obligacje, które kupił Bank Gospodarstwa Krajowego. Z sprawozdaniu podała, że w ub.r. wykupiła wszystkie te obligacje za 140 mln zł. Natomiast pod koniec grudnia wyemitowała kolejne papiery dłużne - o wartości 45 mln zł, na 12 miesięcy.
Z kolei w lipcu 2017 roku nadawca uzyskał od Skarbu Państwa 800 mln zł limitu pożyczkowego, z którego może korzystać w kolejnych transzach do końca br. Do końca ub.r. wziął dwie raty pożyczki w łącznej kwocie 350 mln zł, ma ją spłacić w latach 2019-2023.
Na koniec ub.r. z tytułu kredytów i pożyczek firma miała 121,87 mln zł zobowiązań krótkoterminowych i 235,94 mln zł długoterminowych, wobec odpowiednio 13,4 i 337,58 mln zł rok wcześniej.
Zysk brutto TVP zmalał z 8,73 mln zł w 2017 roku do 2,39 mln zł w ub.r., natomiast zysk netto wzrósł z 563,8 tys. zł do 3,49 mln zł. Zeszłoroczny zysk zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
Dołącz do dyskusji: TVP z 2,2 mld zł wpływów i 3,5 mln zł zysku w ub.r. Ma 2,7 tys. pracowników, do spłaty 350 mln zł pożyczki i 48 mln zł obligacji