Sprzedaż telewizorów traci impet. Ponad 10 procent mniej rok do roku
W czwartym kwartale 2021 roku dostawy telewizorów na rynek spadną rok do roku o 10,3 procent, zaś w skali półrocza o 12 procent – wynika z analiz firmy TrendForce. Przyczyny słabnącej koniunktury na rynku to kryzys spowodowany pandemią oraz rosnące ceny odbiorników.
Firma analityczna TrendForce podała, że w trzecim kwartale 2021 r. dostawy telewizorów na globalnym rynku osiągnęły liczbę 52,5 mln sztuk. To co prawda oznacza wzrost w skali kwartału o 8,3 proc., jednak w zestawieniu rok do roku spadek o 14,7 proc.
Najgorsze półrocze
Według analityków TrendForce w czwartym kwartale br. dostawy odbiorników zamkną się liczbą 59,1 mln urządzeń, to o 10,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
Czytaj także: TePanel podzielił się danymi. „Z telewizora korzysta 90 proc. Polaków, radio z DAB+ posiada niespełna 5 proc.”
Zgodnie z raportem w drugiej połowie br. dostawy telewizorów zanotują spadek o 12 proc., co będzie oznaczało najgorsze półrocze w segmencie w zestawieniu z podobnymi okresami z lat ubiegłych.
TrendForce zaznacza, że pewne „odbicie” nastąpi w obszarze odbiorników OLED – w 2021 r. dostawy tych urządzeń wyniosą 6,8 mln, o 72,8 proc. więcej w skali roku. Przyczyny? Coraz większe zdolności produkcyjne koncernu LG w fabryce w chińskim Kantonie oraz coraz mniejsze różnice w cenach pomiędzy telewizorami w technologii OLED oraz LCD. Wśród producentów liderem będzie LG wyprzedzając koncerny Sony i Panasonic.
2022 będzie lepszy?
TrendForce przewiduje, że z początkiem 2022 r. popyt na rynku telewizorów będzie się odbudowywał. 45 i 55 proc. całkowitej rocznej sprzedaży będzie miało miejsce odpowiednio w pierwszym i drugim kwartale.
Według prognoz dostawy telewizorów w 2022 r. wyniosą 217 mln sztuk, co oznacza wzrost o 3,3 proc. rok do roku. Zdaniem ekspertów marki będą w stanie agresywnie zwiększać swoje dostawy telewizorów nie tylko dzięki niezakłóconej podaży paneli, ale także dzięki stopniowo stabilizującym się cenom.
Główni producenci będą się koncentrować na odbiornikach średniej i dużej wielkości oraz na produktach o znacznej wartości dodanej. W związku z tym udział w rynku dużych telewizorów (w tym modeli 65-calowych i większych) po raz pierwszy w historii przekroczy 20 proc., a telewizorów średniej wielkości (modele od 40 do 59 cali) utrzyma się na poziomie 55 proc.
Mimo tego, że główne marki stopniowo wycofują się z segmentu małych telewizorów, a mniejszym firmom będzie łatwiej rozwijać swoją obecność na rynkach wschodzących dzięki stopniowo stabilizującym się cenom, udział w rynku telewizorów małych (modele 39-calowe i poniżej) spadnie w przyszłym roku o 1,8 proc. do 25 proc.
Czytaj także: Trwałość i stosunek jakości do ceny najważniejsze dla Polaków przy zakupie telewizora
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż telewizorów traci impet. Ponad 10 procent mniej rok do roku