Tylko 13 proc. Polaków lubi promocje
Tylko 13 proc. Polaków deklaruje pozytywny stosunek do promocji, natomiast aż 73 proc. ma do nich nastawienie neutralne - wynika z badania instytutu ARC Rynek i Opinia. Najlepiej ocenianymi formami takich akcji są obniżki cen i gratisowe opakowania.
Aż 73 proc Polaków zadeklarowało w badaniu przeprowadzonym przez instytut ARC Rynek i Opinia neutralny stosunek do promocji, a 14 proc. jest wobec nich sceptyczne. Tym samym prawie trzy czwarte kupujących takie akcje uznaje za element gry rynkowej, a co siódmy konsument uważa, że nie przynoszą mu one żadnych korzyści. Pozytywne nastawienie do promocji wyraziło tylko 13 proc. ankietowanych. - Akcje promocyjne stały się tak nieodłącznym elementem produktu jak jego opakowanie czy cena, więc dla kupujących są oczywiste - uzasadnia Michał Kuś, kierownik zespołu badawczego ARC Rynek i Opinia. - Swoje decyzje, także zakupowe, lubimy teraz tłumaczyć racjonalnością - dodaje.
Jednocześnie 63 proc. Polaków ocenia, że dzięki dużemu wyborowi promocji może znaleźć atrakcyjną ofertę produktową. Najpopularniejszymi formami takich akcji - rozpoznawanymi przez ponad 80 proc. konsumentów - są okresowe obniżki cen i dodawanie drugiego opakowania gratis. Kupony rabatowe i zniżki za zakupy powyżej określonej ceny zna ponad połowa ankietowanych.
Najwięcej (36 proc., ale o 7 proc. mniej niż dwa lata temu) jest wśród kupujących osób, które wybierają promowaną markę, jeżeli są do niej przekonane. Z kolei 34 proc. (6 proc. więcej niż przed dwoma laty) konsumentów wybiera często produkt z promocji, nawet jeśli wcześniej go nie używało. Co piąty Polak pozostaje natomiast wierny określonej marce bez względu na akcje promocyjne.
Badanie nastawienia do promocji i programów lojalnościowych zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia w lipcu na łącznej grupie 1 100 osób.
Dołącz do dyskusji: Tylko 13 proc. Polaków lubi promocje